Lika lustigt som att alla som vet hur det fungerar är sådana som inte själv driver företag, lika lustigt är det att dessa inte förstår skillnaden mellan företag och arbetare. Lika lustigt som att folk tror att man kan lägga på arbetsredskap som bilar, mobiltelefoner och bonusar?? på lönen. Vilken kylmontör har 500:- timmen? vilken bilmek har 1000:- timmen.
Lika förvånad blir jag att alla ni som vet hur det fungerar inte startar ett företag i hantverksbranschen och tjänar grova pengar. Jag är den förste att önska er lycka till med förmögenhetsuppbyggnaden.
 
  • Gilla
Ardexsmitten och 2 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Jag är den förste att önska er lycka till med förmögenhetsuppbyggnaden.
Fast just rörmokarfirma lär ingen behöva någon större förmögenhet att starta. De flesta enmanshantverkarfirmor jag ser kör i rätt gamla (+10 år) små skåpbilar som inte kostar alltför mycket, sen används de nog rätt ofta som andrabil med (tar för givet att körjournaler skrivs korrekt så klart ;-) ). Till skillnad mot t.ex. bilmek så krävs ju inga jättedyra utrustningar + lokaler så en rörfirma borde nästan kunna startas av vem som helst som kan yrket.
 
Ang TS fråga:
Att en röris inte vill vara konsult beror nog dels som många varit inne på, problemet med att planera in kortjobb bland långjobben. Ett långjobb kan dra ut ett par timmar extra och det är inget större problem ens om det är ett jobb som går på fast pris men kalendern spricker ju.
Och som nån var inne på, "när du ändå är här", det om nåt brukar spräcka kalendrar.
Då tänker säkert nån att rörisen får göra avbrott i långjobbet men då kommer vi in på ett annat ämne som har diskuterats flitigt och det är kostnaden att åka från långjobbet till kortjobbet och sen tillbaks. Och jag kan ge mig faaan på att det är samma folk som klagar på dom bilkostnader (i en annan tråd) som faktiskt uppstår i det läget som sen sitter och beklagar sig över att rörisen inte kan komma på såna där kortjobb.
Och jag avser nu inte 42:-/km vilket givetvis är en felaktig uppgift, jag avser dom mer normala 30-60:-/mil som det faktiskt kostar.

Och slutligen ansvaret:
Nej, det går inte alls att bara visuellt inspektera en rörkoppling för att veta om den är korrekt eller inte. Det räcker inte ens med att provdra den. Man måste ta isär och se om den är korrekt monterad.
Annars blir det som ett jobb vi gjorde. Vi drog in VA till en fastighet och en annan firma gjorde VA i gatorna. Dom kopplade (tyvärr) in slangkopplingen för vatten innanför servisventilen men dom stack inte in PEM-slangen i botten som man ska och ett halvår senare upptäckte kunden att tomten var som gungfly. Vi grävde upp och såg att slangen till synes satt i och kände efter att den var korrekt dragen. Likförbannat läckte det, slangen var inte i botten som den ska. Allt detta extraarbete fick ju vi stå för, trots att det inte var vårt fel. Det var nämligen på "vår" sida av servisventilen.
Samma sak med en rörmokare. Om kunden slarvar med en enda rörkoppling så kan det räcka för att det ska bli vattenskada med helrenovering av badrummet. Trist för den rörmokare som får ta det ekonomiska ansvaret för nån tusenlapps skull och sen betala för helrenovering.

Och slutligen en till sak som kom upp i den här tråden liksom i så många andra trådar:
Varför är det så förbjudet för en hantverkare att tjäna pengar?
Vi utgår nu från att det är bra hantverkare, fuskbyggare behöver vi inte ens prata om.
Han sliter emellanåt ganska hårt och han har ett stort yrkeskunnande som tydligen inte har nåt som helst värde.
En hantverkare får absolut inte tjäna över typ 30 000:- och gud nåde den som dessutom lyckas göra en vinst om 20-25 procent (procentsatsen kommer från den här tråden!). För tjäna pengar på att vara duktig, det får man ju absolut inte i det här landet!
Och jag ger mig fan på att flera av dom som klagar själva sitter på en kontorsstol om dagarna och har 40 000:- per månad och behöver inte ens skita ner sig och till just dom säger jag följande: Jävla dubbelmoralskärringar!
 
  • Gilla
hink1973 och 4 till
  • Laddar…
elmont, vet inte riktigt vad du menar. Nu driver jag ett företag med 4 anställda och eftersom det är brist på montörer så får de mer eller mindre det de begär, därav måste man räkna in mycket mer i lönen än innan. Sedan brukar kylmontörer ligga mellan 550-600 i timmen plus moms, jag vet detta eftersom jag vid flertalet tillfällen tagit in dessa som UE.

Bilmek vet jag eftersom jag frågat vid förhandling. Med bra administration och kunder kan man tjäna bra pengar, såsom alla branscher, se bara restaurang och frisör vad de lyckas ta ut i timmen på sina jobb.

Som rörfirma behöver du lokal självklart då du kommer ha rätt många maskiner. Varje bil kostar cirka 100.000 plus moms att utrusta. Sedan tillkommer särskilda verktyg för cirka 100-200.000 som man ställer på firman. De sistnämnda kan man dock hyra i början istället för att köpa.

