Känner att det är så otroligt otroligt mycket saker att flytta på och flytta ihop för att det ska vara trovärdigt. Frågan är om det är värt det? Alltså, jag menar att vi åker förmodligen på ett vite i vilket fall. Kanske lika bra att stå vårt kast rakt av, skämmas som hundar och ta straffet. Frågan är om man ska förvarna dem redan innan, och flytta ihop möbler så gott vi kan så inget står i vägen.
Alternativt inte förvarna dem, men ändå flytta ihop och undan saker så mycket som möjligt. Vilket dilemma!
Jag vet att vi bara har oss själva att skylla, men jösses vad jag våndas över detta. Vi har och hade ordentliga skäl till att vi flyttade in, men tror inte att kommunen tycker att det är ok i vilket fall. Det var vår enda chans att orka ta oss igenom sista byggtiden, tror inte vi hade haft kvar det annars.
 
K
Vad säger er ka?
 
Vi har inte pratat med honom på länge, vi kanske skulle ta och kolla med honom.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Bobyggaren skrev:
Frågan är om man ska förvarna dem redan innan, och flytta ihop möbler så gott vi kan så inget står i vägen. Alternativt inte förvarna dem, men ändå flytta ihop och undan saker så mycket som möjligt. Vilket dilemma!
Tycker inte att du har något att vinna på att berätta detta innan. Har du tur och skäl (vilka de nu är) så får ju kommunen fatta ett beslut, och det kan man man ju inte på förhand säga vilket det blir exakt, även om det verkar troligt att ni får betala. En chansning med andra ord.

Det sämsta vore i det fallet att de inte kan genomföra besiktningen alls utan måste komma tillbaka, med ev.fördyring för er samt att ni iaf måste tömma huset.

Jag tycker att ni skall göra som så att ni hör av er till en flyttfirma som lastar in allt i en bil, kör en sväng och kommer tillbaka efter besiktningen. Då kan besiktningen genomföras, ni slipper vite, och saken är ur världen. Har man gjort fel så får man ibland bita i det sura äpplet.

Man kan dra det i långbänk oxå som någon föreslog, men varför? Sådana här saker vill man inte ha hängande över sig, om man inte finner livslust i att ha lite småputtrande konflikter med diverse myndigheter vill säga. Vissa gillar ju det oxå...
 
Får jag fråga vilken kommun det gäller?
 
Här kan du räkna ut vad en sanktionsavgift blir:
http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...tionsavgifter/berakning-av-sanktionsavgifter/

Om jag räknar på ett typhus på 175 kvm BTA så blir det med de förutsättningar som du har skrivit: 20 378 kr

Slutsamråd ska hållas på plats om det inte finns särskilda skäl för annat (10 kap 32 §)

Enda sättet att undgå sanktionsavgifter är att inte ha tagit det i bruk. Tyvärr...
 
Det finns rättspraxis på att man tagit en byggnad i bruk om man burit in möbler. Så i ert fall är det en solklar överträdelse. Man kan inte hävda okunskap för att slippa sanktion. Skrivelsen i lagen är dessutom att sanktion SKA tas ut, inte BÖR tas ut så om kommunen inte tar sanktion gör de fel.
Jag kan inte se varför de skulle sänka avgiften heller, såna synnerliga skäl låter det inte som att ni har här från vad jag läst. Hårt men tyvärr är det så det ser ut.

Och ja, kommunens inspektör är med på ett slutsamråd, det är så man bedömer om huset är färdigställt och säkert att flytta in i.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Kommunen gör väl ingen besiktning. Utan det heter slutsamråd, då man går igenom alla egenkontroller ser till att det följer bygglovet, reviderade ritningar mm. Då får man inte ha flyttat in. Bara bita i det sura äpplet och betala om kommunen kräver.
 
Redigerat:
Men en öppning här är att du ska ges möjlighet till rättelse av överträdelsen innan nämnden fattar beslut om sanktion. Rättelse innebär att ni flyttar ut allt och låter kommunen se att huset är tomt. Då ska ni slippa sanktionen. (källa: Boverket)
 
  • Gilla
sm4vzk
  • Laddar…
Vet inte om det spelar någon roll vilken kommun, så väljer att passa på den frågan...
 
Kan ju också vara en fördel om ni har alla papper i ordning.
 
I det här fallet finns nog ingen tvekan om att det blir sanktioneringsavgift. Skulle själv i första hand ordna en möjlighet att ta ut möblerna och prylarna inför besiktningen. Det blir troligen billigare.
Syns det alltför väl att huset varit bebott, så är det kanske ingen annan möjlighet än att acceptera avgiften.
 
Jag vet att det blir avgift, så det har aldrig varit min fråga. Utan mer om det är läge att förvarna dem typ. Vi är beredda på att "ta vårt straff". Vi är väldigt medvetna om att vi gjort fel.
 
Ta ett steg tillbaka och ta ett djupt andetag.

Det är ju helt klart att du flyttat in för tidigt. Dessutom är det svårt, enligt dig själv nästintill omöjligt, att mörka med det.

Alltså föreligger en risk för att du skall få betala vite. Dock inte säkert. Det finns ju en liten chans att de ser mellan fingrarna.

Det låter på dig som att du tog ett välgrundat beslut när du flyttade in (kostnad, risk för skilsmässa, etc). Om du var i samma situation igen, hade du gjort om det? Troligtvis.

Du behöver knte skämmas för det här. Inte på en fläck. Det är när du står där med mössan i hand och kryper framför kommunsnubbarna som du riskerar mest att få betala.

Ansträngningen, samt merkostnaden, att skaffa fram en container att lagra prylar i, samt att skaffa fram en husvagn är inte att underskatta heller.

Hade det varit jag, hade jag sett de där 20-25k kr som en inflyttningsavgift.

Öppna dörren med ett leende när de kommer, och välkomna dem in. När de kommenterar att du tagit huset i bruk i förtid, säg helt enkelt och kort: "alternativet var konkurs och skilsmässa".

Se istället till att flytta lite grejer som kanske står i vägen, så att de kan utföra kontrollen.

Om du får betala; gör det. Sedan lägger du det här till handlingarna.

Lycka till!
 
  • Gilla
hobbs och 24 till
  • Laddar…
Har läst alla i tråden nu. Det lättaste är att hyra en container, flytta ut allt dit själva eller mha flyttfirma. Ta dit KA och fråga vad som behövs för att "sopa igen spår". Kolla vad ni kommer undan ekonomiskt med detta eller liknande förslag och väg det mot sanktionsavgiften. Förstår att ni är utschasade av allt runt detta. Kommuner lever gott på avgifter, så de kommer aldrig att släppa ett tillfälle att debitera medborgarna.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.