Med risk för att vara OT ett sätt att göra en mall. I det här fallet till ASSA 98 gångjärn.
Gör lämpligt ämne
Trämall för ASSA 98 gångjärn med uppspårat beslag och borrade hål, ligger på verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borra två hål mot anhåll. Viktigt att de linjerar. Centrerade och ca en halv mm längre än beslaget.
En mall för ASSA 98 gångjärn fastklämd på ett arbetsbord med borrpress över, omgiven av träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använd precitionen i sågen och spåra upp beslaget. Kan vara tight då det är enkelt att justera åt andra hållet.
Trämalle för ASSA 98 gångjärn med borrade hål och verktyg på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såga ur pluggen med sticksåg. Fräs rent. Jag använder en låskistfräs 16mm som jag satt några extra kullager på.
En handgjord trämall för ASSA 98 gångjärn med borrade hål, upphängd i en verkstad med sticksåg och fräsverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gör inte anhåll på mina mallar. Istället sätter jag c-tapp med hål på bägge sidor. På det sätter går den att använda både till höger och vänstergångjärn. Dessutom går det att ha flera hål för olika infräsningsdjup. Alltså justerbar och kan tänkas kvala in som jigg.
Provkörd och klar att användas.
Ett arbetsbord med en trämall för ASSA 98 gångjärn, dubbla hål, sticksåg, fräs och c-tappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Upphängd på väggen bland de andra. Då kaanske jag hittar den när den behövs ;)
Trämallsamling för ASSA 98 gångjärn, upphängd på verkstadsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mvh Findus
 
  • Gilla
JFrisk och 11 till
  • Laddar…
Tack Findus!
 
Det blir bara tydligare och tydligare att jag behöver en justersåg.
 
Självklart behöver du en justersåg ;).
Skulle jag bygga upp ett snickeri från grunden är det den första maskinen. Den absolut mångsidigaste.
Börjar du tänka i sågtermer så fattar du inte vad du gjorde innan.

Jag påstår att jag kan tillverka ett kopplat fönster med karm och alla spår och falser som skall vara där. Göra slitsar och tappar och spröjs utan att ha något mer än handöverfräs och justersåg att tillgå. En flattandad klinga till sågen är bra men inte nödvändig. Div mallar och jiggar gör arbetet säkert och snabbt.

Det går på ungefär samma tid som om jag kan hyvla ämnen och falsa och tappa i en fräs. En bra klinga i en bra såg ger en väldigt fin yta efter sig. Snarast lättare att putsa till den yta man vill ha före målning än en hyvlad yta. Såga tappar går att göra på flera sätt. Falsa en karm gör jag i stort sett alltid i sågen. Jag vill inte avverka 12x48 mm i ett moment i fräs så även om jag skall fräsa falsen sågar jag bort det mesta först. Eftersom sågen är tillräckligt bra sågar jag istället på färdigmått och sparar tiden i fräsen.

Jag är notoriskt misstänksam mot riktanhåll som flera snickare är på och ställer om från tid till annan. Därför riktar jag alltid kanter i sågen. Det är lätt att se om ett ämne är rakt. Bara att såga alla sidor och ramla vidare.

Med vänlig hälsning
Findus

PS. Gjorde en skiss på sågjigg för tappar.
Skiss av en hemmagjord sågjigg för att såga tappar i trä på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DS
 
Redigerat:
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Jag vill sträcka mig änulängre Justersåg är guds gåva till snickarn
 
Har bildbevis.
Jiggen
Träjigg fastspänd på en arbetsbänk i en snickeriverkstad, använd för att guida träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultatet
Träjigg med perfekt snitt för sammanfogning på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mvh Findus
 
  • Gilla
Tony Rosendahl och 1 till
  • Laddar…
En samling trämallar och jiggar organiserade i ett skåp och på golvet i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad fint ni har era jiggar och mallar.

Detta är bara mallar. Och dom som står på golvet och lutar mot skåpet är inte med men det är väl ett tiotal.
 
