harry73 skrev:
Vi får ändå anta att grannen inte byggde trappan för att hälsa på TS, men för att kunna gå ner för att underhålla slänten. Så länge trappan är bygglovsbefriad har TS inte så mycket att säga om trappan (förutom att den ligger för en liten bit på TS tomt)
Grannen kan bygga en altan utformad som läktare på slänten och använda den för att titta ut över TS gräsmatta om han vill, och TS kan inte hindra honom.
Så om TS stör sig på trappans läge men grannen vill ha den precis där den ligger nu, är det bara att gilla läget, för det är grannens trappa och den ligger på grannens fastighet.

Att släntfoten ligger på TS tomt kan han såklart påtala för grannen, men om vi nu förutsätter att allt beror på ett fel är det lite dumt att göra det nu när grannens trädgård är anlagd och grävmaskinen är långt borta. Jag tycker att det är rätt så ingripande att nu tvinga grannen att ändra slänten, det borde TS göra direkt när den las dit.

Hmmm han kan ju inte bygga nåt i tomtgräns utan TS godkännande eller bygglov. Staket på max 110cm. En markliggande konstruktion likt en trappa som på bilderna klassas kanske som lågt staket.

Klart att man kunde ha avgjort tomtgränsen tillsammans tidigare, men den som anlägger måste ju ha ett visst ansvar för att göra det korrekt. Värdet är relativt ointressant att räkna på om TS inte vill ha sin granne på sin tomt. Än mindre ha en trappa osv. Näe grannen får ju lösa detta. Stegstenar och gräva bord nedre delen av slänten är det minsta och kräver ingen grävskopa.
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
roland53 skrev:
Ja, att med dagens moderna storlekar på tomterna (som jag skrev 6-800 m2) så är det svårt att gå på en tomt om det ska vara 15 meter från huset !!!
Med dagens tomter så är det ju i regel bara en remsa runt huset på kanske en 3-4 meter.

Ja, jag vidhåller definitivt (om man överhuvudtaget kan applicera allemansrätten i ett detaljplanerat område ??) att allemansrätten inte ger dig rätt att gå på din grannes tomt hur som helst !! :wow:
Det finns inga exakta gränser på hur mycket man får beträda någons tomt. Det handlar om sunt förnuft, om man tänker som de flesta här, alltså med hjärtat "ingen få gå in på min tomt" så hamnar man väldigt fel ute. Det skulle innebära att alla säljare, dörrknackare, grannar som går in på din tomt och ringer på din dörr kan anmälas, åtalas och dömas för hemfridsbrott.
Det funkar inte så. Tänk om tänk rätt..
 
Kirschkåltips i Äntligen hemma på kanal 4 just nu kl 21 😜
 
harry73
Nu handlade tråden inte om en granne som går till ts dörr och knackar på för att låna lite socker, men om en granne som går på ts gräsmatta för att utföra trädgårdsarbete.
Sunt förnuft säger att grannen inte får göra det.
 
  • Gilla
ladyhawk och 3 till
  • Laddar…
henkop skrev:
Det finns inga exakta gränser på hur mycket man får beträda någons tomt. Det handlar om sunt förnuft, om man tänker som de flesta här, alltså med hjärtat "ingen få gå in på min tomt" så hamnar man väldigt fel ute. Det skulle innebära att alla säljare, dörrknackare, grannar som går in på din tomt och ringer på din dörr kan anmälas, åtalas och dömas för hemfridsbrott.
Det funkar inte så. Tänk om tänk rätt..
Att ha ett legitimt ärende till en fastighetsägare och därmed tar sig fram till och kontaktar boende på fastigheten är väl väsenskilt mot att spankulera omkring på tomten utan egentligt ärende utan bara därför att det är "trevlig gångväg" .

I detta fallet hade grannen tänkt sig att använda TS tomt som arbetsområde.

Inget av dessa fallen faller inom allemansrätten eftersom avståndet till boningshuset är vad jag antar vara alldeles för kort.

Visa mig en enda dom som tillåter allmänheten att fritt använda din tomt inom detaljplanerat område där tomtens storlek är dagens storlek dvs < 1.000 kvm.

När det gäller att tänka så kan vissa ha otur....
 
