En fuktmätning i badrummet är som flera påpekat inte intressant. Däremot på andra sidan om väggen, det är ju där man ser om det är fuktskada, eller om tätskiktet har inneslutit fukten, som den ska.
 
Bostadsrätt är en upplåtelseform med många juridiska problem... Att ha ett 25 år gammalt badrum vägg i vägg med en grannes 25 år gammalt badrum...eller polackrenoverat badrum är inte möjligt att klara av som privatperson...

Tänker ni på att ni ska bli ersättningsskyldiga så undvik upplåtelseformen bostadsrättsradhus den är inte ok för små människor utan förmögenhet
 
Kindvall.
Det var ju en fuktmätningsbesiktning som jag hade tänkt av badrummen och kök.
Kostar ca 2000 kr hos Anticimex.
 
En sådan mätning kan vara bra, den kan vara dålig. I köket borde de inte kunna mäta fel, där skall inte finnas någon "normal" fukt under kyl eller diskmaskin.

men jag är inte övertygad om nödvändigheten av en sådan mätning. OM det finns skador, så är de i princip alltid möjliga att se okulärt (under kyl och DM).

Det är visserligen vanskligt att ge råd, särskilt om man inte är på plats. Men jag skulle nog nöja mig med en enklare kontroll även av badrummet. OM det inte finns synliga fuktskador nu efter 25 år, så håller det nog några år till. Men med den åldern så kan man inte räkna med att det skall hänga med speciellt många år ytterligare. Men titta även på väggarna i rummen på andra sidan väggen. Titta på fasaden om det är en yttervägg. osv. Är det en krypgrund så gäller det att titta under golvet också (eller är det tom på andra våningen?).
 
hellepiano skrev:
Det var ju en fuktmätningsbesiktning som jag hade tänkt av badrummen och kök.
Kostar ca 2000 kr hos Anticimex.
Vad är din fråga? :confused:
Om du litar på Anticimex i allmänhet så är det bara att beställa :D, men sök gärna här på forumet på Anticimex om vad som anses om just Anticimex.
 
När det gäller fukt under kyl/frys. Så har jag en erfarenhet. Vårt nuvarande hus. Säljaren hade lagt in ett laminatgolv i köket några år tidigare. I direkt anslutning till köket låg en stor tambur och ett pyttelitet badrum/toa.

Vi byggde om och flyttade entren till huset, och rev då väggen mellan kök o tambur, samt det lilla badrummet.

Badrummet hade en del fuktskador i väggen, men när jag kom ned i golvet (betongbjälklag) var det väldigt allvarliga skador på väggen mot köket, jag kunde riva allt nere i golvet med min bara händer utan verktyg, reglarna ovanpå betongbjälklaget var "förintade". Nu skulle det ju rivas, så det var inte så illa.

Men jag var lite konfunderad för skadorna var värst ju längre från badkaret jag kom. Och upptäckte då att skadan berodde på frysskåpet som stod på kökssidan av väggen. Där hade läckt kondensvatten tidigare. Golvet under laminatgolvet var helt borta under frysen, det var ett murket hål på ca. 40x40 cm, och ännu mera golv var kraftigt rötskadat. Så förra ägarna hade bara lagt in laminat över hålet i golvet.

Allt skulle ändå rivas så det gjorde ju inget.
 
roland53.
eh är Anticimex inge bra eller? Bara dom jag vet om men det finns säkert flera.
En mäklare tipsade om dom
 
hellepiano skrev:
roland53.
eh är Anticimex inge bra eller? Bara dom jag vet om men det finns säkert flera.
En mäklare tipsade om dom
Sök på forat om olika åsikter betr. Anticimex och bilda dig en egen uppfattning :rolleyes:
 
hellepiano skrev:
roland53.
eh är Anticimex inge bra eller? Bara dom jag vet om men det finns säkert flera.
En mäklare tipsade om dom
För några år sedan var Anticimex (besiktningar) det företag som hade flest anmälningar till allmäna reklamattioner till allmäna reklamations nämnden, av alla företag inom sektorn hem, som i klarspråk betyder byggverksamhet.

