Andy78 skrev:
Vad är det som hindrar att de termineras i switchen eller direkt i routern om dess switchportar räcker till?
Inget hindrar, och ja för 2-3 kablar känns det onödigt att montera en patchpanel, men inte snyggt. Problemet med lösa kablar med RJ45 är att låsbläcken lätt fastnar i andra kablar och att de stukas eller går av. Dessa kontakter kommer dras med glapp. Måste kontakten bytas kortas kabeln ett par centimeter etc. För byte måste jag ha rätt verktyg och lite erfarenhet att trycka RJ45or.
På samma sätt som koax och telefonkablage har varit snyggt installerat förväntar sig säkert de flesta att även hemma-Lanet är snyggt installerat.
Om jag var husspekulant och såg en "bläckfisk" hänga ut ur väggen skulle jag räkna detta som något som måste göras om, dvs jag anlitar någon som gör det.
 
  • Gilla
tompathepilot och 1 till
  • Laddar…
hus520 skrev:
Du måste också byta kontakten till ett uttag istället om du ska flytta den till en panel om den sitter direkt i switchen

Man brukar inte använda vanlig patchkabel till uttag. Det ska vara en enkeltrådig/solid. Så det blir svårt att i efterhand göra om till en panel.
Ja den bryts när du kopplar ur RJ45 i switchen och får kontakt igen när man ansluter den till baksidan på patchpanelen.
 
hus520 skrev:
nja, det finns ett sätt till att snurra den på :)
Ja, om man ska vrida den 180 grader kan man aningen vända uttagen in mot väggen eller så kan man vända den upp och ner och skruva fast den i hyllan ovanför. Vad skulle vitsen vara?

Eller menar du egentligen att den skulle vridas 90 grader så att uttagen kommer uppåt eller neråt? Då skulle den ta mycket mer plats i skåpet. Nu får det nog plats men när den installerades hade jag även ett ADSL modem i skåpet så då var det fullt. (Nu sitter fiberadaptern under skåpet.) Dessutom blir det svårare att skruva fast den i baksidan eftersom där är en masonitskiva med luftspalt bakom.

Denna patchbox är det:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/patchpanel-rackmontering/patchbox-for-cat-6-ftp-kabel-12-portar-p68897

Större skåp (djupare) får inte plats annars hade jag valt något som var avsett för ändamålet.
 
Redigerat:
Vi kan väl konstatera att man hur som helst måste terminera kablarna som kommer ur väggen på något sätt. Antingen görs det med enskilda uttag, eller med RJ45-kontakter, eller med en patchpanel. Ni som förordar RJ45, vad är egentligen argumentet? Det är ju lika mycket jobb att kontaktera med RJ45 som att terminera i en patchpanel (egentligen mer, det är enklare att montera ledarna i en patchpanel). Jag kan inte se någon fördel, över huvud taget, att använda RJ45. Däremot flera nackdelar:

- RJ45 är oftast inte tänkta att kontakteras på installationskabel. Därmed risk för dålig kontakt, eller så måste man bemöda sig om att hitta speciella RJ45-kontakter avsedda för installationskabel.
- Slitage på RJ45-kontakterna som gör att de kan börja glappa. Besvärligt att byta i den fasta installationen.
- Det ger ett oseriöst intryck.
 
  • Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
Finns inget direkt slitage när grejer ändå står i ett skåp eller en skrubb.
Bara köra på det som känns bäst för en själv., finns ingen att imponera på så länge det inte ska läggas upp bilder här.
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Eld skrev:
Ja, om man ska vrida den 180 grader kan man aningen vända uttagen in mot väggen eller så kan man vända den upp och ner och skruva fast den i hyllan ovanför. Vad skulle vitsen vara?
Jag gissar han eller hon menar att den ska vändas upp och ner för att det vanligaste är att uttagen monteras så RJ45-kontaktens hulling hamnar neråt.
 
Andy78 skrev:
Finns inget direkt slitage när grejer ändå står i ett skåp eller en skrubb.
Bara köra på det som känns bäst för en själv., finns ingen att imponera på så länge det inte ska läggas upp bilder här.
Men vad är argumentet för att köra RJ45? OK, om man av någon anledning råkar ha lösa RJ45-kontakter och en krimptång hemma och inte en patchpanel, och det är bråttom, kan jag möjligen förstå det. Men till någon som ändå köpa in prylarna finns det ingen som helst anledning att ge ett sämre råd än det korrekta sättet att göra det.
 
Det finns RJ45-kontakter för tråd med solid ledare. Vissa monteras t o m utan verktyg.
 
