Johannes Carlsson skrev:
Då får man vara extra tydlig med vad som gäller. Det jag blir sur över är när räkningen visar mer än vad man förväntar sig, då känner man sig lurad.
Sen förstår jag att det är drygt för hantverkaren att hålla på med småduttar, ärlig och öppen dialog är bäst!

Tycker du hantverkare e okrare fråga en tandläkare eller varför inte en advokat...

Jag jobbar själv som Vvs montör.. Jag hade gärna kört ut och kollat på hemapulares jobb för 750 i timmen då.. Men vad händer om jag säger att det är ok och det börjar läcka från ett rör ? Vad gör vi då jag vet ju direkt vad som kommer hända kunden kommer ringa till mig och skylla allt på mig .. Fast jag varit där lyst tittat att allt ser ok ut . Men för att jag ska vara säker på att allt e okej måste jag ju veta att allt är monterat rätt eller hur ? Så då måste jag ju egentligen demonterat allt denna har gjort inte sant.. Och vad e då vitsen med att jag ska köra ut och kolla allt ? personen kan ju ha gjort det jätte fint men inte satt en stödhylsa i något koppar rör !!! finns ingen indikator som säger att den är där ... Sen så måste jag ju säga att kunderna är prismedvetna så klart . Men vad får er att tro att att en blandare för 295 kr skulle gå snabbare att montera än en för 1295 kr ?? Priset är skillnaden mellan kvalité och kvantitet. Men tillbaka till detta med besiktning . Visst skulle kunna göra en besiktning av ditt montage du/ni gjort och lämnat ett papper på detta. Men inte utan en friskrivning om något skulle uppstå.. Så varför inte bara anlita en vvs kille i stället direkt.. Ni kommer ju endån köpa matrealet och vi ska bara sälja tiden för kopplingar och montering. Vvs är faktiskt tro det eller ej ett Hantverk. Det finns regler om ska följas enligt boverket och säkert vatten om man nu är ansluten till det... Och när vi slår ner på att funktionen är där men det var också allt.. Tror du kunden vill betala en 4 timmars besiktning också ???
 
lbgu skrev:
Menar du på fullt allvar att en polack som kommer hit för att jobba några månader har koll på svenska regler. Finns säkert några som har det, men de flesta har nog koll på polska regler då det är de de är vana vid.
Ja dett har jag som vvs montör sett i verkligheten ett par gånger i veckan så ... SVARET ÄR NEJ och åter nej här en polsk arbetare kan inte ha behörighet i EL VVS VENTILATION MÅLERI MURNING GJUTNING TRÄHANTERING SKIVMATRIALS KUNSKAP MM MM MM
 
Har råkat i samma läge fast med en värmepump. Ingen vill laga den. De tjänar för lite på det kontra nyinstallation. Så en pump som är 3 år gammal får kanske slängas.
 
Har du inga garantier?
 
Nope, men även om jag hade vill ingen ta ett sånt jobb.
 
Redigerat:
elmont skrev:
Robinvvs, det är inte KYLMONTÖREN som får 500:-/timme utan företaget som han jobbar åt. Och den kostnad en inhyrd kylmontör innebär har mycket lite att göra med vad kylmontören lyfter i timpenning.
Givetvis, men nu var ju alla timkostnader jag nämnde företagens. Jag sa vad VVS-montörer har i månadslön, sedan berättade jag om de andra kostnaderna för att förklara omkostnaderna för ett företag och varför det ofta blir dyrare än vad folk tror.
 
Lägsta offert jag har på reparation av min pump som troligen bara behöver lite nytt media o vac. Detta är min bedömning då en rörkoppling tydligt har släppt/läckt. 6000 spänn.
Men de är inte sugna.
 
Det behövs nog några kommentarer här.

Det finns mängder av platser där mobiltäckningen, speciellt för data är dålig eller obefintlig. Dessutom är det ju beroende på var arbetet utförs. Det är inte orimligt att en röris är i en källare = sämre täckning.

Det döljer sig stora kostnader i att ha anställda, vilket troligen är anledningen att man väljer att vara anställd istället för egen. Bara den rena lönekostnaden och avtalsenliga försäkringar etc är minst det dubbla mot lönen.

Utöver det tillkommer semester, sjukersättning, vikarier vid sjukdom/VAB etc. Som egen kan det vara "omöjligt" att ta en sjukdag eller vara föräldraledig, medans som anställa är det inte ditt problem, du har dina rättigheter.

Tjänsten som efterfrågas tror jag finns till viss del. Men det är inte en röris, utan någon form av byggkonsult. Ring rätt firma.

Att använda modern teknik är inte något som garanterar att det blir bättre eller lättare. Men att använda teknik, oavsett om den är ny eller gammal, på rätt sätt, är nyckeln till vilka som överlever nästa lågkonjuktur.

Slutligen, detta med hantverkare som inte kommer i tid eller kommer alls. Det ÄR ett stort problem.

När jag använde någon offertjänst var det 7 företag som betalade pengar för att få mina kontaktuppgifter. De var alltså aktivt intresserade av att jobba för mig. Av dessa var det 5 som ringde, 2 som kom på utsatt tid, en som ringde och var jätteledsen att det körde ihop sig och kom dagen därpå istället. 1 ringde och bokade tid men kom aldrig och hörde inte av sig.

