I
Väldigt luftigt förutom en som jag ska syna, var det nr 8, militäriskt packad. Den ska jag lära av. Jag får inte plats med allt jag vill ha på tavlan. Några har frågat vad jag ska ha så många verktyg till, svaret är enkelt, jag ska kunna laga allt, och då behövs det. Sen finns det en annan orsak också, jag glömmer var jag lägger verktygen under arbetets gång.:surprised: Då går jag och hämtar en ny likadan och får jobbet gjort. De brukar dyka upp senare och då hänger jag tillbaks dem.
Min luftiga tavla, den är numera kompletterad, så inte lika luftig. :confused:
Välorganiserad verktygstavla med nycklar, skruvmejslar och andra verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
henq och 4 till
  • Laddar…
Verktygsskåp/hurts på hjul eller ett vanligt kök med lådor. Sen en liten rullvagn för det som används för stunden. Tycker bara tavlor blir skitigt och svårt att hålla ordning.
 
I
Johannes Carlsson skrev:
Verktygsskåp/hurts på hjul eller ett vanligt kök med lådor. Sen en liten rullvagn för det som används för stunden. Tycker bara tavlor blir skitigt och svårt att hålla ordning.
Det kan du ha rätt i, men när golvyta saknas och man vill ha någorlunda överblick så är de bra. Som jag visade på bilden är ok, men numera är det som du säger " skitigt " . Vad gör man? Helst skulle man ha ett Paternosterverk, en avdelning för varje typ av jobb man tänkte göra. Men jag har för lågt till tak.:rolleyes:
Paternosterlagringssystem utomhus vid en industribyggnad, öppet med synliga hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Skjutbara verktygsväggar tror jag på, ska försöka lösa det i min friggebod. Sök på sliding tool wall.
 
Person organiserar verktyg på en verktygsvägg i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbew och 2 till
  • Laddar…
G
Själv har jag satt fast en gammal gallerdörr(armeringsnät skulle funka lika bra) på källarväggen och hängt upp verktygen med krokar. Funkar jättebra.
 
Alltid kul att få lite inspiration inför kommande projekt att skapa ordning och reda! (I och för sig ett pågående projekt som aldrig blir klart... ;) )

En fråga bara, varför hänga skruvdragare upp och ner?
 
Mitt svar på skruvdragarfrågan är "för att det blev så" :) Ett enkelt sätt att även få lampan att hänga på ett bra sätt.

Personligen gillar jag överblick och dammfritt. Tyvärr går det inte riktigt ihop även om jag förvarar mycket i skåp, plastlådor och hurtsar. En verktygshurts rymmer otroligt mycket och överblicken är bra.

Väggförvaring är oöverträffat när det kommer till överblick, men samlar tyvärr mycket damm. Smidigast är det om man har vettiga väggar (råspont, plyfa, OSB) i hela snickeriet -- då kan man dra upp en skruv eller en hållare precis där man behöver dem. Murade väggar gör att åtminstone jag drar mig för att borra och skruva stup i ett.
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
ion skrev:
Väldigt luftigt förutom en som jag ska syna, var det nr 8, militäriskt packad. Den ska jag lära av. Jag får inte plats med allt jag vill ha på tavlan. Några har frågat vad jag ska ha så många verktyg till, svaret är enkelt, jag ska kunna laga allt, och då behövs det. Sen finns det en annan orsak också, jag glömmer var jag lägger verktygen under arbetets gång.:surprised: Då går jag och hämtar en ny likadan och får jobbet gjort. De brukar dyka upp senare och då hänger jag tillbaks dem.
Min luftiga tavla, den är numera kompletterad, så inte lika luftig. :confused:
[bild]
Men inte måste du ha alla verktyg framme på tavlan?

Min filosofi är de verktyg jag ska ha 90% av tiden skall jag få fram blixtsnabbt och de andra 10% får ligga i lådor, hurtsar etc (fast fortfarande i ordning såklart). Då måste varje verktyg ha sin plats, hänga så att det är lätt att ta det och det måste finnas luft på tavlan. När man är klar med ett moment/jobb/för dagen vill jag med en blick se att alla verktyg finns där de ska vara och att inget saknas eller hänger fel. Då går det snabbare när man börjar med nästa moment.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
I
Men inte måste du ha alla verktyg framme på tavlan?
Nej, och det har jag fortfarande inte.
Specialverktyg till El, Kyla, VVS, Bil, Snickeri etc. ligger på hyllor så jag måste leta och rota för att få tag på ett. Hade verkligen behövt en lösning.
Det har förekommit tankar som att begränsa verksamhetsområdet och avyttra verktyg.
Tyvärr vågar jag inte, jag vet vad hantverkshjälp kostar, liksom att lämna in bilen på verkstad. Det går bara inte.
RealElwood visar en smart lösning som kunde passa mig.
 
  • Gilla
småstuga
  • Laddar…
RealElwood skrev:
[bild]
Jag skulle bli tokig av att aldrig se mer än hälften av grejerna. Ungefär som jag inte vill ha köksskåp med skjutluckor. Hur genuint det än är.

Men för mallar :D

Då måste förstås luckorna göras roterbara också så att det går att hänga giggar och mallar även på baksidan.

Med vänlig hälsning Findus
 
I
findus42 skrev:
Jag skulle bli tokig av att aldrig se mer än hälften av grejerna. Ungefär som jag inte vill ha köksskåp med skjutluckor. Hur genuint det än är.

Men för mallar :D

Då måste förstås luckorna göras roterbara också så att det går att hänga giggar och mallar även på baksidan.

Med vänlig hälsning Findus
Jag ser det som en tavla för el-verktyg, en för snickerier, en för mekanik, en för övrigt där sånt som kylverktyg och specialverktyg kunde hänga. Fast ibland behöver man från olika tavlor, kanske irriterande. Men jag har 8 meter hylla med bra att ha saker/maskiner, möjligen skulle man kunna ha skjutbara tavlor framför dessa hyllor. Många grejer som bara ligger och samlar damm som jag inte vågar slänga för då vet jag att jag hade behöver dem.
 
Jag hade tidigare en skjutdörr i form av whiteboardtavla vid verktygsskåpet som även hade gångjärn så man kunde hänga saker på baksidan.
Blir opraktiskt med skjutdörr om man har strikt systomatik.
Jag har vattpass, hammare och borrar i olika skåp, så man var tvungen att flytta tavlan flera gånger när man skulle hänga upp en hylla eller så.
Nästa vända blir bara slagdörrar.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.