  • Gilla
findus42 och 3 till
  • Laddar…
Jag har tidigare funderat på olika sätt att utöka mfs och det här är en enkel ansats. Mfs bidrar med skalor och tspår för tvingar.
Festool MFS skalförsedda mallar och spår för fastsättning på arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min första mall enligt Findus© mallkoncept. Väldigt smidigt o snabbt, mallen användes för att mha kopierfräs runda av innerhörnen på ett skåpsunderrede.

Spåren är till festooltvingar men de fick inte riktigt plats höjdmässigt :surprised:, fick fästa mallen med såna där tvingar som sätts i runda hål istället.

Trämall för avrundning av hörn på skåpsunderrede med spår för tvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trämalle på en arbetsbänk för att runda av hörnen på ett skåpsunderrede med spår för tvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trämall används för att forma hörn på skåpsunderrede med tvingar på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett träskåpsunderrede på en arbetsbänk med avrundade innerhörn och spår, omgivet av verktyg och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GertD och 2 till
  • Laddar…
Det simpla är det mest sofistikerade :). Snyggt

Mvh Findus
 
Ofta är beslag inte bara en plan nedfräsning. Det är ofta flera nivåer. För att spara tid vill man fästa sin mall och sedan köra alla fräsningar på en gång. Ett sätt att lösa det är att gör mallar i mallen.
Här en variant för standard slutbleck.

Första fräsningen.
Verkstad med anpassad fräsmall vid träarbetebänk för nedfräsning av slutbleck i dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glöm för all del inte bort att slå ett jack med litet stämjärn där stålet går ut. Slipper en självklar flisa som man måste laga annars.
Hand som håller ett stämjärn vid en trämall för slutbleck med en fräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra fräsningen. Ställ om djupet från 4 till 27ca. Sätt i inläggsmallen och fräs vidare.
En trämall med frästa spår för montering av standard slutbleck i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigt :). Notera stålet jag använder. Låskistfräs med några extra kullager. Flera lager gör att mallen kan ha hål för t ex spånutsug då alltid något lager ligger rätt. Dessutom så skyddas mallen om ett lager skulle råka skära mitt i fräsningen. Har dubbla lager på alla fräsar av den anledningen.
Nedfräst spår i trä för slutbleck med pågående arbete och fräsmaskin utrustad med kullager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sätt i beslaget
Ett slutbleck fäst på en träkarm, med tydliga utfräsningar och position för låskista enligt snickarens anvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Findus
 
  • Gilla
JFrisk och 6 till
  • Laddar…
Ser smidigt ut! Men jag undrar varför du inte har plåt i dörrbladet?
 
Det är en pardörr som är 2535mm hög. 70% av ytan är glasad. Det finns plywood med metallfolie i för dörrar. Den är 2100 lång och en meter bred. Räcker varken på längden eller tvären. Om jag använde HDF skulle det inte hjälpa i alla då det inte är fukt i stommen som är problemet utan uselt material i största allmänhet.

Om jag måste välja mellan wbp-limmad plyfa utan plåt som täcker hela ytan, eller plyfa med plåt som jag måste skarva blir det hel. Kan bli någon mm mer böjning i höjdled. Spelar ingen roll på en pardörr (båda dörrbladen påverkas lika). Gångjärnssidan är inget problem heller. 4st på varje sida medger ingen rörelse av betydelse.

Portarna jag ersätter har samma uppbyggnad som de jag gör. De är ofta 70 år eller äldre.

För att djäklas lite kan jag ju påstå att dörrar behöver andas ;). Det är förstås skitprat lika mycket som det är i andra byggsammanhang. Sanningen är att det inte finns någon sanning och att väl utfört arbete är skillnaden mellan saker som fungerar och saker som inte gör det.

Mvh Findus
 
  • Gilla
vectrex och 1 till
  • Laddar…
Där ser man. Hade själv inte vågat prova utan hade skarvat plåt (ej doorskin utan bara plåten) bakom plyfan. Men man vet ju inte förrän långt senare (och knappt ens då heller för att man inte har två objekt med exakt samma grundförutsättningar att jämföra mellan) om plåten hade varit viktig eller ej.

Passar på att fråga vidare:) vad är det för trä du använder? Någon sorts fingrrskarvad regel förstår jag? Var en säljare här och pratade för det. Vad tycker du om dem?
 
Är plåten för stabilitet eller för inbrottsskydd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.