JBa skrev:
Jag gissar han eller hon menar att den ska vändas upp och ner för att det vanligaste är att uttagen monteras så RJ45-kontaktens hulling hamnar neråt.
Den patchbox Eld har är avsedd att montera på det sätt som Eld har monterat den. Texten är knappast gjord för att läsas upp och ner. Jag föredrar själv att ha hullingen uppåt.

@JBa: jag vet att det inte är du som påstår att den skall vändas :). Men ditt inlägg var smidigast att citera.
 
Jag är av åsikten att en patchpanel hör hemma på ett ställe man räknar med att göra om minst en gång varje månad med något eller att det finns plats för alla kablar att ansluta så att de blir hängande löst.
I ett normalt hus med normala mäniskor flyttas inte detta runt och oftast finns det inte en massa uttag i varje rum så ska något byggas om så innebär det iaf nya kablar eller långa patchkablar i det rummet.
Men visst även min dröm är ju att ha ett fullhögt 19" kabinet i källaren med både servrar, nas och nätverksutrustning med en massa möjligheter att koppla om ut i huset utan en längre patch än 2 meter där utrustningen behövs.
Men i det läget stackar jag nog 2 st 48 portars switchar och kan även då skippa en pachpanel för kablarna ut i huset. ;)
 
  • Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle skrev:
Jag är av åsikten att en patchpanel hör hemma på ett ställe man räknar med att göra om minst en gång varje månad med något eller att det finns plats för alla kablar att ansluta så att de blir hängande löst.
I ett normalt hus med normala mäniskor flyttas inte detta runt och oftast finns det inte en massa uttag i varje rum så ska något byggas om så innebär det iaf nya kablar eller långa patchkablar i det rummet.
Men visst även min dröm är ju att ha ett fullhögt 19" kabinet i källaren med både servrar, nas och nätverksutrustning med en massa möjligheter att koppla om ut i huset utan en längre patch än 2 meter där utrustningen behövs.
Men i det läget stackar jag nog 2 st 48 portars switchar och kan även då skippa en pachpanel för kablarna ut i huset. ;)
Så länge det finns portar i switchen så finns det ingen anledning till patch. Patchpanel hemma känns overkill om man nu inte har en fetish för patchpaneler :) Om du har en 24 portars switch och 48 uttag så behövs en patchpanel för att koppla ut aktiva uttag. Om du däremot har 24 switch o 24 uttag så finns det ingen anledning till en panel eller hur.
 
Java skrev:
Så länge det finns portar i switchen så finns det ingen anledning till patch. Patchpanel hemma känns overkill om man nu inte har en fetish för patchpaneler :) Om du har en 24 portars switch och 48 uttag så behövs en patchpanel för att koppla ut aktiva uttag. Om du däremot har 24 switch o 24 uttag så finns det ingen anledning till en panel eller hur.
Har du 48 uttag så behöver du lika många uttag i patchpanelen samt switchen, det blir svårt att patcha 48 portar / uttag utan en 48 portars switch.
 
Andy78 skrev:
Har du 48 uttag så behöver du lika många uttag i patchpanelen samt switchen, det blir svårt att patcha 48 portar / uttag utan en 48 portars switch.
Jo det klart men om jag har 48 switch och 48 uttag varför då patchpanel? Såvida inte man har olika vlan på switchen isåfall. Enligt gammal hävd :) så är patchpanel för att "patcha ut" dvs det saknas uttag i switch till att göra alla uttagen aktiva. Vi har +2000 uttag på jobbet och vi har inte switch till att aktivera alla (vilket vore galet) därav matchpaneler för att aktivera de som för tillfället ska nyttjas.
Men.... alla gör som dom vill så frågan är teoretisk.
 
Redigerat:
Java skrev:
Jo det klart men om jag har 48 switch och 48 uttag varför då patchpanel? Såvida inte man har olika vlan på switchen isåfall. Enligt gammal hävd :) så är patchpanel för att "patcha ut" dvs det saknas uttag i switch till att göra alla uttagen aktiva. Vi har +2000 uttag på jobbet och vi har inte switch till att aktivera alla (vilket vore galet) därav matchpaneler för att aktivera de som för tillfället ska nyttjas.
Men.... alla gör som dom vill så frågan är teoretisk.
Förstår inte riktigt vad patchpanel har vlan att göra, patchpanelen utökar ju inte varken vlan eller portarna i switchen.
Utan den är ju precis till vad du säger att koppla in valda uttag till switchen.

Tror patchpanelens diskussion om vara eller inte vara kan pågå i ändlighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.