Så i en rutten bransch full av rena banditer och inkompetenta lycksökare, så lyckades Anticimex dra på sig flest anmälningar. Det är inte detsamma som att de skulle vara allra värst bland de värsta, de är mycket större än övriga skummisar. Och till deras försvar skall sägas att de allra flesta anmälningarna inte bifölls. Men det ger en bild av ett företag med oerhört många missnöjda kunder.

Mäklare rekommenderar dem av två skäl, dels får mäklaren provision från Anticimex (ofta direkt till mäklarens moderbolag), är enligt vissa tolkningar olagligt, dels kan anticimex i kraft av sin storlek ofta ställa upp med besiktning med kort varsel.
 
hempularen.

Det är ingen krypgrund. Betongplatta med golv plastmatta direkt på betongplattan och laminatgolv lagt ovanpå det och parkett i kök/vardagsrum (som sitter ihop).

Kolla på andra sidan väggen i duschrummet är inter lätt. På ena andra sidan är grannens likadana badrum och
på baksidan av väggen där hålen är är det en påbyggnad på huset. Därinne är fläktrum, fjärrvärme.
Har inte sett någon dörr så vet inte hur man kommer in där. Nån liten lucka kanske.

Ojdå. Så du hade en sån stor fuktskada i köket. Upptäckte inte du det eller din besiktningsman. Eller var skadan helt torr inne i väggen som förra ägaren typ målat över och inte så något. Fult isåfall
 
En annan fråga.
Där vi bor nu i 70-tals hus där det är en dåligt isolerad betongplatta som läcker fukt upp i golvet och väggar.
Har mycket silverfiskar till och från.

Är ett hus med betongplatta från 91 bättre isoleras så det inte blir fukt på samma sätt?
 
Skadan var helt torr.

Se mer det jag och andra skriver här, som att man kan ofta se om det finns en fuktskada, det kan vara en lukt, det kan vara något som svällt av fukten, sprickor i kakale eller klinkers (pga underlaget som sväller). Det kan finnas fuktspår i angränsande utrymmen.

Det här är ju en bostadsrättsförening. Passa på och ring till ordföranden, fråga om föreningen. Hur ser planer för renoveringar ut? Väntar stora avgiftsökningar? Bilda dig en uppfattning om det verkar vara vettigt folk som sitter i styrelsen (kan vara svårt tmed ett samtal men...). Och fråga lite lätt om de har haft problem med vattenskador i badrum. Kan ge en indikation på om det finns generella problem. Har du (o)tur så berättar han att de har ett pågående problem i just den bostadsrätten du är intresserad av.

För många år sedan när jag var ordf. i en bostadsrättsförening var jag väldigt förvånad över hur få spekulanter som ringde och frågade om föreningen. Under de 3 år jag satt i styrelsen, så blev jag uppringd ca 4ggr av spekulanter, under den perioden såldes 300 - 400 lgh. i föreningen.
 
OCAB gör väl även såna undersökningar, har dock ingen erfarenhet av deras prisbild och kompetens.

Jag har alltid ringt till föreningsordförande, men oftast har de inte haft så mycket info just om lägenheten. En blev lite förvånad när jag frågade om de lämnat OK till lägenhetsinnehavaren att borra hål i badrummet för att dra rör till en tvättmaskin i klädkammaren.
 
Det skulle jag också blivit lite ställd över, den frågan. Vi hade 800 lgh. så jag hade självklart ingen koll på vad vi gett tillstånd till eller inte.
 
O
hempularen skrev:
Det skulle jag också blivit lite ställd över, den frågan. Vi hade 800 lgh. så jag hade självklart ingen koll på vad vi gett tillstånd till eller inte.
Du är bara kinkig :p Menar du att du inte hade koll på alla lägenheterna? De var ju bara 800st :D :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.