Alfredo skrev:
Ja tänk bara på alla skruvplintar och sockerbitar. Förfärligt! :cool:

Sorry, fredag... :surprised:
Jag la ju upp den på straffpunkten :)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det kommer säkert nå idiotregler som ska göra att det undviks också...............här ska ju allt vara säkert in i absurdum så egentligen är det ju ganska konstigt att det inte redan finns.
 
Ja visst är det lite konstigt att sånt skit som "sockerbitar" inte är förbjudna sedan många år :confused:
 
elmont skrev:
Ja visst är det lite konstigt att sånt skit som "sockerbitar" inte är förbjudna sedan många år :confused:
Tja, har vi så stora problem med dem då? Ja, jag vet att de inte är populära i den fasta installationen, men ändå så är de extremt vanliga när apparater skall anslutas (belysningsarmaturer osv.) och ger de egentligen så stora problem?
 
Hur "apparater" är konstruerade lämnar jag till konstruktören ( i lite "finare" armaturer är det ofta anslutningar typ snabbkoppling och inte skruv), men i elinstallationer är dom en helt onödig och rätt dålig lösning i dag. Och var redan för över 50 år sedan inte det bästa valet.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Ja visst är det lite konstigt att sånt skit som "sockerbitar" inte är förbjudna sedan många år :confused:
Särskilt som vi elektriker bara har råd med halva sockerbitar, som kallas ubåtar ... :D
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår inte varför sockerbitar är så illa omtyckta? Skruvanslutning är ju inte alls ovanligt eller klagas på i någon större mån, varken ubåt eller skruvanslutning i plintar.

Visst kan man använda annat materiel, det kan man med wago 221 också. Varför är sockerbitar skit?

(I min central var det skarvat med sockerbitar, redan innan jag öppnade den, och det blev någon till)
 
Redigerat:
Tryck in 5 FK i en sockerbit så förstår du (hoppas jag), Oftast är det mer än två trådändar som ska kopplas. Dessutom är det mycket enkelt att dra skruvarna så hårt att man ett antal kardelar brister. Även Torix är överlägsna.
Det torde finnas någon orsak till att man yrkesmässigt har använt andra metoder för att koppla FK/EK sedan någon gång på 50 talet. Det kan väl inte vara så att en hel yrkesgrupp under så många år har haft fel?
 
Det där är ju ingen förklaring! :mad: Ibland är det *exakt* två trådar som skall kopplas/skarvas, så då måste ju en sockerbit vara perfekt. Bättre än ubåt i alla fall.

Att dra för hårt finns risken i alla skruvförbindningar, så varför använder man gladeligen jord/nollplint i centraler med skruvanslutningar och ubåtar med skruvanslutningar?

Sen finns det ju "dubbla ubåtar", som inte är något annat än en dubbelvikt sockerbit. :)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Även U-båtar används inte i någon större omfattning, under alla år som jag varit verksam på både mycket stora som mindre installationsföretag har jag aldrig sett en elektriker som mer än i undantagsfall använt skruvförband för att koppla FK/EK. Men jag och mina kollegor har väl inte riktigt fattat vad det handlar om, och visst är det lite lustigt att ni "amatörer" vet bättre vad som fungerar än alla "proffsen" . En annan aspekt är tidsåtgången, det tar säkert minst 10 ggr så lång tid att koppla med en sockerbit som med tex en Torix och 20 ggr så lång tid mot en Wago.
Och vilka skulle fördelarna med sockerbitar vara???????
 
-MH- skrev:
Jag förstår inte varför sockerbitar är så illa omtyckta? Skruvanslutning är ju inte alls ovanligt eller klagas på i någon större mån, varken ubåt eller skruvanslutning i plintar.

Visst kan man använda annat materiel, det kan man med wago 221 också. Varför är sockerbitar skit?

