Ventilation till badrummet fanns ju inte så det tänkte jag dra genom snickarboden och ut under entretrappan.

Under entren så blev det ett litet krypin när jag byggde ut första gången, där har spånsugen fått bo tillsammans med lite allt möjligt överblivet.

Ventilationsrör löper längs taket i källare med byggmaterial och träspålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som syns så satt det ett T rör ovanför spånsugen, innan jag "offrade" mitt garage till nuvarande bygge så stod hyveln på andra sidan väggen i garaget men lite svårt att motivera varför jag skulle få ha 100kvm källare helt för mig själv... i vart fall tyckte inte dottern det :)

Börjar mha lasern att sikta in ett svagt fall utåt för kondens och byta T kopplingen till en böj samt ta hål i källarväggen

Ventilationsrör monterat i ett omålat utrymme med betonggolv, en ny armatur och ett hål i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


upp med fläkt och rör

Ventilationsrör genomförs i ett utrymme under renovering med synligt fall för kondensavledning, ny armatur och renoverade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nu kan jag ju putsa som ni sett :rolleyes: så jag putsar in röret på utsidan

Ventilationshål i betongvägg under entretrappa med synliga rör och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


för att få lite bättre ordning så bygger jag ett skivställ

Ventilationsrör längs taket i ett källarutrymme med skivställ och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


stoppar tillbaka spånsugen så var denna del klar...

Ventilationssystem och rörledningar i en källarlokal med spånsug och förvarade träskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jo satte upp en ny armatur också, den gamla hängde på trekvart och var trasig i fästet
 
  • Gilla
kalle55 och 3 till
  • Laddar…
Jag gillar ju när det är stadigt, leder ju ofta till att det blir lite mer jobb är nödvändigt samtidigt så är det liksom grejen, jag känner sig väldigt nöjd när jag vet att det kommer stå kvar ett tag...

Källartrappan ska alltså gjutas. Samma betongare som göt plattan får göra trappan, hade egentligen velat göra den själv men tiden räcker inte till. Det ska bli en till senare jag sparar den till mig :)

Förbereder med bra bädd i botten och sen är det bara att forma och gjuta botten

Förberedelse för gjutning av källartrappa, armeringsnät synligt i betongbädd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Formarbete för en betongtrappa med armeringsnät och stödformar av trä klar för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Armerat med dubbla 8150 nät, borde ju hålla

Trappform med armeringsnät och råspont i förberedelse för gjutning, bredvid en vit dörr och en gruslagd uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gjuts i tre etapper, form "låsen" fick jag lära mig hade ett lite ekivokt namn i byggarnas språkbruk..

Träformkonstruktion för gjutning av en källartrappa med armeringsjärn och råspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gick åt mycket virke till så liten gjutning, 250 meter råspont och lika mycket 2x4" regel, bara att riva så snart gjutningen var klar

Träformar för gjutning av källartrappa med armeringsnät och grus som underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En källartrappa under konstruktion med formar av trä och armeringsnät, förberedd för gjutning av betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror det kommer hålla....

Nyutgjuten betongtrappa bredvid hus med synlig armering och gjutformar, omgiven av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


viss återanvändning av formvirke

Betongtrappa under konstruktion med armeringsnät och träformar vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Steghöjden är 170, snedsågade formvirket till 162 för att få lite fall så det inte blir vatten ståendes

Träform för gjutning av källartrappa med armeringsnät och snedställda stödreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybetonggjuten och armerad källartrappa med betongväggar och träformar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappan är lite "onödigt" bred, jag kan åtminstone i teorin få ut snickerimaskinerna om det skulle behövas, blir det att vi säljer får dom nog stå kvar misstänker jag, inte så många ställen man kan ha dryga tonnet maskiner ståendes
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Sparade en liten gjutning till mig själv, ljusbrunnen på andra sidan fick sig en gjuten toppkant så inte man knäcker den, är ju murad med leca i botten

Ny gjuten toppkant på mur av leca och form för betongplatta till förråd vid byggnad under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutning i arbete vid husgrund med ny gjuten kant och platta, isoleringsmaterial och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny gjuten kant vid ljusbrunn och betongplatta bredvid trähus med grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


passade samtidig på att gjuta en platta till förrådet (som jag skall flytta)

Nyutgjuten betongplatta med trämönstrad kant i en trädgård, byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55 och 3 till
  • Laddar…
Snyggt, trappan såg ut att bli bra. Hellre för bred än för smal trappa!
 
