nizzehult
Vår öppna furutrapp i vinkel börjar se för taskig ut efter snart 20 år och det tjatas om en renovering. Jag tycker att alla trapprenoveringskit som finns är på tok för dyra då det i princip "bara" handlar om att lägga över en liten yta med bitar av samma typ av golv som används överallt annars i huset. Så jag tänkte göra en budgetlösning. Har tittat i andra trådar som behandlade ämnet men hittade ingen som var klockren så jag gjorde en egen.

Vi börjar med trappkompassen. Det är en relativt dyr pryl så jag gjorde en egen; ta en lämplig platta av plast eller metall ungefär 50x20 cm och ta sen 4-5 tunna trälameller eller liknande 10-20mm breda (jag tog mina från en kasserad persienn) som man spetsar till längst ut. Sen lägger man ut plattan i mitten av ett steg och tar varje pinne/lamell så att dessa pekar exakt ut i varje hörn och även ligger på plattan. Sen tejpar man fast alla dessa ordentligt på plattan. För att veta att man verkligen är i hörnet (stegen är rundade) så satte jag först upp en list i fram- och bakkant av trappsteget med häftpistol. När alla bitar är tejpade så lyfter man ut hela härligheten och placerar den på det som ska bli trappsteget, markerar alla hörnpunkter och drar linjer mellan dessa. Sen är det bara att såga. Jag använde sticksåg då jag kommer att använda en L-formad list i trappnosen och då gör det inte så mycket om man vinglar lite.

Laminatgolvet som är inköpt kommer från IKEA. För 29,-/kvm! Allt materiel kostade alltså 260,-.... Mycket funderingar gjordes runt trappnosen och bakkanten. Tänk om det hade funnits en färdig 90-gradig list som hade passat direkt på klick-golvets spontprofil? Hittade en L-formad aluminiumlist 10x24 på Biltema som kostar 199,- för 1.8m. Den har inga skruvhål och är, ähum, självhäftande, fast det kommer inte att räcka. Och rätt snygg ändå. I bakkant blir det nog en vanlig tunn bräda som är runt 50x10mm (trappstegen är 40mm och laminatet 5mm så det blir en liten kant där som fångar upp skräp och annat). En annan fördel med en list av metall som bryter av är att den samtidigt blir ett halkskydd. Nu är inte detta golv överdrivet halkigt men det kan ändå vara bra med detta stopp.

Sen var det det här med limmet. Sättlim av MS-polymertyp pratas det om, annars kan stegen slå sig. Öh? Ja om det är trä kanske men det här är ju MDF-board. Borde inte billigt bygglim från Biltema funka?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Bygglim-2000037656/
Sen tänker jag lite på nästa stackare som vill renovera detta om 15-20 år, om det är limmat med herre-jösses sättlim så är det väl i princip omöjligt att avlägsna, blir rent av så att delar av träet under följer med? Dom tillsågade bitarna tar sig ju ingenstans, i bakkant sitter en bräda och i framkant en aluminiumlist (som också limmas med detta) så det borde väl egentligen duga med vilket klet som helst under stegen? Rätta mig gärna, jag är amatör och försöker bara använda mitt sunda förnuft.

Sen ska givetvis resten av trappen lackas i vitt och där blir det en massa tråkigt slip- och spackelarbete som inte går att komma ifrån. Jag funderade om man kan använda husfix som spackel? Främst för att det inte sjunker ihop. Herr Timell använde nåt i pulverform när han renoverade dörrar nyligen som inte skulle sjunka ihop men jag har inte koll på exakt vad det var. Dom mest utsatta ytorna och även ledstängerna har en del djupa skador som borde vara rätt svåra att få bukt med för lägger man bara på vanligt spackel och samma ställe får sig en smäll när allt är klart så är väl risken stor att hela området med spackel och allt flyger loss?

Det är 13 steg och de raka trappstegen är 83cm breda.

Kostnader:
Laminatgolvet: 260,-
Aluminiumlist: 1500,-
Bakkantlist i trä: ca 150,-
Lim: 120,- (4 patroner)
Spackel: 100,-
Slippapper: 100,-
Färg, roller: 500,- (grov uppskattning)

Summa: 2730,-
Är jag helt ute och cyklar?
 
Laminat i trappa tycker jag ser riktigt illa ut. Sen är det inte speciellt skönt med trappnos av aluminium när man går heller. Men är det budget man vill ha går det knappast att komma billigare undan.
 
nizzehult
Det kan jag hålla med om men att betala 12-15' för ett renoveringskit + allt som tillkommer för målningen går helt enkelt bort. Det är inte värt en faktor 7-8 för detta. Och: vad kostar en helt ny furutrapp förresten? Kanske blir ungefär samma pengar att riva bort och ersätta den gamla. Gjorde samma sak när (lamell)golvet skulle renoveras, i stället för att hålla på och slipa och lacka så bytte jag det mot ett likadant till ungefär samma pengar.

