Fraggo skrev:
Nu blir jag fundersam på om batteriets spänning laddas upp alls.. :/
Ja, det är ju svårt för oss att se... ;) Men du skall ha betydligt större laddström än så, så något problem där är det.

Har du köpt ett "riktigt" batteri, eller är det Kina-fusk? Just batterier från Kina är hit-and-miss.

Sedan undrar jag om det inte är något som skall återställas i klipparen när man byter batteri? Dvs. så att antalet laddningar nollställs osv. Jag vet inget om det, men i många andra tillämpningar så spärras laddningen när produkten upptäckt att batteriet är dåligt. Om det är så i det här fallet så borde den iofs säga det, eller åtminstone säga "laddström noll". Men jag tyckte det var värt att påpeka åtminstone.

Och du har eliminerat de enkla felorsakerna som skit på laddningsupptagarna? (Jag hade själv det problemet i somras. Gav exakt samma symptom.)
 
Mina föräldrars 305:a betedde sig likadant, trodde att batteriet var kass och bytte det, hjälpte inte. Det visade sig att kabeln till laddstationen var skadad, spänningen stämde givetvis men den orkade inte ladda.
Jag pluggade in laddaren direkt i laddstationen, utan förlängningskabeln och då fungerade det direkt.
 
  • Gilla
johan63
  • Laddar…
Nu är den helt död.. dränerad på batteri över natten tror jag. Suck.
 
Värt att undersöka sladden!
 
Jag råkade ut för något liknande på min R40li, den tog inte laddning. Visade sig vara oxidering på kabeln till moderkortet från laddkontakterna. Troligtvis orsakat av att jag klämt in ett par kablar från en gpsmodul för att tjuva ström där, som startat oxideringprocessen. Så hittar du inget utanför klipparen är det dags att kolla kontakterna internt.
 
Maskinen har varit på felsökning idag. Fukt har tydligen trängt in i maskinen. Huvudkretskortet samt nåt annat kretskort i den måste bytas om den ska rulla igen.. :(

Kostnaden låg på nästan 6000..

Det var i princip det sämsta som kunde ha hänt och nu vet jag inte hur jag ska förhålla mig till detta. Det är dyrare att köpa en ny, men å andra sidan så blir den ju som sagt NY.

Typiskt.. enda trösten är väl att det skedde mot slutet av säsongen..

Vad hade ni gjort?
 
Fraggo skrev:
Maskinen har varit på felsökning idag. Fukt har tydligen trängt in i maskinen. Huvudkretskortet samt nåt annat kretskort i den måste bytas om den ska rulla igen.. :(

Kostnaden låg på nästan 6000..

Det var i princip det sämsta som kunde ha hänt och nu vet jag inte hur jag ska förhålla mig till detta. Det är dyrare att köpa en ny, men å andra sidan så blir den ju som sagt NY.

Typiskt.. enda trösten är väl att det skedde mot slutet av säsongen..

Vad hade ni gjort?
Skrota den. Eller sälj den i delar, och köp en HELT NY ! Inte lönt att lägga 6000:- på den.
 
Dags för en 310:a.
 
  • Gilla
johan63
  • Laddar…
Tveksamt om jag byter upp mig. Har en ganska liten gräsmatta, inte ens 100m² skulle jag gissa. Men den är lik förbannat dryg att klippa.

Finns det ens en andrahandsmarknad för robotdelar?
Har hela vintern på mig att fundera och eventuellt fynda. Om nån vill köpa delar och underlätta beslutet är det bara att höra av sig.. 😜
 
Fraggo skrev:
Tveksamt om jag byter upp mig. Har en ganska liten gräsmatta, inte ens 100m² skulle jag gissa. Men den är lik förbannat dryg att klippa.

Finns det ens en andrahandsmarknad för robotdelar?
Har hela vintern på mig att fundera och eventuellt fynda. Om nån vill köpa delar och underlätta beslutet är det bara att höra av sig.. 😜
Köp en gardena R40Li (under 8000:) nu.
Den gamla kan du sälja till mig ;)
 
Fraggo skrev:
Maskinen har varit på felsökning idag. Fukt har tydligen trängt in i maskinen. Huvudkretskortet samt nåt annat kretskort i den måste bytas om den ska rulla igen.. :(

Kostnaden låg på nästan 6000..

Det var i princip det sämsta som kunde ha hänt och nu vet jag inte hur jag ska förhålla mig till detta. Det är dyrare att köpa en ny, men å andra sidan så blir den ju som sagt NY.

Typiskt.. enda trösten är väl att det skedde mot slutet av säsongen..

Vad hade ni gjort?
Kan vara värt att kolla med ditt försäkringsbolag också, mina föräldrars 305:a gick sönder när den var ca 4 år
så jag lämnade in den och fick ett kostnadsförslag på runt 5000:-, jag ringde därefter deras försäkringsbolag
Folksam och berättade att den hade gått sönder.
Det enda dom undrade var när den var köpt och vad det kostar att laga den, sedan satte han in
5000-750:- självrisk!, 4250:- på deras konto.
Så det kan vara värt att fråga.
 
  • Gilla
Fraggo och 2 till
  • Laddar…
Inte ens tänkt tanken på att det skulle kunna gå under hemförsäkringen.. Värt en koll!
 
johan63 skrev:
Köp en gardena R40Li (under 8000:) nu.
Den gamla kan du sälja till mig ;)
Hur är Gardenan i funktioner jämfört med 105/305/308?
Har sett 105 för 9000.
 
Fraggo skrev:
Hur är Gardenan i funktioner jämfört med 105/305/308?
Har sett 105 för 9000.
Nästan likvärdiga. Gardena och husqvarna är nästan samma maskin.
 
Fick besked idag från försäljningsbolaget att jag får lite över 4k i ersättning för reparationer efter att självrisken dragits av.. :)

Saftig självrisk på 1500 men det var ju klockrent ändå!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.