Lite dum fråga kanske, men vad har man under trappen (under det du gjutit alltså)..? Fyller man med jord? Sten? Annat?

Gör man alltid så när man gjuter trapp? Eller är det (som vanligt) en smaksak? :)
U
Har aldrig gjutit en trapp och har funderat lite på hur vi ska göra det.. det är kanske en 5 steg bara..ner till tvättstugan :))
 
Snigla skrev:
Lite dum fråga kanske, men vad har man under trappen (under det du gjutit alltså)..? Fyller man med jord? Sten? Annat?

Gör man alltid så när man gjuter trapp? Eller är det (som vanligt) en smaksak? :)
U
Har aldrig gjutit en trapp och har funderat lite på hur vi ska göra det.. det är kanske en 5 steg bara..ner till tvättstugan :))
Man fyller med jord under, man fyller nog alltid men det går ju att fylla innan man gjuter också. Vissa fyller med sprängsten typ väldigt grov singel. Det man inte vill är att lämna en massa virke i backen som ruttnar. Så fyller man innan stegen gjuts så byggar man inget valv. Så har jag lärt mig i alla fall kanske ett proffs har andra svar.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
oas skrev:
Snyggt, trappan såg ut att bli bra. Hellre för bred än för smal trappa!
Jag håller med, den blev väldigt bra ut. Bredare trappa ger ett mer välkomnande intryck än en smalare där känslan kan bli mer av att man går ner i en cykelkällare.
 
H
Leby du gör ett fantastiskt arbete!
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
I "lägenhetshänget" ska det ju även bli ett badrum. Jag vill inte ha något organiskt material om det går att undvika (dörrar karmar och fönster är i trä) så jag tänkte försöka få till det med stålreglar, våtrumsskivor och stål ställningar.

Jag har ju byggt rummet så det blir en alkov på ca 30cm där jag tänkt att ha inbyggd toa och lite kopplingsutrymme. Vissa här på forumet gillar inte inbyggd toa men det gör jag, främst snyggare men också väldigt lättstädat.

Börjar alltså i ett rum med bara puts på leca väggar och gjutet betonggolv. Fattar jag säkert vatten rätt får jag välja om jag vill ha tätskikt eller ej (egentligen beroende på på skjutande fukt vilket jag inte har iom att jag dränerat under plattan). Funderat mycket på om det skall tätas eller ej men kommer nog att täta då jag misstänker långvariga duschar av ungdomar :)

Ett hörn av ett badrums renoveringsprojekt med exponerade rör och kablar i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ligger det som skall monteras, inbyggnadstoalett IFÖ Sign och en tvättställs modul från Gerberits

Oöppnade lådor och byggkomponenter för inbyggd toalett och tvättställ på ett betonggolv i ett ofärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har lite "för" stort avstånd till väggen så jag blir tvungen att bygga om fästen lite, inget större bekymmer, förlänger bulten med vanlig gängstången och en "långmutter"

Delar till inbyggnadstoalett i arbetsmiljö med gängstång och långmutter för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monteringsdetaljer för badrumsrenovering med gängstång och långmutter fäst i en putsad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får använda mitt nya favorit verktyg för att få det rakt, borde köpt lasern för längesen

Bild på en pågående badrumsinstallation med stålreglar och en laser som projicerar en röd linje för att säkerställa raka monteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Båda modulerna på plats, även sidoregeln till skivan som skall limmas på modulen / regeln är det tänkt

Installation av inbyggnadstoalett och tvättställsmodul i pågående badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
H
Skulle vara kul att se lite bilder på hur du löst "verkstadshörnan", materialförvaring, "såghörna" etc. Lite allmänna bilder helt enkelt.
Jag håller själv på inreder källaren, så behöver lite uppslag :) Gillar din strukturerade arbetsgång, så tänker du sitter på många smarta lösningar.
Ps, några bilder har jag ju såklart sett i tråden, men gärna fler!
 
Just nu lite kaos, har inte lagt tiden på det nu eftersom det blir en så pass stor omdisponering av källaren med det nya bo utrymmet. Jag har tänkt snygga till verkstan när lägenheten är klar. Ska se om jag kan hitta några bilder som visar vissa delar som jag har haft sen tidigare..

Några saker som jag ändå tänkt behålla är virkesstället, ett hyllställ från en matbutik, den nybyggda skivförvaringen, placeringen av plano limväggen och att ha maskinerna på hjul.

