Odjuret skrev:
Att såga av trappen är nog ett väldigt korkat förslag. Det är med största sannolikhet olagligt.
Vem bryr sig? Är det fel så är det. Rent moraliskt så anser jag det helt OK att kapa trappan om grannen är oresonlig. Tror någon att Polisen kommer dyka upp?
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Murar gör goda grannar... Jag har ett hus i ett annat land, där har alla 2,5-3 meter hög mur runt huset, kanon! Då väljer man själv när och hur man vill interagera med grannarna. Tilläggas kan att folk där har ett betydligt större umgänge med grannarna än vi har i Sverige, så det vanliga argumenten emot murar jag hört här ger jag inte mycket för.
 
  • Gilla
Bo Rås och 3 till
  • Laddar…
Ja att tro att smidighet löser rena dumheter är naivt ...grannen har begått ett brott och måste stoppas
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Kanske inte riktigt likadan jämförelse. Men grannen hade ett STORT TRÄD. Stora grenar gick in på min tomt. Frågade om de va ok att kapa de som gick in på min tomt för att vara snäll. Fick ett nä till svar. Sa inte speciellt mycket mer till varandra.

Gick sedan in hämtade stegen klättrade upp i trädet med motorsågen och kapa de som gick in på min tomt. Han har inte sagt något till mig än idag (på 2 år). Inte ens hej.

Det är som sagt ens rättigheter att kapa det som går in på ens tomt. Så att kapa trappan tycker jag inte du borde skämmas för att göra. Du bestämmer på din tomt. Inte grannen din.
 
Det är ju du som ser slänten. Om den ar snygg så är det väl du som gynnas mest. Jag skulle se det som en välgärning.
 
  • Gilla
nexustwins
  • Laddar…
harry73
ganooo skrev:
Det är som sagt ens rättigheter att kapa det som går in på ens tomt. Så att kapa trappan tycker jag inte du borde skämmas för att göra. Du bestämmer på din tomt. Inte grannen din.
Det är din rättighet att kapa trädgrenar eller rötter på din tomt om de är i vägen för dig, och det efter att grannen har haft möjlighet att fundera över saken och själv ta ner dom på ett sätt och en tid som passar honom och gör att trädet lider minst skada.

Så att bara ta ner dom direkt efter grannen så nä får du absolut inte
 
  • Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
Allt i den här historien är bara helt galet och alla som hör den fullkomligt tappar hakan för att inte tala om de som ser hur det ser ut. TS har gjort allt rätt och försökt samtala. Jag vet att TS håller en högst diplomatiskt och god ton. Jag kan inte förstå HUR man inte kan inse hur galet detta är. Hur man kan tro att man har rätt att göra så här mot någons tomt och faktiskt PÅ någons tomt. Jag kan inte förstå hur man inte kan inse att det faktiskt kan skapa osämja. Att alla kanske inte tänker och tycker lika och att man alltid bör fråga sin granne om saker som detta. Det är så visshet att det aldrig nämnts eller diskuterats från de som har slänten vad de planerar att göra utan det verkar som att de tycker man bara bör tycka att det blir fint..jag kan också säga att slänten sköts inte exemplariskt utan är fullt med ogräs. Att dom sedan planterat ängsgräs kan jag som nära granne också bli ganska brydd av. Jag avskyr tanken på att det ska sprida sig till min tomt. ..allt är bara galet och jag lider så med TS. Jag är så oerhört tacksam att vi fick ett L-stöd att stirra in i. Något vi tycker är snyggt och barnen älskar att sparka boll mot den!
 
  • Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
Ts- är det trappen eller slänten som är problemet?

Ni måste väl ha vetat om att det skulle bli någon form av slänt/mur/L-stöd när ni köpte er tomt.
 
harry73
Det endaste problemet jag ser är att ts och grannen har ett problem med tomtgränsen. Det handlar antagligen om 40cm längs 25m tomtgräns och att grannen går på ts gräsmatta för att underhålla slänten.
Hur grannens tomt ser ut, om det finns ängsgräs eller en trappa, eller en Buddha spelar ingen roll. Det är bara att acceptera läget. Vill ts ha en mur att sparka ball mot får han söka bygglov och bygga en. Vill han hindra folk från att beträda sin trädgård får han sätta staket.
 
Gynteri
Klassisk orsak till osämja. Huvudregeln är att den som gräver ned sig OCKSÅ tar hand om slänten. Det vill säga, din tomt är nedgrävd och du har helt enkelt skitit i att slänta av. Grannen har tröttnat på dina översittarfasoner och helt sonika tagit saken i egna händer eftersom du verkar vara en oresonlig djävul!
 
Oj nej. Vilken sur liten filur du verkar vara. Snarare så att grannen höjt sin tomt..TS tomt är i ursprungsnivå
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
harry73
??? Man kan tycka mycket om TS, men var fick du veta att TS grävde ner sig? Varför ligger slänten då på grannens tomt?
Läste du öht TS inlägg?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Gynteri
Och hur vet du det?
 
För att jag är grannen brevid
 
  • Gilla
pippii långstrump och 6 till
  • Laddar…
Och för att det framgår av vad som skrivits i tråden :)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.