Jäkligt snyggt! (y)
 
Det blev ju skitsnyggt vectrex!


Daniel_N skrev:
Utan att ha provat jiggen (vilket ser grym ut!) så tänker jag mig att det säkert är helt rätt att börja längst in så att sista omgången man tar blir liten och att skäret tar "in i" bordsskivan och inte går "utåt" och ger urslag.
Ja det där har du rätt i. Det kan dock vara svårt/jobbigt att spara en sista liten bit längs ut, då måste man vara koncentrerad på att trycka jiggen mot kanten hela tiden. I och för sig inget konstigt men det är en hyfsat lång fräsoperation att få till den där fasen och lätt hänt att man tappar koncentrationen.

Edit: Nja. Det räcker ju man sparar typ 1-2mm i höjd. Så, man kan fräsa allt som vanligt men vid sista körningen i höjd sparar man kanten.
 
Redigerat:
Björn Melander skrev:
Gjorde några sargsprintar special

[bild]
ser kul ut! vad ska de vara till?
 
vectrex skrev:
Bordet så gott som färdigt. Skall på ett lager hårdvaxolja också.


[bild]
Japp instämmer i kören, verkligen riktigt fint, imponerande! (y)
 
Daniel_N skrev:
ser kul ut! vad ska de vara till?
Jo, jag bygger några stativ och bänkar av aluminiumprofiler. På några ställen behövde jag kunna spänna både i x och y-led genom samma punkt, så jag svarvade några specialbeslag till detta.

Hand håller ett specialtillverkat beslag av metall i ett aluminiumprofilstativ, i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en aluminiumprofil med ett specialtillverkat beslag för x- och y-ledd spänning i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
Idag blev det ett enklare rullbord till svarven som följde med huset när vi köpte det. Kan passa på att fråga om det är någon som känner till något om denna svarv? Den heter "Lennartsfors SL320" och är en liten enkel remdriven historia. Tänkte det kunde vara kul att prova den nu när man ändå har den.

Remdriven svarv "Lennartsfors SL320" monterad på ett nybyggt rullbord med verktyg på hyllan undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Obyggd träspjälsäng i en verkstad med verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spjälsäng till kommande... första sängen och första barnet...
 
  • Gilla
Jamt1 och 5 till
  • Laddar…
pjodden det är en väldigt fin svarv det där. En skålsvarv och den är inte billig ny kan jag säga. Efter som den är relativt liten så mår den grymt bra av att bultas fast i golvet eller vägen i något stadigt stativ Men har man trångt så har man.
Har för mig att det skall vara ett snabblås på dubbdockan i framändan där det ser ut som det är ett hål. Men jag har haft fel förr.
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
pär h skrev:
pjodden det är en väldigt fin svarv det där. En skålsvarv och den är inte billig ny kan jag säga. Efter som den är relativt liten så mår den grymt bra av att bultas fast i golvet eller vägen i något stadigt stativ Men har man trångt så har man.
Har för mig att det skall vara ett snabblås på dubbdockan i framändan där det ser ut som det är ett hål. Men jag har haft fel förr.
Anledningen till att det blev på hjul är väl snarare att det troligen är en pryl jag kommer att ani ända relativt sällan i kombination med ren ovana/okunskap! ;)
Bordet blev trots allt stabilt pga tyngden och två hjul är låsbara. Jag ska dock ha ditt tips i bakhuvudet om den visar sig behöva tjudras fast i väggen.

Du har rätt ang snabblåset, det sitter en spak på baksidan för detta. Dock har jag inte fått loss chucken än (om det nu heter så). Det fanns en haknyckel som passade på axeln och insexnyckel till änden på axeln men jag vågade inte ta i... Ska kolla den andra tråden om mer tips.
 
Bytt vibrationsdämpare på kompressorn i FLVP. Nu spinner den som en katt i stället för att banka som en plåtslagare. :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Lagat termostat till element. Konding för 25kr. Klart vettigare än ny termostat för 750. :)
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Visst känner man sig väldigt nöjd efter sådana små operationer? Dels så sparar man pengar och dels är man nöjd över att ha klarat av det :).
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Mycket! :)
 
norrbottenssnickaren skrev:
[bild]

Spjälsäng till kommande... första sängen och första barnet...
Kul att bygga till/ för minimänniskorna. Själv byggde jag en pall till lilleman av lite skräpbitar. Stor succe��

Handgjord pall av träbitar med ansiktsmålning, placerad på en matta vid en glasdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sister ray och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.