Hej hej,

I samband med nån byggtråd kom det fram lite önskemål om en jiggbyggestråd. Well, hösten är här och sambon är på dam-middag så det är väl dags.

Jiggbyggen har alltid legat mig varmt om hjärtat, min allra första snickeribok var "router jigs and fxitures" och mitt första snickeriverktyg var en Dewalt 625 fräs som kördes hårt i badrummet medan jag bodde hemma:D

Vad är en jigg då? Tja, i min värld något som ska underlätta snickeriarbetet, göra upprepade operationer snabbare och med bättre precision och ofta kunna anpassas för olika dimensioner på arbetsstycken.

Det här är lite svårt att skriva pedagogiskt eftersom ämnena går in i varandra men jag gör ett försök att dela upp det. Jag går inte igenom varje jiggs funktion, detta är mer byggsätt och metoder men fråga gärna om ni undrar nåt. Berättar gärna om varje jigg men just detta inlägg blir lite rörigt om vi blandar in det också:|

Första snickeriboken och lita blandade jiggar.

Bok "Fast, Easy & Accurate Router Jigs" av Pat Warner och träbord med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsbord med olika träjiggar och tillbehör för snickeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsarbetsbänk med olika träsnickerijiggar och snickeriverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder






Material
---------------------------------------------------------------------
Detta är de saker som jag behöver när jag bygger mina jiggar. Till skillnad många andra så bygger jag på mekanovis, utan lim, alla jiggar är möjliga att demontera och justera i efterhand. Materialet nuförtiden är nästan uteslutande björkplywood, MDF duger väl bra och fabriksmålade MDFen från IKEA är billig (på fyndavdelningen) och har bra glid.

LIte vinklar, borrar, märkpinnar, handtag o rattar o gänginsatser. Centrummärkpinnarna är från OTD tools men hittar dom inte just nu. Gänginsatserna från biltema http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Ganginsatser-2000022430/, korsvreden och andra spakar o muttrar o prylar från Hornbach. Miterbar och mitertrack och t-track från axminster http://www.axminster.co.uk/accessories/power-tool-accessories/routing/jig-making

Verktyg och komponenter för jiggbygge: borrborstar, fräsar och justerbara metallskenor på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snickeriverktyg och beslag för jiggbygge, inklusive gänginsatser, vred och skruvar på en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två röda metallskener för fästanordningar på en arbetsbänk i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder







Fasthållning av ämnet
--------------------------------------------------------------------
Om det inte är en riktigt simpel jigg så behövs något sätt att hålla fast ämnet medan man fräser eller sågar det eller vad man gör. Här finns det många varianter, många ser tuffa ut men fyller sin funktion ganska dåligt. Jag har helt snöat in på festool tvingarna. De är snabba att ändra höjd på, man har en känsla för trycket eftersom de är vanliga skruvtvingar, de kan sättas i material ner till 12mm tjocklek (fast jag brukar köra på 15mm) och de kan snabbt flyttas från jigg till jigg. Ibland kan de vara ivägen (pelarborren exempelvis) men det är inte ofta. Sitter de i spår är de även enkla att flytta i längsled.

Snabbspännarna ser tuffa ut och det känns najs och "produktion" i verkstan med dessa men jag gillar inte dom. De skapar ett moment mellan fästpunkt och tryckpunkt som böjer jiggarna och de är ytterst struliga att ändra höjd (och bredd) på. De går dock lite snabbare att sätta dit om man bygger en quick and dirty jigg.

Verktyg och komponenter för snickerijiggar på arbetsbänk, inklusive tvingar och T-spår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det kommer till festooltvingarna så passar de perfekt i incras t-tracks men de kräver en tjock jigg (vilket man sällan vill ha) eller panel connector. http://woodworking.se/TTracks.htm och http://woodworking.se/TSlotsPanelConnector.htm

Så, jag har länge fräst in festooltvingarna direkt i jiggen. I dubbla "lager jiggar" är det simpelt eftersom man kan köra allt med notstål om man gör det i rätt ordning = fräser ena bredden innan man limmar ihop plattorna.

