stefancrs skrev:
Fint blir det! Vad ska du ha på loftet?
Är det inte tomtar man brukar ha där?
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
mlkjhr skrev:
Är det inte tomtar man brukar ha där?
Erkänner, den där serverade jag på silverfat.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Isoleringsmaterial installerat på väggarna i ett oavslutat rum med synliga takbjälkar och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolering påbörjad.
 
  • Gilla
-RB- och 3 till
  • Laddar…
Isolering, plastning och sen osbskivor. Kommer enbart ha osb på väggarna och skippa gips. Detta då det är ett garage och ångrar jag mig så är det bara att smälla upp gipsen sen.

Garage under renovering med OSB-skivor på väggarna, isolering och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör av ett garage under renovering med osb-skivor på väggarna, byggverktyg och stegar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle nog åtminstone måla väggarna. Dammet som kommer ifrån mekning (vinkelslip och dyligt) fastnar på alla ytor och blir svårt att få bort från OSB.

Finns det inte krav på gips för brandskydd, eller gäller det inte ett fristående garage?
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
ZipLock skrev:
Jag skulle nog åtminstone måla väggarna. Dammet som kommer ifrån mekning (vinkelslip och dyligt) fastnar på alla ytor och blir svårt att få bort från OSB.

Finns det inte krav på gips för brandskydd, eller gäller det inte ett fristående garage?
Självklart kommer jag måla...

Det är bara om du har ett visst avstånd till närliggande fastighet. Så jag klarar mig där.
 
Du bör kolla upp reglerna för det krävs gips eller likvärdig ytskikt oavsett avstånd till byggnader.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
huggan skrev:
Du bör kolla upp reglerna för det krävs gips eller likvärdig ytskikt oavsett avstånd till byggnader.
Sant. Ska kolla med min KA imorgon. Antar isåfall att el30 är den brandklass som krävs.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Har kollat upp brandklassningen nu. Mot baksidan så blir det dubbelgips och resten räcker ett lager.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
OXYD
shomakie skrev:
Har kollat upp brandklassningen nu. Mot baksidan så blir det dubbelgips och resten räcker ett lager.
Har själv endast osb i mitt förråd/garage. Har läst mycket motstridiga åsikter i detta. Provade att få reda på vad länsförsäkringar krävde men de sa bara "Bara det är godkänt enligt bla bla."

Finns det svart på vitt vad som krävs gällande avstånd m.m
 
OXYD skrev:
Har själv endast osb i mitt förråd/garage. Har läst mycket motstridiga åsikter i detta. Provade att få reda på vad länsförsäkringar krävde men de sa bara "Bara det är godkänt enligt bla bla."

Finns det svart på vitt vad som krävs gällande avstånd m.m
Jag har länsförsäkringar jag med. Men då min KA sa Ei60 mot grannen o 30 på de andra så kör ja de. Skulle kåken brinna o FB utredare visa att man ej byggt rätt så kan dem neka ersättning i värsta fall.

Synd bara att de blir några kronor i gips o en massa spackel o slipande..😕
 
Det är alltid skönt att ha insidan färdig med gips och färg för den dagen du vill slå på det så har du förmodligen (genom sig själv känner man andra) fyllt garaget med så mycket prylar så motståndet för att plocka ut allt övervinner och så blir det segt att få gjort.

Jag avvaktade med att göra golvet ordentligt (körde bara vattenglas) och jag kan inte riktigt se att jag skulle plocka ut allt som är där för att göra lägga golv av något slag då det helt enkelt är för mycket jobb och inte får plats någon annan stans under tiden.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Beppo skrev:
Det är alltid skönt att ha insidan färdig med gips och färg för den dagen du vill slå på det så har du förmodligen (genom sig själv känner man andra) fyllt garaget med så mycket prylar så motståndet för att plocka ut allt övervinner och så blir det segt att få gjort.

Jag avvaktade med att göra golvet ordentligt (körde bara vattenglas) och jag kan inte riktigt se att jag skulle plocka ut allt som är där för att göra lägga golv av något slag då det helt enkelt är för mycket jobb och inte får plats någon annan stans under tiden.
Lite så jag känner med. Man kommer ADLRIG orkar plocka ut för att sen göra om det.

Mitt golv ska jag bara lasera med en olja för dammbindningens skull. Iofs så är detta golv så jäkla lent så det är nästan onödigt.
 
Verkstads och förrådets väggar byggs. Här blir det sen loft ovanpå. 195 reglar med cc60 och golvspån. 2m höjd nere och ca 2 m nockhöjd i mitten på loftet.

Uppbyggnaden av verkstads och förrådsväggar med reglar och golvspån samt en stege som står inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Konstruktion av väggar i verkstad med reglar och OSB-skivor, golvspån och byggverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Byggt klart väggstommarna och sen fått på ena sidans osb. Blir isolerade sedan.

Interiör av en oisolerad byggnad med väggstommar klädda med OSB-skivor och byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggda väggstommar med OSB-skivor i ett framtida förrådsutrymme under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inre hörn av ett garage under konstruktion med väggstommar och osb-skivor, isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bakre förrådet för gräsklippare osv.
Väggstommar med OSB-skivor på en sida i ett halvbyggt förråd, sett genom en öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.