-RB- skrev:
Du kan ju läsa här vad som gäller. Det räcker med att du läser de 4-5 första meningarna i dokumentet.
[länk]
Nej det räcker inte.. Det juridiska har jag redan skrivit. Vad är det du inte förstår?
Nu citerar jag ditt dokument:

Tomt, som inte alltid är inhägnad, är området närmast
boningshuset. Där har de boende rätt att få vara
i fred. Om insynen är fri måste du hålla dig på rejält
avstånd så att du inte stör. Din vistelse i naturen får
inte heller medföra att markägaren hindras i sin verksamhet
-

Du lever nog inte i Sverige om du tror att en åklagare skulle driva ett misstänkt hemfridsbrott eller ens titta på en anmälan där grannen använder en annan grannes tomt för att klippa, ordna till rabatten. Rent hypotetiskt i ett scenario där åklagaren skulle driva igenom det, hade troligen domstolen skrattat åt honom och frågat om det var ett skämt.
 
roland53 skrev:
Du lär inte komma långt med det resonemanget när det gäller villatomter av dagens storlek som ofta ligger på 6-800 m2. Eftersom TS bor på ett nybyggt område så gissar jag att det är ungefär så stor tomt.
Att hävda allemansrätten så nära ett hus skulle du inte komma långt med om det skulle gå till domstol. :wow:
Däremot så är förmodligen inte straffet fängelse precis, för en sådan förseelse om du skulle bli dömd. Fängelse får ju, i dagens läge, inte ens brottslingar med mycket värre brott på sitt samvete. Det är alltid någon förmildrande omständighet och speciell rabatt får man om det är många brott som personen är inblandad i. :|
Lär jag inte komma långt?
Du verkar inte har läst alls vad som skrevs. Kolla här:

Det finns inga exakta regler för hur nära man får gå. Det beror mycket på hur terrängen och växtligheten ser ut. I vissa fall kan man passera nära huset, men inte närmare än cirka 15 meter, såvida man inte går på en väg eller stig som används av allmänheten. I andra fall kan det ses som ett intrång om man passerar inom 60–70 meter från huset. Det beror helt på hur tomten ser ut och hur insynsskyddat det är.

Således har du ett hus som ligger 10 meter från tomtgränsen så är den faktiska hemfridsgränsen mindre. Ganska enkelt att inse med texten ovan som grund.

Om vi tar ett exempel och realiserar det så påstår du att man inte får gå mellan husen i ett tätbebyggt område därför att tomtgränserna går sida vid sida.
 
  • Gilla
Tom12
  • Laddar…
henkop skrev:
Lär jag inte komma långt?
Du verkar inte har läst alls vad som skrevs. Kolla här:

Det finns inga exakta regler för hur nära man får gå. Det beror mycket på hur terrängen och växtligheten ser ut. I vissa fall kan man passera nära huset, men inte närmare än cirka 15 meter, såvida man inte går på en väg eller stig som används av allmänheten. I andra fall kan det ses som ett intrång om man passerar inom 60–70 meter från huset. Det beror helt på hur tomten ser ut och hur insynsskyddat det är.

Således har du ett hus som ligger 10 meter från tomtgränsen så är den faktiska hemfridsgränsen mindre. Ganska enkelt att inse med texten ovan som grund.

Om vi tar ett exempel och realiserar det så påstår du att man inte får gå mellan husen i ett tätbebyggt område därför att tomtgränserna går sida vid sida.
Ja, att med dagens moderna storlekar på tomterna (som jag skrev 6-800 m2) så är det svårt att gå på en tomt om det ska vara 15 meter från huset !!!
Med dagens tomter så är det ju i regel bara en remsa runt huset på kanske en 3-4 meter.