Tänk förresten om golvtillverkarna hade fräst ett 6mm spår strax ovanför varje steg, bakåt på den höga delen och framåt på den låga. Då skulle man enkelt kunna "styra in" nya steg av lamelltyp på 5 röda sen dom sågats till.

Men vad menar du med ser illa? Det går knappast att se skillnad på ett laminat och ett lamellgolv idag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jantar73
  • Laddar…
Helsike vad intressant!! Jag måste också renovera trappan, har dragit mig länge för detta. Du har inte påbörjat redan va? Om du tar detta hela vägen så snälla glöm inte att dokumentera noga och mycket!
 
nizzehult
Njä, har påbörjat på så vis att jag har varit till IKEA och köpt tre paket golv. Testade först min metod med hemmagjord trappkompass och några golvplattor som blivit över från ett annat projekt och det gick bara fint. Sen köpte jag hem en list från Biltema för 60,- bara för att se hur det såg ut. Sen har jag skrivit jag den här tråden...:D
Ska jag varit ärlig så drar jag mig mest för målningen och allt runt detta. Får bli fruns huvudsyssla medan jag fixar trappstegen.
Brukar vara bra på dokumentera, både för min egen och andras skull.
 
Kör på! Väntar med spänning på bilder och resultat :)
 
Jag skulle passa mig för laminat i trappan då det lätt blir halt
Gammal jobbarkompis tog bort nålfilten och satte laminat i trappan
Inom första månaden halkade hans gravida fru och fick missfall :confused:
 
  • Gilla
  • Ledsen
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Måla trappans ledstång osv slipa stegen så all lack försvinner och behandla med såpa tycker min trappa blev väldigt fin :) bara ett till alternativ, kostade ca 4k
 
Jag håller med någon som skrev ovan att den lösning du tänkt dig ser illa ut, särskilt aluminiumlisten!

Om man vill göra en budgetlösning tycker jag att en målad eller på annat sätt behandlad trapp ser betydligt bättre ut, och det blir ju även billigare.
 
Fortsättning. Å andra sidan, om ni inte renoverar för en försäljning utan för er egen del så gör det ni själva tycker är bäst. Det är ju ni som ska leva med det.
 
nizzehult
Det är ingen renovering för försäljning. Aluminiumlist kan se illa ut men det beror ju på vilka andra färger och/eller träslag man använder, här verkar ni såga detta oavsett hur man gör. :|

Javisst, det finns hala laminatgolv men detta är inte ett av dem. Skulle säga att lamellgolv är betydligt halare och när den här trappen var ny så var den också ganska hal. Har man gått från filtmatta till blank yta så måste man vänja sig.

Bara måla stegen går bort, det finns skador på dem som är flera millimeter djupa och furu är och förblir mjukt.
Sen kanske det ska nämnas att det är inte speciellt mycket spring i trappan, den nyttjas av yngsta tonåringen som fortfarande bor hemma men mest sitter på sitt rum med datorn. Vi är nästan aldrig där.
 
nizzehult
Och: man måste ju ha någon form av trappnos om man inte köper dessa minst sagt svindyra plattor som har detta inbyggt (eller som ett byggsystem) och att använda trä skulle bli för klumpigt (tjockt) och fult. Sen skulle dessa vara så utsatta att färgen skulle försvinna efter bara några år. Har inte hittat någon MDF-list som funkar och då återstår bara metall.
 
nizzehult
Jo jag hade för mig att någon eller några golvtillverkare har tagit fram trappnoslister som passar i ett klick-system. Men givetvis bara till deras system. Och det är inte lite dyrare utan hejdlöst dyrare. Nu har jag inte kollat runt men är det så att alla laminatgolv har samma typ av fjäder/not eller finns det en uppsjö olika och snarlika varianter? Annars vore det nog en affärsidé att ta fram en sån trappnoslist.

Har tagit en lång promenad och funderat på renoveringen. Fick en idé: om man fräser ett spår i brädan som jag tänker sätta i bakkant och sedan väljer en aluminiumlist som trappnoslist som man kan skruva i framkant: varför behövs då lim överhuvud taget? Trappsteget är fixerat på alla fyra sidor. Varför måste man då egentligen limma? Visst, man kan tänka sig att man vill ha nåt under så att den inte är helt lös men säg butylgummi, alltså sånt som man tätar husvagnar med. En trögflytande klet som påminner om tuggummi men som aldrig stelnar och är lätt att avlägsna. Syftet med det hela skulle vara att det vore enkelt att byta ut ett skadat steg eller kanske rent av byta ut alltihopa om man tröttnar på färg/träslag,
Mothugg?
 
Här ett foto på min budgetrenovering, den håller ännu efter många år av 50+kilo hundklor upp och ner i trappen. Jag slipade och målade med en golvfärg.

Visa bilaga 144748
 
  • Gilla
Nybörjarnybyggare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.