Var inte behovet endast 2st kablar till tv och en utlokaliserad switch? Hellre ett uttag än 2 lösa sladdar...
 
Ska man genom vägg så funkar ju inte färdig kabel om man inte vill borra jätte hål...
 
f91jsw skrev:
Förstår inte riktigt motviljan mot patchpanel här. Det finns ingen egentlig nackdel att sätta upp en patchpanel jämfört med de andra alternativen. Det kostar inte mer, är inte mer jobb, och man får en renare och mer driftsäker installation.
Helt onödig pryl som ofta tar mer plats än det behövs.
Kableras massor på job bet med RJ45or direkt på enkelledare som kopplas in direkt i STORA routar och SWITCHAR (stora bokstäver då detta är stora saker). Dessa kablar ligger sedan till en patchpanel där all korskoppling sker.
På detta vis har det skett på jobbet sedan Ethernet blev så man skulle leverera all tjänster så ca 8 år och inga problem med att kontakterna inte fungerar eller att ledare böjs av. Och då tror jag att vi rör dessa mer än vad en hemma användare rör vid sina grejer.
Använd platsen för patchpanelen till bra ställe att göra av lite extrakabel och märk alla kablar på ett bra sett istället.
Har man överöst huset med uttag så man inte har switch för alla uttag så hamnar man i ett annat läge.
 
snuttjulle skrev:
Helt onödig pryl som ofta tar mer plats än det behövs.
Kableras massor på job bet med RJ45or direkt på enkelledare som kopplas in direkt i STORA routar och SWITCHAR (stora bokstäver då detta är stora saker). Dessa kablar ligger sedan till en patchpanel där all korskoppling sker.
På detta vis har det skett på jobbet sedan Ethernet blev så man skulle leverera all tjänster så ca 8 år och inga problem med att kontakterna inte fungerar eller att ledare böjs av.
Vi pratar väl inte om en komplett patchpanel med korskopplingspanel? Vi pratar om att terminera kablar från flera rum via VP-rör i en patchpanel för att skapa något som liknar en fast installation. Från patchpanelen dras kablar till switchen. Eller?
 
Den här frågeställningen är lite som att tänka att det räcker med ett eluttag per rum eftersom det finns förlängningssladd och grenuttag. Det räcker visserligen (oftast) men det är ju... bara fel.

Klart att du ska ha en patchpanel och ordentliga nätverksuttag.
 
6 rum med 4 uttag per rum ger 24 portars switch om man nu bygger nytt.
Har man fler uttag än så så finns det anledning till en riktigt korskoppling enligt mig.
 
Enkel villainstallation med patchpanel installerad i IKEAs billigaste badrumsskåp med borrade ventilationshål.

Patchpanel och nätverksutrustning installerade i ett vitt IKEA-skåp med ventilationshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompathepilot
  • Laddar…
Det går alldeles utmärkt att dra uttag och skippa patchpanelen, och koppla direkt in i switchen inget som påverkar funktionen eller kablarna.
Iomed att routern går in i switchen och allting är kopplat dit så är den egentligen ganska överflödig, en patchpanel fyller mer funktion om man haft flera switchar med olika funktioner som man vill styra till olika uttag.
Men i en bostad blir det en kabelskarv där alla ändå går till samma enhet i detta fall switchen.

Om man vill skippa patchpanelen och köra direkt i switchen så är det inget som hindrar att man skaffar en senare då kablarna är kontakterade, man drar då bara ut dom ur sin switch kopplar in dem i baksidan av patchpanelen och sedan får koppla in en kabel från respektive port på framsidan av patchpanelen till portarna på switchen.
Det blir mer kabeldragning med patchpanel.
 
arneri68 skrev:
Vi pratar väl inte om en komplett patchpanel med korskopplingspanel? Vi pratar om att terminera kablar från flera rum via VP-rör i en patchpanel för att skapa något som liknar en fast installation. Från patchpanelen dras kablar till switchen. Eller?
Vad är det som hindrar att de termineras i switchen eller direkt i routern om dess switchportar räcker till?
 
