lbgu skrev:
Det riktigt sjuka är att en sådan bransch anser sig behöva statligt stöd i form av ROT. Det är det som lett till att firmor nu kan ta upp till 750 (exempel tidigare i tråden) kronor i timmen för att komma hem till någon och ansluta en diskmaskin. Hur mycket tog de i timmen före ROT skulle vara intressant att se.
Hur lågt kan man dra en diskussion? Nu menar jag inte att ditt inlägg var sämre än många andras, mina inberäknade, det kanske vore på sin plats att skapa ett delforum som jämför olika yrkesgruppers kostnader kontra produktivitet!

Tandläkarbesök, 8375:-/ timme (ingen hänsyn till hur många de var och vad de utförde, de har också, vi har också subventioneringar från staten/försäkringskassan.....)

Arkitekt som "bara" utformar ett hus, om jag gör mig dum och tror mig veta tidsåtgången på ett specifikt projekt, då fick denna arkitekt:
ca 16 000:-/ timme, det kan ju inte ta så lång tid att klottra ett hus (ingen hänsyn till uppföljning under fastighetens uppförande, ingen som helst hänsyn överhuvuttaget, bara för att provocera lite)

Advokater, lagvrängare över lag:
(vågar inte skriva kostnaden per timme mot vad de presterar)

Läkare, lokal vårdcentral, stafettläkaren valde att inte ta emot mera än 4-5 patienter/dag!!!!!!!
(jösses)

Dagispersonal som sitter ute i solen och glassar, vem tycker att det är värt kostnaden? 0 - 1362:-/ månad för att vi skall sitta och gnälla på andra yrkesgrupper (subventionerad??? kanske någon vet varför vi betalar låga avgifter till skola och samtlig omsorg)

Dagis/förskoleverksamheten, undrar vad de har i lön? Jag vet, snittet på dessa eminenta kvinnor´s lön, som tar hand om våran framtid.

Ja ja, nu var detta rejält OT, kanske dags att stänga något.....
Mvh P-A
 
  • Gilla
Ardexsmitten och 2 till
  • Laddar…
Pagno skrev:
Hur lågt kan man dra en diskussion?
Istället för att dela ut en massa rallarsvingar så kan du väl svara varför du anser att branschen behöver statligt stöd i form av ROT. Med tanke på att firmorna verkar ha så mycket jobb att de gladeligen kan rata vissa typer av jobb så känns det rätt onödigt att subventionera branschen.
 
lbgu skrev:
Med den inställningen bör du inte syssla med något som inblandar kontakt med andra människor eftersom du kan hitta en psykopat var som helst. Tänk om ICA-handlaren tänkte likadant, då kunde han ju inte sälja några varor av fruktan att kunden är en knäppskalle som häller glasbitar i barnmaten och fotar och lägger ut på fb eller vad de nu kan hitta på och sedan ge honom skulden för att han sålt det.
Med ditt sätt att bemöta andra forummedlemmar bör du inte skriva nånting alls på Internet.

Liknelsen med ICA är helt och hållet irrelevant av flera orsaker:
1. Det är inte ICA-handlaren som paketerar barnmaten.
2. Barnmaten är förseglad på ett eller annat sätt vilket innebär att den som öppnar förpackningen märker att förpackningen har brutits.
3. Glas i maten är nästan lika ovanligt som snöbollar i helvetet men kunder som beter sig illa förekommer faktiskt och det tror jag att varenda hantverkare kan intyga. (påpekar att jag redan har nämnt att dessa inte är vanligt förekommande men betydligt vanligare än sagda snöbollar)
 
  • Gilla
Ardexsmitten
  • Laddar…
Robban_C skrev:
Med ditt sätt att bemöta andra forummedlemmar bör du inte skriva nånting alls på Internet.
Ska du vara konsekvent så borde du inte heller skriva något då ;-)


