Hej alla,

Vårt hus som är i en våning och på 70 kvm, står på en 1100 kvm stor tomt. Vi vet inte riktigt hur vi ska göra för att utöka bostadsytan på bästa sätt, men även ha möjlighet till "komplementsbyggnader".

Hur tolkar ni nedanstående utdrag ur detaljplan från 1943? Som jag tolkar det:

Tomten får enbart bebyggas till en tiondel, detta inkluderar samtliga typer av byggnader som står på tomten, så som bostadshus, garage, friggebod, attefallshus. Med andra ord väldigt restriktivt.

Om jag har ett bostadshus på 110 kvm BYA, så får jag inte ställa upp några ytterligare byggnader så som garage, friggebod, attefallshus.

Ganska knepigt med andra ord. Det bästa i detta fall kanske är att ha ett bostadshus på 80 kvm BYA, och ha detta i två plan för att maximera användningen. Rastrerande 30 kvm kan man använda till eventuella andra byggnader.


Områdets användning:

mom1: I betecknat område får byggnad endast uppföras för bostadsändamål samt de uthus och därmed jämförliga byggnader, som fodras för de å tomten boendes behov.

mom2: Där byggnadsnämden med hänsyn till trevnaden och brandsäkerheten finner detta kunna medgivas, må byggnad uppföras och inredas för hantverkeri eller därmed jämförligt ändamål.

mom3: Med prickning betecknat område får ej bebyggas

Byggnaders antal och storlek:

mom1: Tomtplats må bebyggas till en tiondel av tomtplatsens areal.

mom2: Tomplats får endast uppföras en huvudbyggnad /bostadshus, affärsbyggnad o dylikt / jämte erfoderliga gårdsbyggnader /uthus, garage, lusthus och dylikt./.

Byggnads höjd och våningsantal, med mera:

mom1: Huvudbyggnad må icke uppföras med flera än två våningar och ej till större höjd än 7.5 mete

mom2: I varje huvudbyggnad får icke inredas flera än ett kök, dock må byggnadsnämden, där förhållandena det medgiva, kunna tillåta inredandet av två kök.

mom3: Gårdsbyggnader får icke uppföras till större höjd än 2 meter och yttertaket får icke å någon del överstiga denna höjd med mera än 0,5 meter. Byggnadsnämden må dock för särskilda fall medgiva större höjd för sådan byggnad som användes till magasin eller affärsändamål. Gårdsbyggnad må icke innehålla boningsrum, dock må byggnadsnämden kunna medegiva, att gårdsbyggnad, som ej upptager större areal än 40 kmv, får inredas till somarbostad, där hinder ur sanitör eller eldfaresynpunkt icke föreligger.

Taklutning:

mom1: Tak å byggnader får ej givas större lutning mot horisontalplanet än 30 grader.
 
Ni får med största sannolikhet bygga attefallshus plus 110m2 BYA i 2 plan.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Claes Sörmland
Friggebod och attefallshus regleras av senare lagstiftning som slår din gamla detaljplan. Du får således uppföra dessa utöver vad som detaljplanen tillåter och du fått bygglov för.

Så vill du maximera så uppför ditt hus och garage om totalt 110 kvm i två plan och 7,5 m höga. När dessa är uppförda så bygger du till friggebod och attefallshus.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Vad verkar oklart? Du får bygga 110 kvm totalt, i två plan. Höjden 7,5 m räknas vid ovansida av tak rakt över ytterväggen. Alltså ungefär takfotshöjd. Där missförstår många och tror att de måste hålla nocken under 7,5 m.
 
  • Gilla
spaxx och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Ni får med största sannolikhet bygga attefallshus plus 110m2 BYA i 2 plan.
Ja om det är så, så är det onekligen fördelaktigt. Vore trevligt med en ordentlig friggebod för att kunna ställa in trädgårdsmaskiner och redskap i.
 