I enkellagers 15mm jiggar har det varit rätt struligt ett tag men axminster har nu tagit fram ett frässtål som ska passa detta ändamål. http://www.axminster.co.uk/axcaliber-tee-slot-cutter-for-track-clamps-101972

Så, lite olika exempel på fräsningar för festool tvingarna (jag kan bidra med mer info om någon undrar). I tex kapsläden för bordssågen är spåren genomgående så där behövs inget specialstål alls, bara fräs i 2 omgångar med olika diameter.

Kör man med t-spårfräs är det bra att köra med ett 8mm notstål innan t-stålet för att minska hur mycket material som måste avverkas med detta. Man kan ju inte köra det med små djup i taget.

En bit björkplywood med angränsande T-spårskenor på ett arbetsbord som används för snickerijiggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En avfästningsjigg med en skruvtving och två frässtål på en björkplywoodbänk, illustrerar diskussionen om jiggbygge och snickeritekniker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träjigg med skruvtving och frästa spår i plywood för snickeriarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktyg för träbearbetning med en tving och rulers på en plywoodyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en hemmagjord träjigg med genomgående frästa spår och en synlig skruvanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder







Anhåll och stopp
-----------------------------------------------------------

Dom flesta jiggar behöver nåt sorts anhåll att referera mot. Oftast ska anhållet vara flyttbart för att kunna anpassas till olika dimensioner på ämnet. Jag kör oftast mest simpla anhåll med frästa spår som gör att det blir enkelt flyttbart i sidled. Anhållet låses då med korsvred, i jiggens bas sitter gänginsatser. Anhåll eller stopp som ska röra sig enligt en viss riktning kan man lösa på olika vis, jag brukar köra på t-tracks, dessa guidas perfekt i ett spår fräst med 3/4" fräs.

Finns även alternativet att göra ett långsmalt hål i stoppern, eller långsmalt hål i jiggens bas och t-nuts.

Träsvarvjigg med justerbara anhåll, skruvknoppar och långsmala spår på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träsvarvjigg med anpassningsbart anhåll och korsvred på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träsnickarjigg med skruvtving och anhåll på plywoodplatta i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träskena med fräst spår och anhåll monterat på en trädplatta med justerbart korsvred och infällda skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hantverksjigg av plywood med spår och korsvred för precisionssnickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En träjigg med ett lås och skruv, fräst spår i björkplywood för snickeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ofta behöver man plats till tvingarna i anhållet, brukar lösa det på något av dessa vis.

Träsarbetsjigg med skruvtvingar för fasthållning av ämne på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träsnickerijigg med justerbar skruvtving och spår för precisionsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder






Guidning
-----------------------------------------------------

Ja nånting ska ju ofta röra sig, antingen rör man maskinen över jiggen eller jiggen över maskinen eller har jiggen i sig rörliga delar. Ytor som ska röra sig mot andra ytor brukar jag kantlista med bok, vaxad, för bra glid. I plywood är ju hälften av träet ändträ som har lite sämre glid.

Enklast är att jiggen guidas mot befintligt anhåll, i detta fallet bordsågens

Träjigg fixerad med Festool skruvtvingar på ett arbetsbord, nära en bordsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delar av en träjigg med flerlagers björkplywood, korsvred och spår för snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan enkel guidning av jiggen är tex bordsågens spår för geringsanhåll

Träjigg på bordsåg med sidledsanhåll och frästa spår för precisionsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det kommer till fräsen guidar jag ofta mot dubbla sidoanhåll eller mha styrhylsa. Ett extra sidoanhåll är väldigt använbart till fräsjiggar.

