sm4vzk skriver " Kommunen får, som sagts tidigare, inte döma ut vite innan du getts tillfälle att vidta rättelse.".

Tyvärr, i det här fallet får man ingen chans att vidta rättelse. Har du tagit byggnaden i bruk och kommunen får veta det så blir det ett tillsynsärende och du får betala dina böter. Du kan överklaga och få din sak prövad men kan du inte motbevisa så är det kört. Det fungerar inte som vissa andra överträdelser där man anmodas att vidta rättelse annars utgår vite.
 
Vi flyttade in utan slutbesked och var i samma situation med ångest etc och gjorde det också för att vi inte orkade vänta längre. Det är tillräckligt jobbigt att leva i ett bygge,

Jag antar att du har sökt på nätet och sett läskiga artiklar med något extremfall, för det gjorde jag i alla fall.

När kommunfolket väl kom, var det ett helt annat fokus än huruvida våra sängar stog där eller inte. För deras del handlade det om saker som säker el och barnsäkra fönster.

Mitt råd är att se till att alla saker som är av typen som måste kontrolleras för att anses säkra, typ el, fönster, räcken, våtrum och kaminer och sådant, går att inspektera utan att behöva flytta på soffor och sånt.

Vi staplade våra IKEA-sängar på varandra och byggde ett litet möbelberg i mitten av rummet. Sen är det väl dumt om frukosten står framme när det är besiktning. Se till att ha allt smått undanplockat.

Jag skulle tro att det är få i ämbetet som skulle vara så nitiska att de ger er böter om ni flyttat in, såvida det inte har funnits risker med defekt el eller en obesiktigad kamin t.ex.

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Är det någon som ge mig ett namn på någon vettig inspektör i vilken kommun som helst? Skulle väldigt gärna komma i kontakt med någon sådan. Vill ställa några frågor och rådgöra lite.
 
Är det verkligen inte tillåtet att ställa in möbler innan !?

Om ni föser ihpo möbler och inte packar upp alla flyttkartonger så beror det väl på hur griniga dom är.

Men då har dom iaf chansen att inte ta upp frågan, är det helt uppenbart att ni redan bor där, eller om ni eller någon annan säger det, så tvingas dom nog till det för att fullgöra sina plikter dock...

/K
 
Redigerat:
Att fösa ihop möbler eller försöka mörka är inte aktuellt. Det är liksom för mycket. Som vettige Maglub skrev tidigare, så ser vi det som en inflyttningsavgift. Vi betalar och drar ett streck över det.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för tips!
 
Jag menar inte egentligen att försöka mörka, även om jag tror att det var det vi försökte göra.

Det jag menar, är att för oss låg fokus på att kontrollera saker. Kanske slipper ni avgift, kanske inte.

Oavsett, tror jag också att ni gjorde helt rätt i att flytta in.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi ska försöka lägga fokus på att kontrollera saker, ha alla papper iordning och försöka andas.
Jag tror och att det var helt rätt av oss att flytta in, fast samtidigt helt fel. Som sagt, vi tar straffet, men vill göra det så smidigt det går för dem som ska göra slutbesked.
 
  • Gilla
caroline2014 och 2 till
  • Laddar…
Bobyggaren skrev:
Att fösa ihop möbler eller försöka mörka är inte aktuellt. Det är liksom för mycket. Som vettige Maglub skrev tidigare, så ser vi det som en inflyttningsavgift. Vi betalar och drar ett streck över det.
Tänk dock på att det måste vara besiktningsbart så ni måste nog ändå förbereda om ni har ställt ut det mesta så att besiktningsmannen kommer åt och kan inspektera det som behövs...

/K
 
dancve skrev:
Det känns som om ni har missförstått hur det här fungerar.

Enda riskerna ni löper är att antingen någon anger er enligt ovanstående eller att kommunens inspektör vill komma och titta på huset innan hen utfärdar slutbeviset. Men även om inspektören ser indicier på att ni tagit huset i drift är det inte säkert att han gör ett tillsynsärende av det.
Att få en inspektör att inte komma till platsen för slutsamråd är oerhört långsökt.
PBL 10 kap. 32 § Slutsamrådet ska normalt hållas på den plats där byggåtgärderna har genomförts. Vid slutsamrådet ska följande gås igenom:

1. hur kontrollplanen, andra villkor i startbeskedet och kompletterande villkor har följts,
2. avvikelser från de krav som gäller för åtgärderna,
3. den kontrollansvariges utlåtande enligt 11 § 6,
4. den kontrollansvariges och byggnadsnämndens dokumentation över besök på byggarbetsplatsen och annan dokumentation över arbetets utförande,
5. behov av andra åtgärder, och
6. förutsättningarna för ett slutbesked.

Ett av kraven för att få slutbesked är att man uppfyller reglerna i PBL, vilket man inte gör här eftersom man tagit byggnaden i bruk. Jag förstår att du vill vara snäll och hjälpa TS men jag tycker inte man ska förutsätta att kommunen inte gör sitt jobb och därmed ge falska förhoppningar. Som många har skrivit tidigare är det här tyvärr ett solklart fall av överträdelse och kommer med 99,9% sannolikhet att sluta med en sanktionsavgift.

