mattiasp skrev:
Snyggt! Det skall bli kul att få se hur det ser ut som brännmärke på trä. Ingen formgivningsstöld vad jag kan se. Det finns som sagt inte så mycket variationer på temat. Var beredd på att det kommer att behövas en gasbrännare. De där lödkolvarna verkar inte ha effekt nog för träbränning.
Nej, jag köpte bara själva gravyren, alltså brännjärnet, så det kostade bara 25USD (har jag för mig). Gasbrännare har jag redan. Jag beställde för 2 veckor sen och han skickade relativt omgående, borde kunna få den rätt snart då tycker jag.
 
Inte idag, utan igår, kom denna spånhyvel hem till mig. Hyvelstålet från E A Berg, själva hyveln antagligen Eskilstuna.

IMG_20151208_175601.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Idag blev det mycket gjort, fick färdigt handtagen och limmade ihop brickan av Plommonträ/Gråal som jag hållt på med senaste veckan. Tanken är att den skall bli en julklapp till den som sågat ned plommonträdet på sin villaträdgård.

PlumAlderTray.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr var plommonträdet lite ruttet och uppsågat i många små bitar så det blev svårt att få till någon kontinuerlig ådring men som tur är så är ådringen ganska kraftig så jag tycker inte riktigt att det syns så väl.
 
  • Gilla
Daniel_N och 5 till
  • Laddar…
Gjorde en fransk brödkavel i ek, blir en julklapp:
23356742639_ec1a10d025_b.jpg

Ny motor och hemmagjort fäste åt svarven som tillät mig göra kaveln ifråga:
o63chU0h.jpg

niwvng0h.jpg

5IZQh50h.jpg

Den där rundstången ska kapas ännu och jag ska väl måla hela grejen en matchande färg.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett workcenter för Min festool MIDI.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren skrev:
[bild]

Ett workcenter för Min festool MIDI.
Ser ut som att du printat lite till? :)

https://www.thingiverse.com/thing:1129675

Själv har jag också printat den (tack och bock för att du la upp den), men inte hunnit färdigt med MFT-plattan. Har även planer på att göra stötlåda och kap-jig till den. Får återkomma med mer bilder på den kreationen.

mftplatta1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fötter monterade på rätt ställe.
mftplatta2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sätta på plats och kopiera mha en systainer på fräsbordet.
 
Jag har byggt ett litet skydd till min matning på mitt sågverk. Och som vanligt har jag även gjort detta på film.
Vet inte riktigt om denna borde vara här eller i bilder på min snickarverkstad.
[video=youtube;Mf6RTBOujug]http://www.youtube.com/watch?v=Mf6RTBOujug[/video]
 
  • Gilla
DANNE_K_
  • Laddar…
En jigg gjord av överloppsmaterial för att limma ihop skärbräder eller mindre paneler, jag använder två kilar för att förse "klämmkraften":

UBN3lhfh.jpg

Ska fixa så jag kan trycka ner skivorna också, så kan jag laminera grejer utan att behöva ta till några klämmor alls.
 
Här är det fler brickor på gång, snart är julklapparna klara. ;)

AlderTrays.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa är helt i al, tips på ytbehandling av al mottages! Skulle gärna vilja olja in dessa men är öppen för förslag.
 
  • Gilla
Lime113 och 4 till
  • Laddar…
Olja låter bra tycker jag. Annars kanske shellac?
 
Frågan är vilken typ av olja? Jag har Linokja men jag tycker det är lite för mycket jobb för att få bort den kladdiga känslan...
 
jonmo skrev:
Ser ut som att du printat lite till? :)

[länk]

Själv har jag också printat den (tack och bock för att du la upp den), men inte hunnit färdigt med MFT-plattan. Har även planer på att göra stötlåda och kap-jig till den. Får återkomma med mer bilder på den kreationen.

[bild]
Fötter monterade på rätt ställe.
[bild]
Sätta på plats och kopiera mha en systainer på fräsbordet.
Ahh härligt. :)
 
badtastex skrev:
Frågan är vilken typ av olja? Jag har Linokja men jag tycker det är lite för mycket jobb för att få bort den kladdiga känslan...
Ingen expert men det finns ju olje och poly blandingar man kan göra själv, jag tror de torkar och känns torrare snabbare. Funderat att mixa ihop lite själv:
https://www.youtube.com/watch?v=qUgZefTPESQ

Bara poly och lacknafta har jag använt som jag applicerar med trasa,
 
badtastex skrev:
Här är det fler brickor på gång, snart är julklapparna klara. ;)

Dessa är helt i al, tips på ytbehandling av al mottages! Skulle gärna vilja olja in dessa men är öppen för förslag.
Ohh, brickor med mft hålmönster, svärmor kommer bli supernöjd!

På fråga b svarar jag som vanligt hårdvaxolja.:)
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Ola C skrev:
Ohh, brickor med mft hålmönster, svärmor kommer bli supernöjd!
Borde gått centrera hålen lite mer.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.