Ja, jag vidhåller definitivt (om man överhuvudtaget kan applicera allemansrätten i ett detaljplanerat område ??) att allemansrätten inte ger dig rätt att gå på din grannes tomt hur som helst !! :wow:
 
Redigerat:
  • Gilla
andyv och 2 till
  • Laddar…
henkop skrev:
Nej det räcker inte.. Det juridiska har jag redan skrivit. Vad är det du inte förstår?
Nu citerar jag ditt dokument:


-

Du lever nog inte i Sverige om du tror att en åklagare skulle driva ett misstänkt hemfridsbrott eller ens titta på en anmälan där grannen använder en annan grannes tomt för att klippa, ordna till rabatten. Rent hypotetiskt i ett scenario där åklagaren skulle driva igenom det, hade troligen domstolen skrattat åt honom och frågat om det var ett skämt.
Vad trevlig man kan vara då.

Här är de första meningarna i det länkade dokumentet: "Du får ta dig fram till fots, cykla, rida, åka skidor och tillfälligt vistas i naturen om du inte riskerar att skada gröda, skogsplantering eller annan känslig mark. Men du måste respektera hemfriden och får inte passera över eller vistas på privat tomt."

Läs gärna den sista meningen en gång till.

Du får nu gärna länka till någon trovärdig text som säger annat. Jag anser att den länkade, av Naturvårdsverket, utgivna texten är mer trovärdig än vad någon skriver på nätet.

Inte för att det har med saken att göra, men jo, numera bor jag i Sverige igen.
Du lär ju inte hitta någon åklagare som driver ett mål där någon gått mot röd gubbe heller. Men det blir ju inte lagligt för det. Eller menar du annorlunda?
 
  • Gilla
maxmsm och 8 till
  • Laddar…
henkop skrev:
Ja, det är självklart att någon kan beträda din mark utan problem. Lagen gör ingen skillnad på tomtmark eller mark där ett hus står intill. Om någon vill beträda din del av tomten så är det fullt lagligt.
...
Så vill grannen arbeta från TS tomt så kan han det, inga problem! Finns ingen åklagare i världen som skulle tro att det är ett hemfridsbrott.. hmm, jo kanske i USA.
Det är ju bara att acceptera att man som husägare inte har speciellt mycket att säga till om OM man inte sätter högt staket runt hela tomten, då är det en helt annan fråga.
Detta är helt enkelt inte korrekt. Man får absolut inte använda annans mark på det sätt som du beskriver. Tomtmark, om tomten är stor - oftast det man kan se från boningshuset, är fredat. Inom detta område anses användningen störande, och är således inte tillåten. Tillfällig passage KAN vara tillåtet, men oftast inte.

Utanför tomtmark är det inte tillåtet att sätta upp staket eller hinder hur som helst, detta just för att värna allemansrätten. Det som i regel är tillåtet är staket för att hålla djur mm.

Notera oxå att allemansrätten inte finns i något särskilt lagrum, den är istället "glappet" mellan olika lagar, som i sin tur bildar ett utrymme som ger vissa möjligheter. Som sådan är den värd att vara rädd om eftersom lagstiftning rätt enkelt skulle kunna göra slut på den.

Att hävda allemansrätt i detta fallet är inget annat än fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Att det är hemfridsbrott att gå in på en modern villatomt o börja gräva och såga o arbeta är inget tvivel...att bara vistas på annans tomtmark om man blir ombedd att avlägsna sig är straffbart men då straffet är så ringa så kommer man knappast se någon lagförd för en sådan sak.

Att sprida missuppfattningar om att Allemansrätten har något med tomtmark att göra är otroligt korkat...
Alla olika hägn som uppstått är ju markägares försök att skydda sina djur och dom måste respekteras

TS har rätt att slippa grannen inne på sin tomt
 
  • Gilla
trabyggare och 5 till
  • Laddar…
henkop skrev:
Grannen får visst beträda TS tomt, vi lever inte i USA heller.. Här finns det något som heter allemansrätten!
Allemansrätten är INTE tillämplig! Den gäller i NATUREN. Inte på anlagda gräsmattor inom synhåll från huset. Det gäller att skilja på tomt och mark. En vanlig villatomt är inte "mark" i den bemärkelsen som Allemansrätten avser, dvs Allemansrätten gäller inte på tomtmark.

