Byggt Olas "fasjigg". Funkar över förväntan! Grym grej!


Cirkelsåg som skär genom trä med en hemmagjord fasjigg på arbetsbänk med sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tex och 7 till
  • Laddar…
Köpt 100kvm golv. Hemska tanke att lägga skiten... men det var 25% på lika golv som vi lagt i vardagsrum och matsal så vi slog slag i sak och köpte till resten av huset :)
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
vectrex skrev:
Byggt Olas "fasjigg". Funkar över förväntan! Grym
Ola, the King of Jigg :)
 
  • Gilla
vectrex och 3 till
  • Laddar…
vectrex skrev:
Byggt Olas "fasjigg". Funkar över förväntan! Grym grej!
Wohoo! :D
 
Ola C skrev:
Wohoo! :D
Fasen blev väldigt bra! Lite lätt slipning efteråt och den var ren som en babystjärt. Dock var jag tvungen att fräsa bort allt i många pass. Försökte såga med både sticksåg och tigersåg samt även för hand med japansåg. Allt var väldigt svårt och omöjligt att styra kring kurvan.

Blev mycket spån, överallt.


Överfräs som formar en fas på en rund träskiva, fastspänd på en arbetsbänk med spån runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nyslipat ovalt träbord med fasade kanter på en verkstadsbänk, slipspån och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Körde fasen 22,5 grader istället för 30!
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Ja fasen så bra det blev (höhö :))

Kan trösta dig med att du antagligen fått köra ganska många rundor även med ett sånt där monsterfasstål. Max arean man kan ta per körning ändras ju inte drastiskt för att man har ett större stål.
 
Har Ola beskrivit den där jiggen någonstans? Länk? Som den är placerad bilden ser det ut att bli medfräsning. Jag antar att det inte är tanken.

Edit: Ja, om man börjar överst (bordets undersida) blir det ju rätt. Men man måste tänka sig för med den där typen av jiggar. Det var en medfräsning på bord som gjorde att jag ficka vara med i "posta dina skador"- tråden. Den vill man inte skriva i.
 
Redigerat:
mattiasp skrev:
Har Ola beskrivit den där jiggen någonstans? Länk? Som den är placerad bilden ser det ut att bli medfräsning. Jag antar att det inte är tanken.

Edit: Ja, om man börjar överst (bordets undersida) blir det ju rätt. Men man måste tänka sig för med den där typen av jiggar. Det var en medfräsning på bord som gjorde att jag ficka vara med i "posta dina skador"- tråden. Den vill man inte skriva i.
Helt rätt tänkt, det är lät att man missar något sådant och plötsligt står och medfräser utan vilje (att man ibland gör det md vilje är ju en annan sak).

Utan att ha provat jiggen (vilket ser grym ut!) så tänker jag mig att det säkert är helt rätt att börja längst in så att sista omgången man tar blir liten och att skäret tar "in i" bordsskivan och inte går "utåt" och ger urslag.
 
Gjorde några sargsprintar special

Specialtillverkad sargsprint i metall med gängad stång och vinklat handtag på en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Har Ola beskrivit den där jiggen någonstans? Länk? Som den är placerad bilden ser det ut att bli medfräsning. Jag antar att det inte är tanken.

Edit: Ja, om man börjar överst (bordets undersida) blir det ju rätt. Men man måste tänka sig för med den där typen av jiggar. Det var en medfräsning på bord som gjorde att jag ficka vara med i "posta dina skador"- tråden. Den vill man inte skriva i.
Jiggen gjorde jag här https://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/281685-projekt-soffbord-6.html?perpage=15#post2541294 (vilket för övrigt är en rolig tråd). Det är en quick and dirty jigg för just vectrex fas, har tankar på att göra en med justerbar vinkel men inte kommit till skott.

Medfräsning o sånt har jag (och vectrex också antar jag) koll på. Jag körde utifrån och in med ämnet till vänster om mig när jag provade jiggen.
 
Ola C skrev:
Jiggen gjorde jag här [länk] (vilket för övrigt är en rolig tråd). Det är en quick and dirty jigg för just vectrex fas, har tankar på att göra en med justerbar vinkel men inte kommit till skott.

Medfräsning o sånt har jag (och vectrex också antar jag) koll på. Jag körde utifrån och in med ämnet till vänster om mig när jag provade jiggen.
Hur gick det m urslag? Borde varit bättre åt andra hållet tänker jag.
 
Daniel_N skrev:
Hur gick det m urslag? Borde varit bättre åt andra hållet tänker jag.
Benen sitter i tvingar nu. Limmade med epoxi då jag tyvärr klantade mig lite och tapphålen blev inte så tighta som jag hade önskat.

Blev några små små urslag, men inget som syns om man inte granskar med lupp. Här är ett par närbilder där det är som sämst.

Närbild av träben limmade till möbel med synliga epoxiurslag och träets ådring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Närbild på ett träben limmat till en rund träskiva med synlig epoxi och små defekter i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Träben i tvingar på arbetsbord, med närbild på epoxilimmad sammanfogning och träets ådring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och, ja jag har koll på medfräsning! Men man fick tänka en gång extra innan jag drog igång.
 
Jag inser att ni har koll på det här med med- och motfräsning. Jag tänkte att det kunde vara bra med en kommentar om detta, eftersom någon kan få för sig att testa utan att ha koll på detta. Jag läste igenom tråden om Vectrex soffbord. Väldigt kul med alla idéer! Jag har funderat en hel del på det där problemet, men alltid landat i att det krävs en vertikalfräs. Så fel jag hade.
 
Ser snyggt! Jag tänkte framförallt på urslag i träets längdriktning, på den lilla kanten som är vertikal. Om man kör motfräsning med början utifrån torde det finnas viss risk för urslag där.

Istället för epoxy kan man ibland bygga på tapparna med att tex limma dit en bit faner.
 
  • Gilla
Jamt1
  • Laddar…
Bordet så gott som färdigt. Skall på ett lager hårdvaxolja också.


Nästan färdigt handgjort soffbord av trä, obehandlat, framför en grå soffa med inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Simon Swartling och 23 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.