Scabbers Wes skrev:
Håller tummarna för att det går vägen denna gång!
Tack! Det gör vi med. ;)

Sa till handläggaren att jag får ta och bjuda över alla grannarna till tomten på fika eller något i helgen. :)
 
Grannar kan man ju alltid köpa (y)
Hoppas allt går vägen, ser fram emot byggstart.

//M
 
MrSoderlind skrev:
Grannar kan man ju alltid köpa (y)
Hoppas allt går vägen, ser fram emot byggstart.

//M
Tack!

Efter allt strul med bygglovet så kan vi behöva alla glada hejarop vi kan få!
 
Fick förslag på att prova en utveckling av Isotimber med ett CLT lager i väggarna. CLT står för Cross Layer Timber, eller KLT på Svenska - Kors Limmat Trä.I princip ett tjock skiva plywood men med lager av "plank" i stället för faner.

En 6cm tjock skiva av CLT skulle då vara innersta lagret innan installationsskiktet.

Då skulle man slippa alla reglar och stolpar i ytterväggarna samt bärlinan. Väggarna skulle kunna göras helt färdiga i fabrik om upp till 13m långa sektioner. Huset skulle bli 8 delar, garaget 4 mot 16 och 7 samt en hög med reglar och balkar.

Lösningen låter intressant så jag har bett dem titta vidare på CLT alternativet.
 
  • Gilla
raspen86 och 1 till
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Lösningen låter intressant så jag har bett dem titta vidare på CLT alternativet.
Det låter intressant! Vad pratar vi om för priser här? Finns det U-värden kalylerade?
 
Det är tydligen redan använt länge i kommersiella byggnader så U-värden för skivorna finns. De skall ta fram U-värden för de väggar jag skall ha få det nu inte blir några reglar. Standard Isotimber 350mm har ca 0,18 W/(m2K) och de tror att 300+CTL kommer att hamna inte så mycket över och då är inte isolering i teknikskiktet inräknat.

Pris på bara stommen vet jag inte då det jag har fått är komplett med tätt rak, dörrar, fönster osv.
 
Redigerat:
Uppdatering: Tiden för grannhörandet går ut i natt och hittills hade inget inkommit. Vi håller tummarna att ingen hittar på något i helgen.

Jag har jobbat vidare på konstruktionen och nu är nog allt på plats. Fick underlaget för förstärkning av plattan idag och det blir 11 punkter för stolpar.
 
  • Gilla
majo0322
  • Laddar…
Hoppas att det går bra och inte blir som när vi hade första bygglovet inne för ett antal år sedan...

Grannens ex som då fortfarande ägde hälften av fastigheten skrev på sitt "klagande" och daterade det kl 20:00 sista dagen....
 
roli skrev:
Hoppas att det går bra och inte blir som när vi hade första bygglovet inne för ett antal år sedan...

Grannens ex som då fortfarande ägde hälften av fastigheten skrev på sitt "klagande" och daterade det kl 20:00 sista dagen....
Äh, fy! Då har man lätt att hålla dig för skratt. Schysst grannsämja det blir sedan...
 
Äntligen lite medvind!

Fick idag besked från kommunen att ingen av grannarna haft något att erinra mot vår ansökan så de skulle verkställa bygglovet! :)

Nu återstår bara startmöte och att bygglovet skall vinna laga kraft...

Tittade igenom lite och det är många detaljer kvar att låsa så det kommer att behöva stättas fart med alla detaljer så avtalen och K-ritningarna blir klara till startmötet.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Ska bli spännande att följa ditt bygge. Kommer själv aldrig bygga nytt men tycker att Isotimber verkar helt kanon om man nu ska. Inhemsk produkt och med förnybar miljövänlig råvara. Materialet och tekniken tror jag verkligen har framtiden för sig.
 
tompaah7503 skrev:
Ska bli spännande att följa ditt bygge. Kommer själv aldrig bygga nytt men tycker att Isotimber verkar helt kanon om man nu ska. Inhemsk produkt och med förnybar miljövänlig råvara. Materialet och tekniken tror jag verkligen har framtiden för sig.
Tack!

Du har sammanfattat det precis på samma sätt som jag tänker. :)
 
Då har delarna börjat trilla in...

Nytt dörrhandtag och låscylinder i förpackning, nyligen köpt för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade även möte med snickarna och de såg inga direkta problem.

Gick igenom listan med fönster och altandörrar också. Har fått förslag på Polarfönster med alu klädnad, men de har inte inåtgående dörrar. Skall nu få ett förslag från Westcoast Windows och de verkar intressanta och får positiva omdömen från kunder.

Behörssatserna beställdes på trygghetsexperten, sparade ca 1000kr/st. Det stod 1-2v leveranstid, de kom efter 2dagar!!
 
Redigerat:
Jag vill avråda från West Coast windows. Vi har sådana på jobbet och de kärvar rätt mycket. Firman jag köpte mina Velfac genom, en av de större i gbg avrådde också från West Coast windows. De tyckte deras mekanik var för klen.
 
kuntri skrev:
Jag vill avråda från West Coast windows. Vi har sådana på jobbet och de kärvar rätt mycket. Firman jag köpte mina Velfac genom, en av de större i gbg avrådde också från West Coast windows. De tyckte deras mekanik var för klen.
Ok! Men jag får intrycket av att mekaniken tillverkar ingen själv utan den köper man in. Ungefär som med gångjärn mm i köksinredningar.

Det första som gjorde att jag fick ett seriöst intryck av dem var att de har personsäkert glas som standard i helglasfönster och dörrar. Många andra struntar i det eller har det som tillval trots att det är ett lagkrav.

Hur gamla och ungefär hur stora är deni har på jobbet? Är det sidohängt eller vändbara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.