När jag skulle köpa värmepump var det 7-8 firmor här och tittade. 3 offerter resulterade detta i! Två av dessa fick jag ringa och fråga efter! Här har alltså firman engagerat sig i att åka ut, titta, mäta, diskutera, utan kostnad, och sen slutför de inte affären. Jag hade haft all förståelse för om de tackat nej till att komma ut och titta på jobbet, däremot.

Min elfirma (som hittills gjort jobb för 200.000+ pengar) lyckades inte leverera 40h arbetstid under 4 månader till mig. Trots att det var inplanerat blev det uppskjutet 2 gånger och när de väl körde igång fick jag bara ut ungefär hälften av tiden. Inte en enda dag lyckades han vara här en hel dag, utan det var allt från 2-4 timmar per dag. Detta är en av de större lokala firmorna på orten.

VVS-killen var här och gjorde första dagens jobb, sen fick jag ett sms att han var sjuk. Han verkar vara illa däran, eftersom det gått nästan ett år nu, och jag sökt både honom och hans chef. Hoppas inte det är smittsamt!

Sen finns det minst lika många historier där det fungerat bra.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Krilleman
AndersPS skrev:
Det behövs nog några kommentarer här.
Ja, några är på sin plats. Många är det inte. (Inte riktat specifikt mot ditt inlägg)

Som vanligt när ett ämne engagerar många så blir det lätt att det glider väldigt ut till off topic. Kanske extra mycket på en lördag natt...

Och som brasklapp (även fast det är OT) så är jag anställd som röris. Jag kan släppa min rörtång exakt kl 16,00 på fredagen och åka hem och dricka grogg (eller vad som helst). Det skulle jag aldrig kunna göra som egen.

Värt hur mycket som helst i levnadskvalitet! (y) Tjänar bra gör jag också för att strö salt i såren!

Om det vore så lukrativt att vara egen skulle "alla" ha egen firma!
 
Redigerat:
  • Gilla
systemfel och 1 till
  • Laddar…
B
De flesta hantverkare jag stött på har iPhone, och de har den bl.a. För att beställa varor från grossist.

Sen löses ju problematiken om man som kund köper tid istället för att lösa en sak. Jag försöker alltid se till att det finns att göra så de har att göra en hel dag. Jag hjälper till om så krävs och kanske får avsluta själv, aldrig varit några problem. Då vet de att de har en hel dag. Om jag då pratar och ställer frågor eller om de gör handfast jobb spelar ingen roll.
 
Jag blev uppmuntrad av både rörläggaren och elektrikern att göra mkt själv, så jag matade fram värme & el stammar upp till vinden som jag inreder och drar fram allt till dosor.mm sen så kommer gubbarna å kopplar på allt och ser till att det är ok.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
O
Det är nog en å annat hantverkare som lockas i att vara egen efter ha jobbat ett par år på ett stort företag där man aldrig har några problem att få jobb. Dessa stackare inser inte att de måste slita mycket mer än de gjorde innan. 5veckors semester? Är en utopi. Men den dagen du lyckats bygga upp en bra kundkrets så blir det skillnad.

Ett timpris på 500:- ger inte så mycket pengar ändå. Dessa pengar ska täcka ganska mycket. För att få ut en timme i lön så är det 50% i skatt.
 
Hannah7 har ändock en poäng i att det inte finns någon som är kvalificerad och vill komma och godkänna en installation.
Jag vet av egen erfarenhet att det är svårt, jag hade aldrig gått ut på timbasis och godkänt en av annan person installation, det borde nästan vem som helst förstå.
Den som har en firma med ett bra upparbetat rykte vill absolut inte få det företaget skjutet i sankt på grund av några timmars "rådgivning".
Likväl fattas det en yrkesgrupp som vill åta sig dessa moment som kommer att dyka upp mer och mer i framtiden, varför tror ni att så många ber om råd på forumet? För att de kan eller inte kan! Eller helt enkelt vill ha råd om det som de beslutat sig för kanske inte blir riktigt rätt i vissa fall, det finns faktiskt hantverkare som inte är kungar på allt inom sin bransch.
Riktiga kontrakt går att skriva, om kunden ändå hänger ut hantverkaren så skall ett vite som svider rejält utgå till hantverkaren och kunden skall förevigt svärtas ner på sociala medier, då kanske någon vill åta sig att lägga några få timmar på riskera sitt rykte.
Fast då ligger det öppet för en ny grupp som vill ta sig an kunderna och tjäna pengar på att hoppas få stämma dem!
Moment 22?

Men idén är intressant om det går att genomföra!
Mvh P-A
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
rederade mitt inlägg för OT.
 
Redigerat:
Mycket detaljprat varav det mesta skjuter bredvid målet tycker jag. Ursprungsfrågan handlade om att hitta en hantverkare till att göra småjobb vilket TS uppfattar är omöjligt även om man är beredd att betala för sig. Det är inte ett problem orsakat av enskilda kunder eller hantverkare utan att problem på marknaden som helhet för dessa tjänster. DET borde diskuteras snarare än detaljer om vem som får betalt på väg till sin arbetsplats.

Det är obalans på marknaden till säljarens fördel just nu, vad gör man åt det? Bör man göra något åt det?
 
  • Gilla
Allvetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.