"En tomt är ett markområde som är bebyggt, eller avses att bebyggas. En tomt kan vara en egen fastighet eller del av en fastighet. En fastighet kan bildas via en lantmäteriförrättning genom avstyckning. En skogs- och jordbruksfastighet räknas inte som tomt men kan delvis bestå av tomtmark."

Begreppet hemfridszon används av praktiska skäl för att avgöra vad som är tomtmark och vad som är mark där allemansrätten gäller när det är större fastigheter.
 
Redigerat:
J
Sl22en skrev:
[bild]

Detta är en del av slänten. Den är ca 25 M bred
Det är grannens slänt , har varit i kontakt med kommunen
Bor du möjligtvis i Linköping?
 
Johve skrev:
Bor du möjligtvis i Linköping?
Skulle bosättningsorten ha någon avgörande betydelse för grundfrågan? :D
 
roland53 skrev:
Skulle bosättningsorten ha någon avgörande betydelse för grundfrågan? :D
Allemansrätten kanske har utökad betydelse just i Linköping?:p
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
J
roland53 skrev:
Skulle bosättningsorten ha någon avgörande betydelse för grundfrågan? :D
Nej men jag har läst lite mer och insett att jag bor 20 m från denna herre! Gick förbi i veckan och såg trappen och reagerade på den. Fick inte ihop varför man har en trapp så om man inte skulle vara astajta grannar ☺ Men jag förstår Ts och hoppas de löser sig för han 👍 jäkla osmidig granne kan tyckas!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
TS vill slippa slänt på sin mark vilka tycker att det borde vara möjligt slippa släntfot från grannen inne på sin mark??

Allemansrätten har inget med slänter att göra
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
henkop skrev:
Om vi tar ett exempel och realiserar det så påstår du att man inte får gå mellan husen i ett tätbebyggt område därför att tomtgränserna går sida vid sida.
Ja, det är korrekt uppfattat!
 
  • Gilla
andyv och 4 till
  • Laddar…
En tumregel för allemannsrätten är att det inte är tillåtet att beträda annans mark som är i närhet till boendet (hemfridszonen) om en villatomt är planerad så är den inte tillgänglig för allmänheten, det behövs inget staket eller någon annan avskärmning, det räcker att närområdet sköts och det finns en synlig gräns mellan vad som hör till boendet och den del av fastigheten som kan omfattas av allemansrätten.
Det är brukligt att fråga markinnehavaren om man får beträda marken, får man nej, skall det helt enkelt respekteras såvida det inte finns andra omständigheter som upphäver markinnehavarens önskan, såsom en allmänning eller en inritad väg som inte används längre.
Att beträda annans villatomt är och har alltid varit otillåtet, att beträda annans mark som ligger utanför hemfridszon innefattas av allemansrätten men ligger den nära en bostad så hör det till god ton att fråga om lov.
Att beträda odlade åkermarker är belagt med böter, men inte de delar som ligger i träda.
Är det svårt att veta reglerna så läs gärna hela:

https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf?pid=3915

Kortare svar här:
http://lawline.se/answers/inskrankningar-i-allemansratten
 
Redigerat:
  • Gilla
andyv och 1 till
  • Laddar…
Pagno: Varför skulle JAG tycka att det är svårt? Jag tror att du avsåg att rikta detta till "henkop"?

När det gäller en tomt i ett sånt här villaområde, där vi pratar om tomtägaren och inte en random turist, så är det självklart att man INTE får nyttja sin grannes tomt regelbundet på ett sådant sätt som den här grannen gör.

Allemansrätten har helt enkelt inget med detta ärende att göra, särskilt inte när det gäller en permanent annektering av rätt många kvadratmeter tomt. Om det nu inte är så att det ändå står i några papper nånstans att de ska fördela höjdskillnaden...
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.