Kallebo skrev:
...Är ändå förvånad över att ni får godkänt med llvp, hur värmer ni vattnet?
...
Det är nog mycket beroende av hur "på" kommunfolket är.

Som jämförelse:
När vi byggde 2010 stod det i varje dokument att energiberäkning skulle göras, energideklaration lämnas in osv. Det har vi aldrig gjort hittills efter snart sju år.

I grundkonstruktionen fanns ingen annan uppvärmning än en täljstenskamin.
Andra vintern skaffade vi ett 800W el-element.
Till tredje vintern en Luft/Luft-värmepump, och elementet fick flytta ut i stallet.
Vi har helt enkelt små behov av värmetillskott här söderut :)

(Anmäl mig inte till kommunen nu, snälla :surprised: )
 
G
Kallebo skrev:
Snittet i en normal betongplatta med 300 mm cellplast ligger jättelångt från 200 :) närmre 280 mm.. i övrigt stämmer det bra. Heltäckande isolering är bra! Är ändå förvånad över att ni får godkänt med llvp, hur värmer ni vattnet?

Står huset på pålarna utan kontakt med marken?
- Huset kommer att stå på pålarna utan kontakt med marken = ingen risk någonsin för fuktproblem. Med tanke på att bottenplattan är helt tät (gjuten i två stycken typ) så tror jag inte att golvet kommer att upplevas kallt och absolut inte dragit. Det ligger trägolv på dessutom som inte upplevs kallt som laminat eller betong/klinker. I badrummen så har vi golvvärme av el.

OM det nu skulle vara så att det blev något problem med kyliga golv så kan vi sätta igen sidorna eller helt enkelt skruva upp 100 mm cellplast extra under plattan hur enkelt som helst då det går att krypa under.

- Vi värmer vattnet med en Indol 300s, alltså en beredare med värmepump i sig. Funkar typ som en frånluftsvärmepump.

- Kommunkraven är 55 kw/h för eluppvärmt, och vi ligger på 40 kw/h. Och då består fasaden av 20 - 25 % dörrar och fönster som har ett helt vanligt u-värde på 1.0. De vanliga hustillverkarna brukar få ner sina beräkningar genom att snåla med fönsterstorlek. Vårt hus beräknas dra ca 1300 kw/h i varmvatten och 3700 kw/h i uppvärmning. Blir intressant att se om det stämmer. Beräkningen gjordes av ett oberoende företag som jobbar med sådant.

Ännu mer intressant är det faktum att vi beräknar ventilationsförlusterna till ca 1500 kw/h per år. Skulle man sätta in FTX så skulle det bli väldigt snålt. Och nörd som jag är så räknade jag såklart på det och konstaterade att det kändes helt onödigt. Investering 40 000 kr (för det absolut billigaste) och sedan så sparar man 1500 kr / år. Återbetalningstid 25 år och då lär man ha bytt ut en del delar som har kostat en del.

- En annan intressant aspekt som jag har tänkt på är att på i vanliga hus så är det snickare som isolerar med stenull. Om de slarvar så kommer ditt hus kanske bli avsevärt mycket mera otätt och oisolerat än vad det "ska" vara. I vårt hus så byggs väggarna i stora helt täta stycken som limmas ihop med varandra där skarven blir starkare än de vanliga sidorna. Det innebär alltså mindre risk för mänskliga misstag och slarv. Så det blir intressant att se hur verkligheten ter sig. Men ärligt talat så skulle det inte bekomma mig så mycket om mitt hus kostade mig 6000 kr / år istället för 5000 kr / år.

Det återkommer vi om sen. :)
 
Är det en gjuten platta på huset ?
 
G
Spännande projekt helt klart, kul att ni vågar testa något nytt!
jag funderar hur det är med lukten från panelen, luktar det inte brand/bränt?
 
