Det kanske är den stora uppmärksamheten som kan förklara detta. För det börjar kännas som en konkursauktion där folk tappat förståndet och bjuder långt över nypris för gamla slutkörda verktyg från överskottsbolaget.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Kanske är komplett dum i huvudet, men kan inte riktigt se vad det stora oöverkomliga problemet med huset är som gör att det borde rivas.
Mögel på ytskikt? Riv ytskikten och gör om dem.
Taskigt kök? Det byter folk ändå till nytt vid varje flytt.
Riv de mögliga skikten, sätt på värmen och släng in en ozongenerator och avfuktare av större modell. Låt stå i 6 månader. Börja bygg upp igen.
Tror huset är bra för någon som inte har bråttom att flytta och är kunnig/villig att göra en del av jobbet själv.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
S
Lukten har nog satt sig i bärande delar, golv osv. Möglet sitter högst troligt djupare än bara på ytan. Skulle aldrig renovera det där.
 
Mikael_L
tompaah7503 skrev:
Kanske är komplett dum i huvudet, men kan inte riktigt se vad det stora oöverkomliga problemet med huset är som gör att det borde rivas.
Mögel på ytskikt? Riv ytskikten och gör om dem.
Taskigt kök? Det byter folk ändå till nytt vid varje flytt.
Riv de mögliga skikten, sätt på värmen och släng in en ozongenerator och avfuktare av större modell. Låt stå i 6 månader. Börja bygg upp igen.
Tror huset är bra för någon som inte har bråttom att flytta och är kunnig/villig att göra en del av jobbet själv.
Själv misstänker jag stora vattenskador, dvs att man hittar väldigt mycket murket och förstört under ytan.
Om du tittar på färgen på dörrar som lossnat i stora sjok, golvmattan som har rest sig , jag anar också en sättning av golvet... så är det nog bara att förvänta sig att finna massiva vattenskador.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Nej, jag tror inte heller på besikningsmännens text att förklaringen är är ouppvärmt och puts bakom ytskikten inne som håller fukt.

Som Mikael_L skriver ska man titta på dörrar och golvmattor. Dom blir ALDRIG så om inte det finns ytterligare tillflöde av vatten, aldrig i helsike.
 
tompaah7503 skrev:
Kanske är komplett dum i huvudet, men kan inte riktigt se vad det stora oöverkomliga problemet med huset är som gör att det borde rivas.
Mögel på ytskikt? Riv ytskikten och gör om dem.
Taskigt kök? Det byter folk ändå till nytt vid varje flytt.
Riv de mögliga skikten, sätt på värmen och släng in en ozongenerator och avfuktare av större modell. Låt stå i 6 månader. Börja bygg upp igen.
Tror huset är bra för någon som inte har bråttom att flytta och är kunnig/villig att göra en del av jobbet själv.
Jag håller med dig. Det ser förskräckligt ut, men en normal renovering av ett gammalt hus innebär ändå in och utvändig isolering av väggar => riva ner till stomen, golvvärme i golv osv osv.

Om det är så att det läcker vatten på några ställen, so what, byt den takstolen då, byt golvbjälken när man ändå håller på. Det är ärligt talat inte så komplicerat.

Diskussionerna om mögelsporer finner jag också lite märkliga, möjligen pga min okunskap - men jag har svårt att se detta som den mögelbomb flera av er pratar om. Mögelsporer finns överallt och det växer där förutsättningar finns för det. Det räcker med att spraya rätt vätska på detta en gång så är allt levande (på ytan) dött och huset är antagligen mer spor-fritt än de hus vi själva bor i nu.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Diskussionerna om mögelsporer finner jag också lite märkliga, möjligen pga min okunskap - men jag har svårt att se detta som den mögelbomb flera av er pratar om. Mögelsporer finns överallt och det växer där förutsättningar finns för det.
Det är så jag tänker också. Mögel är ett levande väsen som finns i sporform överallt. Tar man bort förutsättningarna för den att föröka sig (torrare och/eller varmare) så kommer angreppet inte åter. Sedan får man ta bort befintligt mögelangrepp.

Angående mattor och dörrar, man kan få en del lustiga kryllfenomen när det är väldigt varmt och fuktigt. Kanske är det en vattenskada i huset som vissa föreslår.
Men kanske är det bara lång tids kondensvatten från väderväxlingar som inte kunnat dunsta av, på grund av dålig ventilation. Fasaden och fönstrena ser nyare ut, har man någon gång lyckats ha ihjäl självdraget och fått huset för tätt. En del äldre täpper medvetet igen ventiler för att det drar och blir kallt.
Bara spekulationer nu men besiktningsprotokollet säger inte något om en riktig vattenskada.
 
Finns nog inte en chans i världen att det där skulle handla om ett kallställt hus med dålig ventilation. Man ser till och med hur vattnet har runnit ner genom taket i köket. Ytmöglet är inte problemet utan den röta som finns i mellanbjälklag och väggar.

De som har renoverat gamla hus vet vilken tid det tar, renoveringsbehovet på det där huset är i en klass för sig. Runt 2000 arbetstimmar får man nog räkna med om man gör det själv. Det går inte i en handvändning att blåsa ut stora delar av stommen och ersätta med nytt. Sen kommer man antagligen att vilja tilläggsisolera när man håller på vilket i princip betyder nykonstruktion av alla ytterväggar.
Hantverkare verkar ju ha en förmåga att lägga på det dubbla dessutom. Grävskopan är nog det bästa alternativet med det där huset.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Om alla medlemmar går ihop å crowdfundar kanske vi kan köpa å renovera själva ;)
 
Det här är ju verkligen spännande! Det finns väl nån medlem i närheten som kan kolla vad som händer med huset?
 
Finndjävel skrev:
Grannhusen som sålts relativt nyligen:

Gamlabjörnlandavägen 63, 131m2, 3,35miljoner 20 mars 2013
Gamlabjörnlandavägen 65, 114m2, 3,30miljoner 15 dec 2014
Teologgatan 7 , 93m2, 2,51miljoner, 28 maj 2014

Samtliga hus direkta grannhus, för att hitta nyare försäljningar får man gå ett halvt kvarter bort:
Bååthsgatan 22, 126m2, 3,8miljoner, 29 feb, 2016
Bååthsgatan 25, 160m2, 3,4 miljoner, 3 jun 2016.

3,2mil för ett rivningsobjekt i samma kvarter? Otroligt vilka päron det finns, inte att undra på att världsekonomin kommer att gå åt helvete. Eller så kanske hela kvarteret är vattenskadat(y)
Nu uppe i 3 450 000! Gissar på en byggherre som river och bygger ett parhus.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
harry73
Parhus? 6 lägenheter!
 
3,5milj nu. Någon är skvatt galen eller så medger planen mkt större boa än bef. Någon som är insatt i vad man får bygga. För detta är inget renoveringsobjekt längre. Det går att köpa hus i området billigare än vad detta kommer att sluta på (inräknat renoveringskostnader)
 
Jag håller med om att huset ser förskräckligt ut på bilderna och att det ser ut som det varit lång mer vatten än skador pga bristande ventilation.

......... men det kan också vara en köpare eller ett par köpar som på plats tittat på stommens skick och är väl medvetna om vad de gör. Bara en liten reflektion :)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
...och så hävdas det att det är i STOCKHOLM vi har en bostadsbubbla...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.