Tycker nästan aeotecs rörelsesensor är smidigare pga att man kan driva den med en usb sladd, typ en mobilladdare. Har väl en 5st Fibaro där alla i princip har olika enheter tillgängliga. Orkar knappt bråka med dom längre.
 
dhanjel skrev:
Tycker nästan aeotecs rörelsesensor är smidigare pga att man kan driva den med en usb sladd, typ en mobilladdare. Har väl en 5st Fibaro där alla i princip har olika enheter tillgängliga. Orkar knappt bråka med dom längre.
De är rätt likvärdiga,tycker jag. Visst, det är väl ingen nackdel att de kan matas via USB men jag använder inte möjligheten. Det blir rätt fult i ett bostadsrum om man monterar sensorn på taklisten.

Jag har sex Fibaro och tre Aeotec. Använder Fibaro inne och Aeotec ute. Nackdelen med Aeotec är att de drar mer batteri och nattetid rapporteras de med fel eftersom de inte rapporterar Lux om det inte ändrar värde. Har bara ett problem med mina Fibaro och det är att få känsligheten lagom för att tända lampor kvickt och inte falsklarma på rörelse. Men det är troligen enbart trimning. Visar sig vara rumsberoende. Svårare i rum mot solen än rum som solen inte når. Sol som går i och ur moln verkar utlösa rörelse. Även små solstrålar som letar sig igenom persienner när solen stiger utlöser rörelse. Värmefläckar som förflyttas.

Men jag tror det går att trimma in. Tar bara tid. ☺

//Henry
 
Några fler än jag som upplever att Domoticz felrapporterar rörelse på Fibaro multisensor om loggen blir för full? Har en sensor som överrapporterade rörelse våldsamt efter att fungerat bra länge.
Efter att jag tömt loggen för sensorn fungerar den bra igen. Kan inte bevisa sambandet men det ser misstänkt ut. Förstår inte heller hur det skulle kunna ha samband men så ser det ut just nu. Inträffar det fler gånger blir det mer sannolikt. Det är därför jag frågar.
//Henry
 
Någon som använder av domoticz.devices.filter och forEach i dzVents?

Jag skulle vilja gå igenom alla mina enheter (devices) och sortera ut (filter) alla som har ett namn som börjar med "iPhone" (t.ex. iPhone A, iPhone B, etc). Därefter vill jag undersöka 'state' för respektive enhet. Dvs ngt i stil med (? = osäker på vad jag ska skriva här).

local iPhones = domoticz.devices.filter(?)
return ?

iPhones.forEach (?)
if iPhone.state == 'On' then
xyz
end
 
Löste det (finns bra exempel :))

domoticz.devices.forEach(function (device)
local t = string.find(device.name,"iPhone")
if (t ~= nil) then
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Någon som kör BETA 3.5691?

Känner ett behov att gradera upp. Systemet "tänker" lite mycket ibland.

Fungerar 3.5691 bra?

//Henry
 
HenFre skrev:
Några fler än jag som upplever att Domoticz felrapporterar rörelse på Fibaro multisensor om loggen blir för full? Har en sensor som överrapporterade rörelse våldsamt efter att fungerat bra länge.
Efter att jag tömt loggen för sensorn fungerar den bra igen. Kan inte bevisa sambandet men det ser misstänkt ut. Förstår inte heller hur det skulle kunna ha samband men så ser det ut just nu. Inträffar det fler gånger blir det mer sannolikt. Det är därför jag frågar.
//Henry
Det visade sig vara fel på Fibaro sensorn. Hittade så småningom att den rapporterade allt mellan 1 - 7 ON rep. OFF i rad. Fick den utbytt och sedan har det fungerat oklanderligt!

//Henry
 
HenFre skrev:
Någon som kör BETA 3.5691?

Känner ett behov att gradera upp. Systemet "tänker" lite mycket ibland.

Fungerar 3.5691 bra?

//Henry
Vet inte om det är till ngn hjälp men jag kör 3.5631 och den fungerar bra.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
L
Någon som vet hur jag får Notifieringar till endast Domoticz appen i android?
Tycker inte det är någon ordning på det.
 
Någon som kör domoticz på något annat än rasbberry och om så hur fungerar det. Är det stabilt och så vidare.
tomas
 
Tomas Andersson skrev:
Någon som kör domoticz på något annat än rasbberry och om så hur fungerar det. Är det stabilt och så vidare.
tomas
Jag kör domoticz på Ubuntu (16.04) där hårdvaran är en ASRock ION 330HT och det fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
dhanjel skrev:
Håll i hatten nu mina windows-kamrater.
Kan detta måhända vara den lite smått ultimata enheten att köra Domoticz på?

En liten SoC som kör Intel Atom Quad Core 1.8Ghz med antingen 2gb ram + 32 gb flash eller 4gb ram och 64gb flash. USB 3.0, Wlan, OCH en Arduino krets. Vilket borde innebära att man kan köra en mysensors.org-controller direkt på samma kort!

Finns även anslutning till skärm med eller utan touch-control. (De säljer själva en 1024x600 7" skärm).
Det verkar även finnas lite skal tillgängliga på den.

Och om jag inte har fångat er än, så slänger jag in att Windows 10 är förinstallerat och aktiverat på enheten (dvs inte Windows 10 IoT Core, utan standard-versionen).

Är lite småsugen på att köpa en och testa istället för att köra min Intel Nuc.

Hemsida: [länk]

Produkt presenentation: [video]https://youtu.be/Ov5cO4IJjX4[/video]

Unboxing:
[video]https://youtu.be/z5EXNfHYPfQ[/video]

Hemsidan listar bara en distributor, DFRobot.

2gb/32gb med Windows 10 kostar 109$, [länk]

Större modellen ser jag bara utan Windows 10, och då 139$. [länk]

Skärmen kostar 29$, [länk] och vill man ha touch med så är det 14$ till. [länk]

Skal kostar några dollar, tex [länk]

Någon som kör en sån?

Tänkte börja lite med mysensors också och vore onekligen smidigt att ha det inbyggt.
Enda nackdelen är att man tappar dzVents då :)
@dhanjel
Hur gick det? Har du gått vidare med detta?
//Henry
 
@Tomas, jag kör på en Intel NUC på en virtuell maskin (esxi) med Ubuntu. Fungerar kalas
@HenFre, avvaktade lite då de verkar ha värmeproblem. mysensors-lek fick min fokus istället en stund :)
 
  • Gilla
Tomas Andersson och 1 till
  • Laddar…
Någon annan som har haft problem med att nodnamn försvinner när man kör "kurera nätverk"? Har hänt mig några gånger. Har version 3.5744.

Skärmdump av ett nodhanteringssystem med okända nodnamn och detaljer om varje enhet samt deras status.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
matsv skrev:
Någon annan som har haft problem med att nodnamn försvinner när man kör "kurera nätverk"? Har hänt mig några gånger. Har version 3.5744.

[bild]
Inte numera men innan jag var riktigt bekant med systemet blev jag av med de flesta. Lade från början till namnen via sidan där man är inne i Z-Wave stickan, samma meny som att reparera Z-Wave nätverket, och sedan ärvdes namnen över till Domoticz. Men inga namn jag registrerat direkt i Domoticz.
//Henry
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.