G
gäst skrev:
Spännande projekt helt klart, kul att ni vågar testa något nytt!
jag funderar hur det är med lukten från panelen, luktar det inte brand/bränt?
- panelen luktar ingenting, träet "dör" ju av bränningen så det är inga konstigheter. Däremot så ska man inte slicka på den. Eller luta sig mot den. 🙂

- plattan är gjord på precis samma sätt som väggarna, dvs 200 mm cellplast fast med en skiva av aluminiumzink på varje sida istället för magnaboard. Så ingen betong här inte.
 
G
Att skydda cellplasten mot brand "med en skiva av aluminiumzink på varje sida" låter minst sagt märkligt. Är det en plåt som avses är risken uppenbar för att värmeledning genom plåten kommer att göra att cellplasten smälter vid en brand inne i eller under byggnaden (EPS har en smältpunkt på ca 240 C). Följden blir då att den smälta cellplasten kommer att rinna ut som brännbar vätska med ett energiinnehåll som motsvarar bensin.

Hur många bränder ska till innan dessa brandfarliga byggsätt upphör?
Se för mer info http://www.brandskyddsforeningen.se/pa-arbetet/byggsektorn/cellplast
 
G
gäst skrev:
Att skydda cellplasten mot brand "med en skiva av aluminiumzink på varje sida" låter minst sagt märkligt. Är det en plåt som avses är risken uppenbar för att värmeledning genom plåten kommer att göra att cellplasten smälter vid en brand inne i eller under byggnaden (EPS har en smältpunkt på ca 240 C). Följden blir då att den smälta cellplasten kommer att rinna ut som brännbar vätska med ett energiinnehåll som motsvarar bensin.

Hur många bränder ska till innan dessa brandfarliga byggsätt upphör?
Se för mer info [länk]
Håller helt med. Jag skulle endast använda cellplast i grunden under 1 dm betong där den inte kan brinna eller påverkar inomhusklimatet då cellplast tyvärr fortsätter avge skit under lång tid. En produkt som måste lagras i två månader efter framställning innan det får säljas pga den avger massa gifter känns inte som en produkt som jag vill ha som klimatskal.


http://www.ekobyggportalen.se/byggmaterial/isolering/#cellplast
 
Mycket utförliga krav kring energibehovet. Jag bor själv i västerås och vet hur nitisk byggnadsnämnden kan vara.. har de godkänt llvp och elpanna i förhand??
 
Räcker Indol'en för att uppfylla BBR-kraven på energiåtervinning ur ventilationsluften?
Den använder ju mycket mer luft än vad som är norm för ventilation. Hur gör man för att inte överventilera och få kalldrag när den går?
 
Redigerat:
Har man gjort någon livslängdsberäkning på huset, dvs hur länge det kan stå?
Detta är förmodligen inget man någonsin gör idag, man skjuter upp problemet till nästa ägare..
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
K
Som sagt tidigare, COOLT hus. Jag hoppas att ni delar med er av lite inredningsbilder till jul när ni är installerade och allt är färdigt!

Sen vore det kul med en resultatet av elräkningarna efter ett år.
 
S
Varför insisterar arkitekter alltid på platta tak?
 
Setn Bregamn skrev:
Varför insisterar arkitekter alltid på platta tak?
Det är säkert skitjobbigt att rita sneda linjer.
Dessutom är en fyrkantig låda perfekt anpassad efter skrivarpapprets format.
 
  • Gilla
KolarHill och 9 till
  • Laddar…
MultiMan
KnockOnWood skrev:
Det är säkert skitjobbigt att rita sneda linjer.
Dessutom är en fyrkantig låda perfekt anpassad efter skrivarpapprets format.
Lika bra om det är menat som ironi eller inte. Det perfekta internetskämtet! :wow:

Personligen ogillar jag starkt alla skokartonger som hyllas som arkitektoniska mästerverk, bland annat i artiklar på denna sidan.
 
  • Gilla
Sylvestris och 2 till
  • Laddar…
WilleR skrev:
Har man gjort någon livslängdsberäkning på huset, dvs hur länge det kan stå?
Detta är förmodligen inget man någonsin gör idag, man skjuter upp problemet till nästa ägare..
Det jag sett av hur möss och råttor käkar in sig i cellplast så ger jag huset 50 år, sen är det förbrukat i sin helhet.
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.