PBL 11 kap. 5 § En tillsynsmyndighet ska pröva förutsättningarna för och behovet av att ingripa eller besluta om en påföljd enligt detta kapitel, så snart det finns anledning att anta att någon inte har följt en bestämmelse i denna lag, i föreskrifter, domar eller andra beslut som har meddelats med stöd av lagen eller i EU-förordningar som rör frågor inom lagens tillämpningsområde.

dancve skrev:
Poxeman skriver "Kan tycka det är magstarkt av vissa att vilja blanda in KontrollAnsvarige i bedrägeri."

Det är ingen som blandar in någon i någonting. KA har en uppgift att sköta. Den uppgiften är kontrollansvariguppdraget. Han ska se till att byggnadsverket uppförs på ett säkert sätt samt tillhandahålla dokument till kommunens inspektör.

KA är inte skyldig att informera kommunen om omständigheter utanför sitt uppdrag. Vill han informera kommunen så får han väl göra det. Om han inte gör det kan man knappast kalla det bedrägeri. I Sverige har vi tack och lov inga skyldigheter att ange varandra till myndigheterna.
Vad gäller vad som är KAs uppdrag så står följande i PBL:
PBL 10 kap. 11 § En kontrollansvarig ska

1. biträda byggherren med att upprätta förslag till den kontrollplan som krävs enligt 6 § och, i fråga om rivningsåtgärder, biträda vid inventeringen av farligt avfall och annat avfall,
2. se till att kontrollplanen och gällande bestämmelser och villkor för åtgärderna följs samt att nödvändiga kontroller utförs,
3. vid avvikelser från föreskrifter och villkor som avses i 2 informera byggherren och vid behov meddela byggnadsnämnden,
4. närvara vid tekniska samråd, besiktningar och andra kontroller samt vid byggnadsnämndens arbetsplatsbesök,
5. dokumentera sina byggplatsbesök och notera iakttagelser som kan vara av värde vid utvärderingen inför slutbeskedet,
6. avge ett utlåtande till byggherren och byggnadsnämnden som underlag för slutbesked, och
7. om den kontrollansvarige lämnar sitt uppdrag, meddela detta till byggnadsnämnden.

Så det är KA:s skyldighet att meddela om något sker i strid med gällande lagar och förordningar. Det är en del av hans uppdrag.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
dancve skrev:
sm4vzk skriver " Kommunen får, som sagts tidigare, inte döma ut vite innan du getts tillfälle att vidta rättelse.".

Tyvärr, i det här fallet får man ingen chans att vidta rättelse. Har du tagit byggnaden i bruk och kommunen får veta det så blir det ett tillsynsärende och du får betala dina böter. Du kan överklaga och få din sak prövad men kan du inte motbevisa så är det kört. Det fungerar inte som vissa andra överträdelser där man anmodas att vidta rättelse annars utgår vite.
Fel här. Jag ställde frågan till Boverket för ett tag sedan och fick följande svar:

Från: Emelie
Skickat: den 8 augusti 2016 11:06
Till: Registraturen
Ämne: Rättelse, ta i bruk utan slutbesked

Hej,

Om en byggherre tar en byggnad i bruk innan denne fått slutbesked, kan man göra rättelse genom att t.ex. flytta ut de möbler man flyttat in?

Med vänlig hälsning

Emelie


Hej Emelie,

tack för din fråga till Boverket!

Jo, om man rättar (genom att flytta ut möbler) innan nämnden har tagit upp ärendet för beslut.

Vänliga hälsningar

Anneli Svensson
Boverkets svarstjänst


-------------------------------------------------------------------
Boverket - Myndigheten för samhällsplanering, byggande och boende
Telefon: växel 0455-35 30 00
Postadress: Boverket, Box 534, 371 23 Karlskrona
svarstjanst@boverket.se
www.boverket.se
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Jag hade sagt.. "vi var tvugna att flytta in lite saker p.g.a. En familjekris. Om nått är ivägen så flyttar vi på det. Läste på nätet att man egentligen inte skulle flytta in nått innan vi hade haft detta mötet." och sen le och se snäll ut. Då har man inte ljugit.:)
 
  • Gilla
Bobyggaren
  • Laddar…
Jag blir fundersam. Får man ta huset i bruk, mot att man betalar avgift? Dvs man kan slanta upp pengar och helt enkelt flytta in och leva livet? Eller måste man böta OCH tömma kåken och börja om besiktningen med tom kåk?

Och en andra grej: Man har ju hört om byggjobbare som bor i huset under byggtiden. Och då menar jag inte bara att de dricker kaffe vid köksbordet. Nej det är tandborstar i badrumsskåpet och bubbelbadet är invigt etc. Är detta tillåtet? Eller aja-baja och risk för böter? Vem pröjsar? Om beställaren inte vet om att det finns hyresgäster?
 
titta på inlägg 56 så är det bra sedan...
 
Så den här tråden handlar om... ingenting? Påhittat problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.