Claes Sörmland skrev:
Friggebod och attefallshus regleras av senare lagstiftning som slår din gamla detaljplan. Du får således uppföra dessa utöver vad som detaljplanen tillåter och du fått bygglov för.

Så vill du maximera så uppför ditt hus och garage om totalt 110 kvm i två plan och 7,5 m höga. När dessa är uppförda så bygger du till friggebod och attefallshus.
Du verkar säker på din sak - det gör att jag känner mig glad :) Friggebod, Attefallshus, kanske till och med takkupor och den extra utbyggnad man kan få göra enligt senare lag - trumfar alltså alltid gamla detaljplaner?
 
hempularen skrev:
Vad verkar oklart? Du får bygga 110 kvm totalt, i två plan. Höjden 7,5 m räknas vid ovansida av tak rakt över ytterväggen. Alltså ungefär takfotshöjd. Där missförstår många och tror att de måste hålla nocken under 7,5 m.
Oj, det blir ju ett synnerligen högt hus om jag vill bygga maxhöjd.
 
Ett katalog 2-planshus brukar ligga på ca 6m byggnadshöjd

Edit: 2,5 planshus borde vara möjligt?
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Vill du maxa BYA ytterligare så bygger du garage och sedan attefallsregeln på huset. Ex 70+40=110 och sedan 15 på huset så det blir 85. På det får du även bygga Attefallshus och friggebod.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Claes Sörmland
spaxx skrev:
Du verkar säker på din sak - det gör att jag känner mig glad :) Friggebod, Attefallshus, kanske till och med takkupor och den extra utbyggnad man kan få göra enligt senare lag - trumfar alltså alltid gamla detaljplaner?
Det är ju det som var den politiska idén med friggeboden och attefallsreglerna - att ge oss frihet att bygga utöver vad som regleras i detaljplan.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Claes Sörmland skrev:
Det är ju det som var den politiska idén med friggeboden och attefallsreglerna - att ge oss frihet att bygga utöver vad som regleras i detaljplan.
Fantastiskt, men finns det ingenting som kan sätta käppar i hjulen? Tomten ingår inte i någon sådan kulturskyddsplan. Men det finns luddiga regleringar gällande avstånd på 12 meter till nästkommande byggnad på grund av brandrisk osv osv. Till och med någon regel om att det från fönster skall vara fri sikt. Känns dock väldigt gammalt.
 
Lägg ut bild på detaljplanen.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Lägg ut bild på detaljplanen.
Har den bara i textformat, tyvärr
 
Ut med resterande text :)
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Ut med resterande text :)
Här kommer resten :) Jag antar att man förr i tiden reglerade detta med ljusinsläpp och fönster och liknande eftersom man ville modernisera hur folk bodde och byggde sina hus, med en modernare levnadsstandard.

Övrigt:

mom1: Där huvudbyggnad icke förlägges i förgårdslinje, skall sådan byggnad förläggas på av byggnadsnämden anvisad plats, varvid sådan hänsyn såvitt möjligt skall tagas till å byggnadsplanekartan antydd förläggning.

mom2: Avståndet mellan skilda byggnader å samma tomtplats må icke vara mindre än 12 meter. Byggnadsnämden äger dock, om hinder icke möter ur brandfaresynpunkt, medgiva mindre avstånd dock ej under 2 meter. I fråga om växthus må dock mindre avstånd medgivas. Därest ett ändamålsenligt bebyggande därigenom främjas, äger byggnadsnämden att för mindre gårdsbyggnader eller flygelbyggnader till endast en våningshöjd medgiva mindre gårdsbyggnader eller flygelbyggnad till endast en våningahöjd medgiva mindre avstånd till huvudbyggnad, dock ej under 3 meter.

mom3: Framför fönster till boningsrum och arbetsrum skall lämnas obebyggt ett område om minst 9 meter brett. Nämnda mått må underskridas, där rummets behov av dagsljus är nöjaktigt och tillgodosatt genom annat fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.