Maskinerna på hjul

En verkstadsinredning med en grönmålad bordssåg och flishugg på hjul, och en dammsugaranordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planoväggen (haft väldigt nytta av den)

Arbetsverkstad med skivförvaring, hyllor och virkesställ under organisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Virkesstället (väldigt rörigt just nu, har haft uppdelat mellan furu, al och björk samt några hyllor med annat)

Verkstad med virkesstapel och diverse trähantverksmaskiner på hjul samt hyllor med verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det nya skivstället som man även kan lägga virke ovanpå, just nu al plank som skall bli ett bord i nya utbygget

Virkesställ med plankor, nybyggd skivförvaring och färghinkar i en rörig källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får uppdatera verkstadsbilderna om ett år eller så när jag får tid att bygga verkstad igen
 
Redigerat:
  • Gilla
kalle55 och 3 till
  • Laddar…
Nu blir man ju nyfiken på fortsättningen...;)
 
Lite händer men inte skulle jag kunna leva på det om det var ackord :)

pysslar vidare i badrummet, jag vill ju som sagts tidigare ha helt fritt från organiskt material om jag kan i källaren så jag använder våtrumskivor framför de inbyggda delarna

Installation av våtrumskivor och VVS i en källare under badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lite siktande så fick jag dit en till

Installation av våtrumsskivor i badrum med rör och avloppsanslutningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan jag satte fast det lite mer permanent så tänkte jag koppla det mesta av vattnet, mer plats utan skivorna.

Köpte lite blandade delar

VVS-material för badrumsprojekt med blandade kopplingsdelar och en specialkran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag brukar montera ihop så mycket som möjligt innan, ibland blir det att man går från oringstätade delar till vanlig mässing då tar jag och knackar sönder gängorna lite så linet fastnar och inte snurrar med när man drar ihop delarna.

Kranen är förresten en lite specialare, den har 3 in/utlopp, beroende på hur man ställer den så är alltid 2 öppna men bara 2. den ska jag använda till sommarvatten till förrådet, på vintern så vrider man kranen då öppnar den mot förrådet och mot en spillvatten slang men är stängd mot tryck sidan. När sommaren kommer så ställer man den så det är öppet ut och tryck...

VVS-komponenter och blandade delar för rörinstallation på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Toa stolen köpte jag lite på "impuls" utan att kolla helt så det var vad jag hade tänkt... det var det allstå inte, det var manuell spolning så det blev till att bygga om lite så nu är det luftstyrt

Inuti en toalett med synliga vattenanslutningar och mekanism för spolning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så har inga bilder på kopplingarna på plats men nu är dom där, nu är det bara att få dit skivorna. Hade först tänkt att skruva med montageskruv men ångrade mig. Det blev limmat (PL600) mot både stativen och reglarna, sitter som berg

Renovering i badrum med våtrumskivor, rörinstallationer och synliga träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderade länge på om jag skulle täta och med vad i så fall. Om jag fattar säkertvatten rätt så kan man lite välja om man skall ha tätskikt i den miljö som min källare är. Om det är påskjutande fukt från marken så kan man välja öppet, nu har jag ju dränerat så jag har egentligen bara murstocken som står kvar utan dränering, den är o andra sidan grävd till berget.

Jag bestämde mig till sist för att täta iom att ungdomar kommer vara där mest, alla unga (ink mig själv för många år sen) verkar duscha i evigheter, fukt trycket blir rätt hårt så, tätning blev det.

först en diffusionsspärr

Renoveringsprojekt av badrum med våtrumsskivor, omonterad kran, och förberedda avloppsställen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen lite gucka, jag valde att sätta duk i hörn och några damasker

Våtrum renovering med pågående installation av våtrumskivor och rörsystem i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Omfattande renovering av badrum med våtrumskivor och installationsarbete för rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ja, sen vara det bara att rolla på.....

Renoverat badrum med våtrumskivor, synliga rörinstallationer och golvränna under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lite lek har det också blivit, jag skrev om det i en annan tråd men det är ju på samma hus förstås

Närbild på en svart vägglampa monterad på en vit yttervägg, med en klar glaskupa och utsikt över grönska och en väg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Haget och 4 till
  • Laddar…
Mycket snyggt! Var ligger du i tiden på dess bilder?
 
Badrummet är väl 6-7 veckor sedan, lampan var i somras. Det finns lite mer som är gjort parallellt som jag tänkte lägga upp men siten är så långsam att ladda bilder till så det blir inte av så ofta. Ett annat lite projekt la jag upp i denna tråd
Behövde lite tips från någon mer EL kunnig än mig själv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.