(I min central var det skarvat med sockerbitar, redan innan jag öppnade den, och det blev någon till)
Har förstått att det förutom tiden är bra för anslutningen att det är en fjädrande klämma. Då en skruvad klämma riskerar lossa om förbandet rör sig. En fjädrad koppling har således bättre förutsättning att hålla samman kopplingen.
 
elmont skrev:
Även U-båtar används inte i någon större omfattning, under alla år som jag varit verksam på både mycket stora som mindre installationsföretag har jag aldrig sett en elektriker som mer än i undantagsfall använt skruvförband för att koppla FK/EK. Men jag och mina kollegor har väl inte riktigt fattat vad det handlar om, och visst är det lite lustigt att ni "amatörer" vet bättre vad som fungerar än alla "proffsen" . En annan aspekt är tidsåtgången, det tar säkert minst 10 ggr så lång tid att koppla med en sockerbit som med tex en Torix och 20 ggr så lång tid mot en Wago.
Och vilka skulle fördelarna med sockerbitar vara???????
Ja, fast nu får vi väl ändå lugna ner oss. Du kallar sockerbitar "skit". Och då är det ju berättigat att fråga varför? Skit kan ju betyda just allt från "skit från Kina" dvs apparatur som är säkerhetsmässigt undermålig, till "jag tycker inte om den".

Nu får vi ju ofta höra att sockerbitar är dåliga/osäkra osv. men jag kan inte se att de är sämre än mycket annat ur ren säkerhetssynpunkt. Så jag förstår inte varför elektrikerskrået har hängt upp sig så på dem.

Visst finns det säkert bättre grejjor, och särskilt om man arbetar yrkesmässigt med installation. Men det är ju lite som med Hager quick-connect, kontra sy vidare med RK. Skall man bara skruva ihop en central så spelar det ju ingen som helst roll. Lite samma sak med U-båt kontra Wago. (Och skall man skarva biledare i kablar så är ju en ubåt tom bättre och all round).

Så varför skulle en U-båt vara OK (jag tror nog säkert att alla yrkesverksamma elektriker har åtminstone en skramlande någonstans) med sockerbitar vara så fullständigt förkastliga? Jag får inte ihop ilskan över den ena samtidigt som man åtminstone tolererar den andra.
 
  • Gilla
yxis och 3 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Även U-båtar används inte i någon större omfattning, under alla år som jag varit verksam på både mycket stora som mindre installationsföretag har jag aldrig sett en elektriker som mer än i undantagsfall använt skruvförband för att koppla FK/EK. Men jag och mina kollegor har väl inte riktigt fattat vad det handlar om, och visst är det lite lustigt att ni "amatörer" vet bättre vad som fungerar än alla "proffsen" . En annan aspekt är tidsåtgången, det tar säkert minst 10 ggr så lång tid att koppla med en sockerbit som med tex en Torix och 20 ggr så lång tid mot en Wago.
Och vilka skulle fördelarna med sockerbitar vara???????
Varför så upprörd? Kan du inte istället förklara varför och på vilka sätt en sockerbit är sämre än en ubåt eller skruvplint? Det måste ju finnas något sakligt skäl bakom, eller hur?
 
Då jag skriver "skit" begränsar jag inte påståendet enbart till säkerhetsaspekten utan till den samlade "bilden" där bla användarvänligheten väger minst lika tungt och i den bilden ingår även dom olika typer an sockebitar som finns. För visst kan man uppnå helt OK säkerhet med rätt typ av sockerbit och med rätt utförd anslutning men det räcker inte för att jag ska ge dom nått annat betyg än skit. Och som jag skrev tidigare så är även U-båtar rätt ovanliga, även om dom är bättre (hanteringsmässigt) än sockerbitar, och används normalt endast i undantagsfall.
Varför skulle jag och mina kollegor inte välja den metod/matr som fungerar bäst i vår dagliga verksamhet???
Och att skrået inte tycker om sockerbitar kan ju ha att göra med dom erfarenheter dom under årtionden samlat på sig.
 
Är jag upprörd?? Ja, kanske lite då, det blir lite jobbigt när man vill förmedla kunskap till dom som står utanför skrået och måste argumentera för varje detalj som vi inom skrået för länge sedan insett.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.