BirgitS skrev:
Blir det bra stekyta i rostfria stekpannor?
Vi har en traktörpanna i rostfritt, förutom att botten är i koppar, fungerar bra att fräsa lök mm i men att få fin stekyta på kött har vi inte lyckats med.
Till skillnad från en teflonpanna där fettet flyttar sig och inte täcker hela pannan, så ligger smöret där det ska och jag tycker det blir en väldigt fin stekyta.
Man behöver dock en stålstekspade för att komma under det man steker och hålla botten "ren".
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Man behöver dock en stålstekspade för att komma under det man steker och hålla botten "ren".
Med andra ord så fastnar det.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
snowjim skrev:
Med andra ord så fastnar det.
Jo visst kan det göra det, men vi upplever inte det som ett stort problem.

Om det skulle fastna i en gjutjärnspanna, så har man ett h-vete att få den ren och steka in den igen.
Om det fastnar i en teflonpanna så är det bara att slänga stekpannan.
Om det fastnar lite i en rostfri panna så smakar maten fortfarande bra, den blir inte förstörd eller bränd
sedan är det bara att slänga in stekpannan i diskmaskinen så är det "problemet" löst.

Jag tycker en rostfri panna är lika bra som en gjutjärn, stora skillnaden är att den känns
mycket fräschare och är mycket lättare att lyfta och att få ren.
 
Peter2400 skrev:
Jo visst kan det göra det, men vi upplever inte det som ett stort problem.

Om det skulle fastna i en gjutjärnspanna, så har man ett h-vete att få den ren och steka in den igen.
Om det fastnar i en teflonpanna så är det bara att slänga stekpannan.
Om det fastnar lite i en rostfri panna så smakar maten fortfarande bra, den blir inte förstörd eller bränd
sedan är det bara att slänga in stekpannan i diskmaskinen så är det "problemet" löst.

Jag tycker en rostfri panna är lika bra som en gjutjärn, stora skillnaden är att den känns
mycket fräschare och är mycket lättare att lyfta och att få ren.
Har ingen erfarenhet av rostfritt men det låter ju lite konstigt att man kan bränna fast kött och ändå få loss det utan att förstöra delar av ytan. Ex fiskpinnar blir ju helt kassa så snart det bränns fast. Men säger du att det är så, så är det säkert så.

Ja gjutjärn är inte kul att rengöra efter att man bränt fast något, ex stekt potatis eller liknande. Oftast får man räkna med att det sitter kvar lite i porerna. Någon tipsade om att koka vatten, det löser troligen problemet men också mer jobb.

Teflon blir inte kasst av att man bränner fast mat i det, det blir kasst när man går över 230 grader. Det har hänt på iallafall 2 av våra tidigare pannor, som tur är i slutet av dess livscykel. Bränner man fast något under "normala" temperaturer så har iallafall aldrig vi haft något problem att rengöra dem, bara till att vända på diskborsten och köra med plastskrapan. Diskmedel hjälper också en hel del om man låter det stå i 5 min eller så dessutom ska de gå bra att sätta i diskmaskinen.

Som flera redan sagt, alla pannor har sina förr och nackdelar, det gäller bara veta hur de ska skötas och faktiskt orka sköta pannan på det vis som krävs. Vi har aldrig märkt någon smakskillnad på i vilken panna vi stekt men så är vi inte jätte mycket för att laga mat häller.
 
I
BirgitS skrev:
Men det blir ju uttorkat och ofta svårt att få rent.

Tillägg: Men jag skrev vad vi gör och det är baserat på vår erfarenhet med gjutjärnspannor som är från 70-talet.
Vi har ett Kockumsjärn från -49, gjutjärn, användes till allting utan problem. Men det är väl instekt och diskas sällan med tvål. Kanske det som är felet, dina har aldrig fått en chans att bli instekta.
Sen har vi dessa aluminium teflonpannor som passerat, jag gillar dem inte. Vi hade ett från ICA som var i rostfritt. När teflonet var förbrukat i den slipade/polerade jag bort allt och kvar finns nu en panna som är många gånger bättre än någon teflonare. Så rent rostfritt kan man se som ett alternativ. Möjligen är det lite svårare att få till en brynt yta.
 
  • Gilla
Grusimaskineriet
  • Laddar…
Jag föredrar gjutjärn överlägset. Jag anser också man kan skura dom utan problem. LAgret med polymeriserade fetter i pannan sitter kemiskt bondat till metallen och det tål att man skrapar så innihe***te på dom vid stekning med stekspaden (som ska vara metall) och går inte bort, faktum är att det blir bara bättre med tiden p.g.a. det. Det går inte bort med borste och diskmedel heller. Endast riktigt hög värme i typ en ugn eller slipning får bort det. Det man ska göra är att fetta in pannan igen efteråt.