  • Gilla
ladyhawk och 3 till
  • Laddar…
Sunt förnuft säger att det inte kan vara ett hemfridsbrott om en person klampar över några decimeter på grannens tomt för att klippa sitt gräs eller sköta om sina rabatter om han måste.
Även om TS nu är tokförbannad på grannen för att det ligger en trappa där så har han inget som helst stöd i lagen.
Det är enklare om TS snackar med grannen istället om att flytta upp trappan om den nu sticker ut 40cm, i övrigt har han inte ett skit att säga till om. Är man jobbig och inte fixar att grannar gör som dem vill så flyttar man inte till ett hus i ett tätbebyggt område. Då flyttar man till en lägenhet eller en gård.
Bättre om TS söker bygglov och sätter upp ett plank, eller planterar syrener eller andra växter om han inte fixar en liten trappa som kommer in 40cm på tomten.
 
Släppte du allemansrättsteorin när du blev motbevisad?
 
  • Gilla
andyv och 4 till
  • Laddar…
Att grannen annekterat 40 cm tomt och anlagt en bred slänt på är också helt okej, menar du?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
roland53 skrev:
Att ha ett legitimt ärende till en fastighetsägare och därmed tar sig fram till och kontaktar boende på fastigheten är väl väsenskilt mot att spankulera omkring på tomten utan egentligt ärende utan bara därför att det är "trevlig gångväg" .

I detta fallet hade grannen tänkt sig att använda TS tomt som arbetsområde.

Inget av dessa fallen faller inom allemansrätten eftersom avståndet till boningshuset är vad jag antar vara alldeles för kort.

Visa mig en enda dom som tillåter allmänheten att fritt använda din tomt inom detaljplanerat område där tomtens storlek är dagens storlek dvs < 1.000 kvm.

När det gäller att tänka så kan vissa ha otur....
Det finns säkerligen inte några rättsfall för varken det ena eller andra. Hemfridsbrott handlar om att skydda en persons frid mot personer som efter tillsägelse vägrar lämna vederbörandes hem och tomt alternativt tränger sig in i en persons bostad. Jag tror inte att hemfridsbrott rent juridiskt när det kommer till kritan kan appliceras på någon som exempelvis går med sina fötter 40 cm in på en annans tomt. Det är inte det som är syftet med lagen.
 
Jumos skrev:
Att grannen annekterat 40 cm tomt och anlagt en bred slänt på är också helt okej, menar du?
Sålänge han har bygglov för att anlägga slänten så är det helt ok att gör det. Att han placerar en trappa 40 cm in på tomten är ju givetvis inte OK. Det är ju självklart att han ska åtgärda trappan.
 
  • Gilla
ladyhawk
  • Laddar…
Fast hans bygglov lär ju inte ge lov att anlägga något utanför sin tomt...
 
  • Gilla
ByggJonas och 5 till
  • Laddar…
Det kan aldrig vara möjligt att anlägga släntfot inne på annans fastighet i ett bygglov utan att grannen är tillfrågad och givit ett skriftligt medgivande....

Vem vill titta på en trappa?????

ingen ska ha grannarna fritt springande inne på sin tomt...mot sin vilja vi har fri o rättigheter i sverige till dom hör inte att kränka hemfriden!

TS bör skriva till kommunen och be dom ordna eländet de har åstadkommit
 
  • Gilla
ladyhawk och 2 till
  • Laddar…
Tjaa. Det kanske inte är fullt så enkelt med slänten som delvis hamnat på TS tomt.

Nu vet jag inte hur det gäller med markarbeten. Men om han hade råkat bygga sitt hus en bit in på TS tomt, så skulle han troligen inte blivit tvungen att riva, så läge intrånget inte är uppsåtligt. Jag misstänker att detamma kan gälla en slänt som anläggs enl. bygg/marklov.
 
  • Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
Det troligaste är väl att slänten inte är anlagd enligt marklov, utan att markentreprenören råkade ta fel på några decimeter för att ingen kollade upp var gränsen var innan schaktning?
 
  • Gilla
ladyhawk
  • Laddar…
Jag har sagt det förr och säger det igen: fan så skönt det är att bo på landet och slippa det här tjafset. :)
 
  • Gilla
trabyggare och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.