Träjigg med korsvred och metallstänger för snickeri på en arbetsbänk med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en snickerijigg med svart fästplatta på en björkplywood bas, visar fräsningsdetaljer för precisionsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det kommer till interna guidningar i jiggen använder jag precis som för stoppersen t-tracks som ren guide. Fräser man ner hälften av t-trackens tjocklek i jiggens ovan- och underdel får man bra referenser till saker som ska röra sig parallellt. För riktigt avanacerade rörelser är linjärskenor ett alternativ. Dessa är från min box joint jig men även en slot morticer skulle må bra av dessa skenor. Köps billigt från aliexpress. (sök på linear rail).

Snickerijiggar med T-spår och hål för fästelement på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Close-up av en träjigg med frästa spår och monterad metallguide för snickeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder







Mätning
------------------------------------------------------------

Nästan alltid vill man ha ett mått på var anhållet eller stoppersen befinner sig. Ibland ner på hundradelen, i andra fall duger det med nån tiondels mm. För basic mått använder jag ett friidrottsmåttband från Jula. Bara att klippa av i önskad längd och fräsa ner det så det inte är i vägen.

Sen går det uppåt i avanceringsgrad, analoga mätare följt av digitala. Med dom mer avancerade mätanordningarna räcker det oftast med en testkörning, nolla mätaren, mät hur nära önskad positions du fick på din fräsning eller sågning och flytta sen anhållet i enlighet med detta. Digitala mätare finns billigt på aliexpress https://www.aliexpress.com/wholesal...B_20160923131524&SearchText=digital+indicator och https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20160923131419&SearchText=linear+scale

Snickerijigg med mätmått, t-spår och anhållsknopp mot plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Analog mätare fastspänd vid en träjigg med korsvred, använd för precision i snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital mätare monterad på trästycke med metallanhåll, använd för exakta mätningar i snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital mätare monterad på en träsvarvad jigg för precision i snickeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder






Byggsätt
----------------------------------------------

Skrev ju tidigare att jag byggde på "mekanovis" och jag har en del metoder som används vid nästan alla jiggbyggen och har man väl fått in arbetssättet går det snabbt. Har försökt visa vilka verktyg som används vid respektive sammanfogning.

Saker som ska sitta "yta mot yta" sätts med plattförsänkta M6 skruvar (Hornbach) med låg skalle. Dessa får överstora hål så de är justerbara. I basytan sitter det M6 gänginsatser. Med detta byggsätt så går det enkelt att finjustera anhåll eller vad det nu är. Dom där märkpinnarna som jag inte hitta länken till används för att överföra hålcentrum från ena delen till andra.

Verktyg och fästelement på en arbetsbänk för att bygga jiggar i snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För saker som ska sitta 90 grader mot varandra kör jag med sargsprintar (heter de så?). Överstora hål även här för att kunna justera in det.

Träsnickerijigg med borr, centrummärkpinnar, vinkeljärn och gänginsats på en plywoodyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anhållen sitter oftast med korsvred ner i gänginsatser men det händer att jag gängar direkt i trä, i alla fall om det är massivträ.

Verktygsdetaljer med gänginsats och stjärnkopplat handtag för justeringar i träarbetsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träblock med gänginsats och reglerbart korsvred, snickeritillbehör för jiggbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja det var väl det. Som sagt, något struligt att göra detta överskådlig.:) Tanken med detta var inte att visa hur man bygger den eller den jiggen utan mer ge lite byggklossar för er som är lite nybörjare på jiggbyggen.
 
  • Gilla
JFrisk och 58 till
  • Laddar…
Helt fantastiskt, du är grym Ola!
 
Oj, så fint. Varifrån köper du plywooden?
 
Plywooden köper jag på Fredrikssons trä i Arlöv men det finns att få tag på på många andra ställen i landet, lite beroende på var man bor.

Insåg förresten att jag i anhållsorgien helt missade de vanligaste, de som sitter fixa i 90 graders position (se ex kapsläden tillbordsågen). Här används nästan uteslutande bok, det är formstabilt och bra att jobba med. Fördelen med massivträ i detta fallet är att man kan få tjockare anhåll samt att det går att maskinhyvla så man får en bra referensyta. Dessa fixa anhåll sätts med platt försänkt M6 och gänginsats, ibland träskruv i överstora hål.
 