En av de bästa pannorna jag har är en liten husqvarna från loppis, steker ägg i den utan problem. Den har ganska mjuka kantar så man kommer åt lätt från sidorna.


P.S. Min sambo verkar ha något sorts problem för hon köpte från TV Shop en gång, jag jag vet inte heller vad som får en människa att göra sådana saker... Cera-nånting stekpannor. Riktigt 100% skräp.

Vad gäller vanliga pannor, så verkar lidls grejer funka bra. Bättre än dyra saker oftast.
 
Redigerat:
K
Vi har två skeppshult som fungerar bra! En ny och en antik.

Roligt att du nämner icas stekpannor i teflon som extra bra. Jag köpte en sån till mitt första boende 2003 och har aldrig förstått mig på de problem folk har med teflonpannor. Min användes nästan dagligen i 12 år och är fortfarande i fint skick i en låda på vinden
 
BirgitS
ion skrev:
Vi har ett Kockumsjärn från -49, gjutjärn, användes till allting utan problem. Men det är väl instekt och diskas sällan med tvål. Kanske det som är felet, dina har aldrig fått en chans att bli instekta.
Sen har vi dessa aluminium teflonpannor som passerat, jag gillar dem inte. Vi hade ett från ICA som var i rostfritt. När teflonet var förbrukat i den slipade/polerade jag bort allt och kvar finns nu en panna som är många gånger bättre än någon teflonare. Så rent rostfritt kan man se som ett alternativ. Möjligen är det lite svårare att få till en brynt yta.
Det är möjligt att pannorna inte hade hunnit bli så instekta när vi använde dem till allt möjligt på 80-talet för då fick vi ofta hålla på och olja in dem. Men sen när teflonpannorna blev hyfsat bra har vi i första hand använt dem till köttfärssås, asiatiska kokosmjölksrätter etc. och använt gjutjärnspannorna i huvudsak för stekning.
 
nissenhj skrev:
... finns bra instruktioner hur du djuprengör det med salt om du skulle råka missköta det.
Tack för tipset! Jag hade ingen aning om att man kunde fixa till saboterade gjutjärnspannor.

Jag förstörde min älskade Skeppshult för nåt år sen (minns inte riktigt vad, men det var säkert diskmedel) och sen dess har den bara blivit sämre och sämre. Några tafatt försök att borsta den med svinto och annat har misslyckats och bara gjort saken värre. I julas råkade jag få en (plast-)panna signerad Mannerström som vi verkligen kommit överens med. Sen dess har gjutjärnspannan fått stå oanvänd i ett skåp. Tills jag imorse läste ditt tips och googlade lite.

Idag har jag renoverat min panna. Först saltat den ordentligt, sen gick jag på med stålull eller vad det kallas, roterande stålborste och slutligen ett par timmar i ugnen 300°C, med ekologisk kallpressad rapsolja. Nu ser den ut att vara i bättre skick än när den var ny och även om jag bara provat med köttbullar vill jag nog tro att den åter kommer göra mig lika lycklig som den gjort förr.

Tack!
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
VI körde en del med Tefal, men trivdes inte jättebra med dem. För ett halvår sedan köpte vi en "Modern House" med keramikbeläggning som vi trivs väldigt bra med: https://www.kitchnsverige.se/natbutik/grytor-og-pannor/grytor-och-pannor/140167-1/ - vi köpte en till lite senare, och använder i princip bara de två pannorna numer.

Det är lite tunnare botten, så spridningen av värmen är inte 100%, men den är smidig att använda. Not: vi lagar inte kött.
 
Scanpan CTX är grymt bra men inte prisvärd, håller inte längre än 1,5-2 år, med tanke på priset rekommenderar jag hellre tefals Jamie olivier-panna, eller de buyer. Som någon sa, olika pannor olika användningsområden..
 
Ett tips- webbhallen säljer De buyer 28 cms för otroliga 399:- nu. Skitbra pris!
 
H
Harald Boye skrev:
Ett tips- webbhallen säljer De buyer 28 cms för otroliga 399:- nu. Skitbra pris!
Jag hittar inte den för det priset . Har du någon länk?
 
snowjim skrev:
Med andra ord så fastnar det.
Min favorit är min demeyere proline 32. Det fastnar aldrig i den pannan ifall man har lite koll på stekning. Steker jag bitar av något vänder jag med stålpincett utan problem. Har man dock för lite fett, eller fel temperatur, eller vänder för tidigt. Då kan man få problem. Jag upplever rostfritt som överlägset då man kan använda vin och grädde hur som helst samt köra pannan i diskmaskinen. Teflon eller likn. Nonstick kommer inte in i mitt kök. Har dock en skeppshult gjutjärn för pannkakor och köttbullar av nostalgiromantiska skäl
 
  • Gilla
Vespa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.