Rörmokare i Stockholm kör inte med dessa +10 år bilar som du nämner, mer eller mindre alla jag sett (jag ser dem varje dag) kör med bilar yngre än 5 år. Körjournaler har nu istället börjat gå över till GPS då man inte kan lita på att sina arbetare fyller i dem korrekt.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
lbgu skrev:
... De flesta enmanshantverkarfirmor jag ser kör i rätt gamla (+10 år) små skåpbilar som inte kostar alltför mycket, ...
Inte så konstigt. Det är nämligen som så att om man kommer i en bil som är nyare än 4-5 år så kommer genast den svenska avundsjukan i form av spydiga och avundsjuka kommentarer av typen "Jaså, jag ser att firman går bra".
Och dom kommentarerna kommer ofta från dom som själva har en klipp ny XC90 eller nåt liknande på uppfarten.
 
SueCia skrev:
Varför skulle det INTE vara länkat? Tror du på fullaste allvar att en elektriker från ett random Uland gör elinstallationer som uppfyller kraven och standarden vi har i Sverige?

Vilket jävla försök att skapa en diskussion om rasism... lol
Ledsen om jag råkat rubba dina vanföreställningar eller skeva världsbild.
 
kakelspektakel skrev:
Ledsen om jag råkat rubba dina vanföreställningar eller skeva världsbild.
Det är varken vanföreställning eller skev världsbild. Vi har krav här i Sverige på elinstallationer och jag kan efter två veckor i USA (som inte ens är nåt u-land) att till och med deras krav på elsäkerhet är löjligt låga. Så jag instämmer i åsikten som antagligen grundar sig på att svenska hus ska byggas efter svenska standard, och det finns åtskilliga fler exempel på detta utan att ens behöva sträcka sig till U-länder.
 
Robban_C skrev:
Det är varken vanföreställning eller skev världsbild. Vi har krav här i Sverige på elinstallationer och jag kan efter två veckor i USA (som inte ens är nåt u-land) att till och med deras krav på elsäkerhet är löjligt låga. Så jag instämmer i åsikten som antagligen grundar sig på att svenska hus ska byggas efter svenska standard, och det finns åtskilliga fler exempel på detta utan att ens behöva sträcka sig till U-länder.
Nu blir jag lite konfunderad här.
Menar du på fullt allvar att en hantverkare med t ex polskt ursprung inte skulle klara att ha samma kunskapsnivå och kompetens som en svensk hantverkare, vad gäller svenska regler?
 
kakelspektakel skrev:
Nu blir jag lite konfunderad här.
Menar du på fullt allvar att en hantverkare med t ex polskt ursprung inte skulle klara att ha samma kunskapsnivå och kompetens som en svensk hantverkare, vad gäller svenska regler?
Menar du på fullt allvar att en polack som kommer hit för att jobba några månader har koll på svenska regler. Finns säkert några som har det, men de flesta har nog koll på polska regler då det är de de är vana vid.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
S
kakelspektakel skrev:
Nu blir jag lite konfunderad här.
Menar du på fullt allvar att en hantverkare med t ex polskt ursprung inte skulle klara att ha samma kunskapsnivå och kompetens som en svensk hantverkare, vad gäller svenska regler?
Det är precis det jag menar. Det vore mycket inponerande dock väldigt otroligt om en polsk arbetare har koll på svenska byggregler, jag är svensk elektriker och erkänner villigt att jag inte har koll på vare sig norska eller finska regler.

I det här fallet kommer dina något märkliga "rasism" påhopp bara få dig att framstå som löjlig.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Fairlane
Jag kan köpa att en hantverkare från Polen kan ha mindre kunskap om svenska regler än en svensk, självklart beroende på hur länge hen arbetat här, liksom även den svenske personen såklart. Däremot kan man ju vara mer frågande till ordvalen fusk och kvalitet.
 
  • Gilla
kakelspektakel
  • Laddar…
lbgu skrev:
Menar du på fullt allvar att en polack som kommer hit för att jobba några månader har koll på svenska regler. Finns säkert några som har det, men de flesta har nog koll på polska regler då det är de de är vana vid.
Jag har inte sagt eller kommenterat något relaterat till "kommer hit för att jobba några månader".
Det var inte heller det jag ursprungligen kommenterade.
Det jag reagerade på var: "fusk o polack rörmokeri är inte bra och borde vara straffbart"

Den här diskussionen börjar onekligen bli riktigt märklig.
 
Robinvvs, det är inte KYLMONTÖREN som får 500:-/timme utan företaget som han jobbar åt. Och den kostnad en inhyrd kylmontör innebär har mycket lite att göra med vad kylmontören lyfter i timpenning.
 
kakelspektakel skrev:
Det jag reagerade på var: "fusk o polack rörmokeri är inte bra och borde vara straffbart"

Den här diskussionen börjar onekligen bli riktigt märklig.
Då hade det väl varit bra ifall du skrev det. Jag reagerade på att du istället skrev att de hade bra koll på svenska regler vilket lät rätt otroligt. Skulle säga att du gör ditt bästa för att diskussionen ska bli märklig.
 
Problemet är som vanligt den tarvliga generaliseringen. Det finns förstås personer med polskt ursprung som har kunskap och tillochmed behörighet enligt svenska regler, lika självklart som att de flesta tillfälligt arbetande här inte har det.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.