Robban_C skrev:
Liknelsen med ICA är helt och hållet irrelevant av flera orsaker:
1. Det är inte ICA-handlaren som paketerar barnmaten.
2. Barnmaten är förseglad på ett eller annat sätt vilket innebär att den som öppnar förpackningen märker att förpackningen har brutits.
3. Glas i maten är nästan lika ovanligt som snöbollar i helvetet men kunder som beter sig illa förekommer faktiskt och det tror jag att varenda hantverkare kan intyga. (påpekar att jag redan har nämnt att dessa inte är vanligt förekommande men betydligt vanligare än sagda snöbollar)
Istället för barnmat så kan du ta olika färdiga rätter eller bröd som görs lokalt i butiken. Så nog kan man jämföra med en ICA-handlare alltid.
 
lbgu skrev:
Istället för att dela ut en massa rallarsvingar så kan du väl svara varför du anser att branschen behöver statligt stöd i form av ROT. ...
Vad jag vet har inte Pagno skrivit att han anser att kunden behöver statligt stöd i form av ROT men jag kan ha fel.
Och om det är nån som delar ut rallarsvingar så är det faktiskt du!

Men min åsikt är att ingen bransch behöver och ingen bransch ska ha sådana här stöd. Det är nämligen så att dom företag som inte klarar en lågkonjunktur, dom ska bort. Dom är helt enkelt inte livskraftiga nog. Jag var emot ROT redan när det infördes, trots att jag är företagare.
Men nu har vi ROT och då får vi leva med det och det är ju absolut inget som ni som privatkunder vill bli av med, eller hur?

lbgu skrev:
... Med tanke på att firmorna verkar ha så mycket jobb att de gladeligen kan rata vissa typer av jobb så känns det rätt onödigt att subventionera branschen.
Gång på gång har den ena efter den andra påpekat att det inte handlar om att "gladeligen" rata vissa jobb. Det handlar om att rata dom jobb som är svårast att få lönsamhet på.

Men vi tar det en gång till, nu med lite siffror, om än hypotetiska:
Jag som jobbar inom mark- och anläggning kanske har jobb bokade enligt följande, hypotetiskt:
1. En dränering för 100 000:-. för enkelhetens skull blandar vi inte in ROT här, vi håller oss till bruttovärden.
2. Grundläggning 240 000.-.
3. Grundläggning garage 60 000:-.
4. Enskild avloppsanläggning 90 000:-.

Varför ska jag hålla på och skjuta upp något av ovanstående för att åka och titta på om en kund har lagat sin entrétrappa på rätt sätt? Då kanske jag förlorar nåt av jobben därför att jag blir försenad dit.

Och till dom som tycker att "Å fy fan, är det så mycket jobb bokade, då har ni jobb i överflöd" kan jag säga följande:
Dels är som sagt exemplen hypotetiska.
Men vad har du själv för uppsägningstid från ditt jobb? Tre månader? Sex månader? Eller har du rentav jobbat så länge att du har ett helt års uppsägningstid?
För det är ju faktiskt det som saken handlar om, utan uppdrag inga inkomster. Då är det ju klart som korvspad att man prioriterar dom jobben som ger längre sysselsättning och mer pengar.

Och återigen:
För ett konsultuppdrag kanske man bör välja en konsult precis som man för rördragning väljer en rörmokare.
Eller för att ta ett annat exempel: Maten kanske man handlar på ICA och bilen kanske man väljer att handla hos en bilhandlare.
 
lbgu skrev:
Ska du vara konsekvent så borde du inte heller skriva något då ;-)




Istället för barnmat så kan du ta olika färdiga rätter eller bröd som görs lokalt i butiken. Så nog kan man jämföra med en ICA-handlare alltid.
Jag har inte behandlat någon annan forummedlem illa utöver dig och för din del gäller att jag har gjort det som svar på tal. Beter du dig illa mot mig så får du svar därefter.

Och vad gäller glas i lokalt producerade rätter (som du inte alls skrev om från början) så är det samma sak där:
Det kan förekomma men är så extremt ovanligt så det behöver vi inte diskutera heller.
 