J
Denna fråga är något som jag undrar med. Jag tycker den har sin finess, absolut, men då oftast när det är nybyggnation, och en entreprenör bygger tex alla lägenheter eller villor likadana, och drar kabel till alla rum, och osynligt lämnar alla kablar i en väggmonterad patchpanel. Det ser ju snyggt ut, och den lycklige användaren kan I panelen välja vilka rum som ska anslutas. Där vissa av oss är frågande är då man själv drar två, tre kablar till angränsande rum och inget mer.
 
H
Eld skrev:
Enkel villainstallation med patchpanel installerad i IKEAs billigaste badrumsskåp med borrade ventilationshål.

[bild]
Snygg lösning!

Några kommentarer.

Om det är panel som är längst ner så ska du snurra den 180 grader om det ska vara helt rätt.

Behöver du inte göra ventilationshål i varje hyllplan för att luften ska kunna cirkulera?

Kanske komplettera med filtertyg i botten över ventilationshålen och en vanlig PC-fläkt på toppen som drar luften igenom :)
 
Redigerat:
H
Andy78 skrev:
Det går alldeles utmärkt att dra uttag och skippa patchpanelen, och koppla direkt in i switchen inget som påverkar funktionen eller kablarna.
Iomed att routern går in i switchen och allting är kopplat dit så är den egentligen ganska överflödig, en patchpanel fyller mer funktion om man haft flera switchar med olika funktioner som man vill styra till olika uttag.
Men i en bostad blir det en kabelskarv där alla ändå går till samma enhet i detta fall switchen.

Om man vill skippa patchpanelen och köra direkt i switchen så är det inget som hindrar att man skaffar en senare då kablarna är kontakterade, man drar då bara ut dom ur sin switch kopplar in dem i baksidan av patchpanelen och sedan får koppla in en kabel från respektive port på framsidan av patchpanelen till portarna på switchen.
Det blir mer kabeldragning med patchpanel.
Du måste också byta kontakten till ett uttag istället om du ska flytta den till en panel om den sitter direkt i switchen

Man brukar inte använda vanlig patchkabel till uttag. Det ska vara en enkeltrådig/solid. Så det blir svårt att i efterhand göra om till en panel.
 
Redigerat:
hus520 skrev:
Snygg lösning!

Några kommentarer.

Om det är panel som är längst ner så ska du snurra den 180 grader om det ska vara helt rätt.

Behöver du inte göra ventilationshål i varje hyllplan för att luften ska kunna cirkulera?

Kanske komplettera med filtertyg i botten över ventilationshålen och en vanlig PC-fläkt på toppen som drar luften igenom :)
Snurra 180 grader? Så att patchkablarna måste sättas i på baksidan? Verkar krångligt.

Det är en rejäl luftspalt mellan hyllor och dörr och det blir inte varmt i skåpet.

Någon form av dammskydd har jag funderat på men jag tror inte det ät något större problem.
 
H
Eld skrev:
Snurra 180 grader? Så att patchkablarna måste sättas i på baksidan? Verkar krångligt.
.
nja, det finns ett sätt till att snurra den på :)
 
Jocke Best skrev:
Denna fråga är något som jag undrar med. Jag tycker den har sin finess, absolut, men då oftast när det är nybyggnation, och en entreprenör bygger tex alla lägenheter eller villor likadana, och drar kabel till alla rum, och osynligt lämnar alla kablar i en väggmonterad patchpanel. Det ser ju snyggt ut, och den lycklige användaren kan I panelen välja vilka rum som ska anslutas. Där vissa av oss är frågande är då man själv drar två, tre kablar till angränsande rum och inget mer.
Jag vill ha ordning och en "ren" totalinstallation, det är min huvudanledning. En INTE helt rättvisande jämförelse jag vet men jämför med om du skulle komplettera din elinstallation med några nya uttag. Då dras ju de som en fast installation inte som en permanent förlagd skarvsladd.

Gör man jobbet kan man ju ändå göra det snyggt från början.

Så uttag i rummet, dra fram tråd till båda uttagen i väggdosan. I korskopplingen (där du kopplar vidare till annan tråd eller utrustning) avslutas det i en patchpanel. Du kan då ha lagom längd på kablarna och den dagen du har andra behov är det enkelt att förändra. Trådlöst i all ära men kabel är överlägsen och kommer så vara inom överskådlig framtid.
 
  • Gilla
Rickykling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.