Snyggt. Nu blir man sugen på jigg-bygge.
 
  • Gilla
dolip
  • Laddar…
Fantastiskt!
Stort tack för alla värdefulla tips, nästa steg är att du skriver en bok. Ser fram emot den! ;)

//Pysslarn
 
En till mallnörd !!
Hej Ola.
Beundransvärd finish på dina mallar. Mina ser ut som rekvisita från Mad Max i jämförelse. Precisionsmässigt är det dock tiondelar som gäller. Sorterade upp de viktigaste mallarn och giggarna i veckan som gick och fick upp dem på väggen.
Vägg med organiserade trämallar och verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mvh Findus
 
  • Gilla
malgerud och 10 till
  • Laddar…
Snyggt Findus! , tycker det ser prydligt ut och som du skriver, precisionen är det viktiga.

Väggen för förvaring är ett bra tips, jag börjar få fullt på hyllorna. :)
 
  • Gilla
Torpolle
  • Laddar…
Vad använder ni för jigg till tapphål med fräs? Har kikat på massa klipp på Youtube, och det verkar finnas en hel del olika varianter.
 
I vanlig ordning en kanontråd Ola!

"Centrummärkpinnarna" brukar kallas centreringskörnare. OTD har en sats som jag har sneglat på: http://shop.otdtools.se/centreringskornare-25-st-1-13-mm/27729-0. Är det kanske den du har? Nöjd?

(Japp, sargsprint kallas den där lilla cylindriska prylen med ett gängat hål i).
 
Tack för länkhjälpen, ja det är dom jag har. Det är ju inte världens mest hightechpryl men dom fyller sin funktion och jag har ofta nytta av dom.
 
Otroligt vad folk hittar på...... jag har en hel del att lära mig märker jag. Tack för inspirationen!

Jag har ju inte haft någon handöverfräs förrän de senaste månaderna men det brukar bli en del improviserade mallar och tillställningar på Stenbergaren. Enkelt hopkommet och sedan bortkastat.

Bifogar en bild från då jag fräste gammaldags glaslister med sluttande översida och rundad kant med ett rakt bett utan lutbar spindel. Jag fräste båda kanterna på en bräda och sågade loss två lister och fräste och sågade loss.

De två andra bilderna visar min skyddskåpa med ändstopp för tappfräsning. Den skyddar och leder ned spånet i spånsugstratten. Den är ordentligt byggd och används gång på gång på gång. Jag fattar inte hur folk vågar fräsa tappar utan skyddskåpa över betten.
I framtiden blir det väl att bygga någonting liknande till någon av de separata fräsarna. Då skall kåpan ha ett hål uppåt så jag kan använda spindeltoppstöd. Jag vågar inte använda de stora tappbetten i Stenbergaren som saknar spindeltoppstöd.
 
  • Handöverfräs i arbete med hemgjord skyddskåpa som fräser kant på träbräda i verkstad fylld med träspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstadsutrustning med en hembyggd skyddskåpa för tappfräsning monterad på en fräsmaskin, träbitar och spånsug.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handöverfräs med pågående arbete och hemmagjord skyddskåpa för spåntagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
Stiligt heimlaga!

Jag tycker inte riktigt mall och jigg är samma sak. Jag har en del mallar, ex för att fräsa in en gångjärnsbrunn på ett visst avstånd från en kant. Snickrar man på yrkesnivå blir det nog många mallar. Typ en som sätter brunnen 32mm från kanten, en på 34mm osv, en mall till varje gångjärnstyp man jobbar med osv. En mall ska bara utföra en operation och göra det bra och konsekvent.

Jigg i min värld är något med lite fler justeringsmöjligheter, typ en mall för gångjärnsfräsning med lite stopp o annat som gör den flexibel...och denna tråden fokuserade mest på flexibla jiggar, därav att det kanske ser väl komplicerat eller välbyggt ut.
 
Vilken fin tråd! Massa inspiration och ännu mer som kommer hamna på att-göra-listan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.