Min fru vill också göra ALLT, i sänghalmen, men inte en del.

Har hon verkligen rätt att säga nej, till sådant hon inte vill???
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Men gode gud :D Vilken hantverkare står hellre och byter avloppsledningar till en toalett, istället för att stå och teoretiskt beskriva hur man utför exempelvis en inkoppling av bergvärme (för att ta ett exempel) och samtidigt får precis lika mycket betalt?
Det spelar väl ingen roll vad "idén" med yrket är? Vill inte de flesta ha lättförtjänta pengar? Vill inte de flesta gärna hamna ett steg längre upp i hierarkin genom att få utföra "finare" arbete, om än bara tillfälligt, för minst samma ekonomiska ersättning som ett "smutsigare" arbete ger?
Tror du att man verkligen är så otroligt ingrodd i sin yrkesstolthet inom exempelvis VVS-branschen att man inte vill avancera i sina arbetsuppgifter, om än temporärt, utan hellre väljer att stå och stampa på samma monotona ställe av ren yrkesstolthet?
"Jag är rörmokare, så jag skall hålla på med lin och olja, rörtänger och stinkande avlopp, så kom inte och ge mig några fina rådgivningsuppdrag tack!" Sarkastiskt, men jag hoppas budskapet når fram. :)
Du är inte i branchen va?
 
Martin_B
Nils82 skrev:
Alltså va f-n! Vissa trådar får man lite puls utav. Här går jag igång, känner jag.

Yrkesvalet man gjort och kunskapen man skaffat sig genom tusentals arbetade timmar samt all utrustning och övrig " ryggsäck" som ägs av t ex en röris, snickare eller whatever är ju ändå inte till syfte att åka runt å titta lite här och där för att ge tummen upp eller tummen ner. Lite tips å så ger man kunden vid ett jobb, visst, men det är ju inte det som är själva iden med yrket.

Jag förstår tanken bakom själva efterfrågan men den hantverkare som har tid och lust att utföra rådgivning, den har f-n inte mycket att göra. Och har man inte mycket att göra, ja då vete f-n om denne är en hantverkare.......snarare halmtrampare.
Men gode gud :D Vilken hantverkare står hellre och byter avloppsledningar till en toalett, istället för att stå och teoretiskt beskriva hur man utför exempelvis en inkoppling av bergvärme (för att ta ett exempel) och samtidigt får precis lika mycket betalt?
Det spelar väl ingen roll vad "idén" med yrket är? Vill inte de flesta ha lättförtjänta pengar? Vill inte de flesta gärna hamna ett steg längre upp i hierarkin genom att få utföra "finare" arbeten, om än bara tillfälligt, för minst samma ekonomiska ersättning som ett "smutsigare" arbete ger?
Tror du att man verkligen är så otroligt ingrodd i sin yrkesstolthet inom exempelvis VVS-branschen att man inte vill avancera i sina arbetsuppgifter, om än temporärt, utan hellre väljer att stå och stampa på samma monotona ställe av ren yrkesstolthet?
"Jag är rörmokare, så jag skall hålla på med lin och olja, rörtänger och stinkande avlopp, så kom inte och ge mig några fina rådgivningsuppdrag tack!" Sarkastiskt, men jag hoppas budskapet når fram. :)
 
lbgu skrev:
Det riktigt sjuka är att en sådan bransch anser sig behöva statligt stöd i form av ROT. Det är det som lett till att firmor nu kan ta upp till 750 (exempel tidigare i tråden) kronor i timmen för att komma hem till någon och ansluta en diskmaskin. Hur mycket tog de i timmen före ROT skulle vara intressant att se.
ROT är inte alls nödvändigt för fungerande företag. Från deras sida har önskemålet på ROT heller aldrig funnits. Här har du fel uppfattning, lbgu.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Martin_B
Nils82 skrev:
Du är inte i branchen va?
Så du menar allvar med att yrkesmän inom exempelvis VVS-branschen helst står kvar och stampar på samma ställe? De gillar inga förändringar, de gillar inte slappare dagar med bibehållen lön, de vill bara köra på som de alltid har gjort tills de får en guldklocka och sedan får börja besöka sina barnbarn och barnbarnsbarn två gånger i månaden?
Okejdå.
Jag personligen skulle tycka det var skönt att få ge exempelvis rådgivning istället för att stå och slita med igenrostade rör som bara ger mig huvudvärk, och ändå få lika mycket betalt. Fast jag kanske är onormal i det avseendet?
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Själv vill jag faktiskt gärna känna att jag har gjort nåt under dagen. Det innebär inte att jag nedvärderar det jobb som ex vis en konsult gör, men jag vill gärna göra något med fingrarna, jag vill gärna att det ska synas att det har hänt nåt när jag åker från ett jobb. Detta tror jag gäller de flesta hantverkare. Det ligger liksom i yrkets natur.
 
  • Gilla
Ardexsmitten och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Robban_C skrev:
Själv vill jag faktiskt gärna känna att jag har gjort nåt under dagen. Det innebär inte att jag nedvärderar det jobb som ex vis en konsult gör, men jag vill gärna göra något med fingrarna, jag vill gärna att det ska synas att det har hänt nåt när jag åker från ett jobb. Detta tror jag gäller de flesta hantverkare. Det ligger liksom i yrkets natur.
Okej, men innebär detta då att du aldrig vill ta en paus från detta för att ge exempelvis lite rådgivning, eller inspektera en installation eller något?
Eller är du en sådan person som t.o.m arbetar igenom rasterna för den älskar sitt arbete så mycket? Det finns sådana och jag respekterar det. Det är väl jättebra för kunden och för samhället. Betydligt bättre än latmaskar som bara rullar tummarna, som det där klassiska "1 jobbar 2 tittar på" :D. Men jag tycker ändå inte det är skamligt att få komma bort från "skiten" ett tag och kunna variera lite för omväxlings skull. Ingen säger att varenda rörmokare i Sverige nu plötsligt skall övergå till att ge rådgivning dagarna i ända :)
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
AG A skrev:
Min fru vill också göra ALLT, i sänghalmen, men inte en del.

Har hon verkligen rätt att säga nej, till sådant hon inte vill???
Tar hon betalt per timme eller per uppdrag? Utkörningskostnader då? Eller inkörningskostnader kanske det heter i detta fall. Blir väl lite både och växelvis :)
Ställtid månntro?
 
Martin_B:
Om jag är hos en kund och jobbar och kunden frågar om ex vis hur han ska göra med sin knöliga stenläggning (bara för att ta ett exempel) så svarar jag givetvis efter bästa förmåga. Men jag åker antagligen inte ut på ren rådgivning hos en okänd kund. Då är det bättre att han/hon kontaktar en konsult.

Men arbetar genom rasterna? Ja, det är faktiskt inte alls ovanligt och det beror på att det oftast går att köra maskin med en smörgås och en flaska saft bredvid sig. Och det går att köra maskin med ett äpple i ena handen. Man håller bara äpplet med tumme/pekfinger ovanför spaken och spaken med resten av fingrarna. :)
Det här till saken att kollegan inte äter frukost men jag gör det och han är absolut inget sugen på att stå och titta på medan jag sitter still och äter.
Men luncherna, dom är heliga. Då ska vi iväg till nånstans där det finns bord, stolar och varm, lagad mat, helst husmanskost.

Att komma bort från skiten:
Ja, för faan! :)
Men det blir då i första hand i form av ledigt på kvällar och helger. Förvisso kan det vara liknande jobb fast hemmavid, men det är ändock hemmavid. :)

Behöver jag säga att vi trivs med det vi gör? :)
Nu är lunchen klar och nu ska jag åka och gräva för fundament för stolpar till grindar in på en industrigård. Just här behövs ingen rådgivning för den här kunden har full koll på vad han gör. Han behöver bara lite mer kraft än handkraft, dels för grävning av sten, dels för att trycka ner stolparna i lerjorden. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.