M
Robot Lawnmower skrev:
Jag håller verkligen med om allt som är skrivet ovan. Reglerna på byggahus.se finns av en anledning och är till för att följas, och att det är ett ytterst tveksamt domstolsbeslut (att man inte har rätt till sin yttrandefrihet)..............Men det finns ett men.

Tänk om familjen förlorar en renovering av huset pga att hustillverkarens advokater VISSTE att det inte var möjligt att få inlägg raderade och att snacket hos hustillverkaren gick i stil med "Okej - Vi går med på renoveringen, men lägger till att de måste radera inläggen på byggahus.se......Vi vet ju att det inte är möjligt, men det vet inte familjen, så de kommer nappa på denna dealen."
Går motparten med på att förlikas så beror det på att de med största sannolikhet hade förlorat om det blivit ett dom. Att kräva att käranden skall radera redan publicerad information är verkligen lågt, om de hade krävt publicering av att man hade kommit överens med en förlikning hade det varit ok, då kan utomstående själva bilda sig en uppfattning. Att försöka sopa problemen under mattan och låtsas som om inget hänt visar vilka skrupelfria typer det det är.

Heder åt Byggahus som inte viker ner sig!
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Här är det vanligt att man har förhandlat med inlägg i forumet i tingsrätten. Sedan blir vi kontaktade av den stackars konsumenten som säger att det beslutades i domstol att deras inlägg skulle raderas. Men i våra diskussionsregler finns inskrivet att vi inte raderar. Publiceringen är definitiv efter tre timmar.

Jag la till text om det i artikeln också.
Tack Marlene för att ni förstår hur viktigt det är med att ingen kan komma in o påverka inlägg efter publicering o moderering med de regler som gäller i trådade diskussionerna!
 
En ytterligare viktig sak förutom att publicering ligger fast är att ev modererade inlägg borde gå att återskapa så att ingen kan manipulera bort intressant information
 
F
mnils skrev:
Går motparten med på att förlikas så beror det på att de med största sannolikhet hade förlorat om det blivit ett dom. Att kräva att käranden skall radera redan publicerad information är verkligen lågt, om de hade krävt publicering av att man hade kommit överens med en förlikning hade det varit ok, då kan utomstående själva bilda sig en uppfattning. Att försöka sopa problemen under mattan och låtsas som om inget hänt visar vilka skrupelfria typer det det är.

Heder åt Byggahus som inte viker ner sig!
Helt rätt - Ofta är saker större än vad man först förstår. Detta bevisar att byggahus.se står på vår sida (konsumentens) och det är imponerande i sig, men även det faktum att (som någon skrev här) i förlängningen är allt större än så. Det handlar om mycket mer än vad som för stunden kan kännas som orättvist för den enskilda individen.
 
G
Vilken meningslös klausul. Fortsätt skriv tycker jag ( om inte annat under pseudonym ;))) Ogillar starkt oseriösa byggföretag!!!
 
Robot Lawnmower skrev:
Jag håller verkligen med om allt som är skrivet ovan. Reglerna på byggahus.se finns av en anledning och är till för att följas, och att det är ett ytterst tveksamt domstolsbeslut (att man inte har rätt till sin yttrandefrihet)..............Men det finns ett men.

Tänk om familjen förlorar en renovering av huset pga att hustillverkarens advokater VISSTE att det inte var möjligt att få inlägg raderade och att snacket hos hustillverkaren gick i stil med "Okej - Vi går med på renoveringen, men lägger till att de måste radera inläggen på byggahus.se......Vi vet ju att det inte är möjligt, men det vet inte familjen, så de kommer nappa på denna dealen."

Personligen känner jag att ENSTAKA gånger (om det hänger på en familjs framtid vs inlägg på byggahus.se) ja då är valet lätt. Ska man göra avsteg från reglerna så ska det finnas synnerliga skäl.....och det gör det verkligen här. Den här familjen har kämpat så hårt. Låt det inte stupa på att en radering av inlägg inte är möjlig bara för att "regler är regler"

Man ska kunna göra undantag i synnerligen ömmande fall, här är det befogat att göra det undantaget !
Det hade varit ett hot mot yttrandefriheten och vpran demokrati.

Är inte första gången ett företag hotar privatpersoner att hålla käft. Man ska inte vara tyst då utan verkligen anstränga sig att sprida vidare sina kundskaper, ge företaget vad det förtjänar.


Men dessa nyheter kan också skrämma folk attdom inte skriver om sina problem i stället, speciellt när det inte går att ta bort/ångra inlägg.

Men han det gäller här, har tagit bort sin blogg och Youtube. Så han vikit sig för pressen tyvärr (men stämmnigen tog troligen för mycket av krafterna, så orkade inte bråka om det troligen).
 
Redigerat:
Vad är en munkavel? ?
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Fast det står kavel i rubriken. Jag vet vad en munkavle är :) Men säger Wikipedia kavel så får det väl vara ok!
 
G
Broken arrow skrev:
Det hade varit ett hot mot yttrandefriheten och våran demokrati.

Är inte första gången ett företag hotar privatpersoner att hålla käft. Man ska inte vara tyst då utan verkligen anstränga sig att sprida vidare sina kunskaper, ge företaget vad det förtjänar.

....
Jag vill bara meddela att jag har ändrat åsikt när jag läst era argument. Hoppas detta framgår i mina senare inlägg.

Jag anser nu (likt många andra kloka skribenter här) att...

....Byggahus.se ska ha cred för att de står för sina principer
....Att det i förlängningen är ett hot mot demokrati och yttrandefriheten.
 
backstad skrev:
Fast det står kavel i rubriken. Jag vet vad en munkavle är :) Men säger Wikipedia kavel så får det väl vara ok!
Eftersom även SAOL säger så så är det nog mer än ok :p
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
bonnier skrev:
Eftersom även SAOL säger så så är det nog mer än ok :p
Det är tom så att SAOB säger så. Så det är det ju dubbelplus OK! :)
 
KnockOnWood skrev:
Det är väl ganska standar idag, att det man skriver på Internet finns kvar till nästa istid.

Försök att radera något på tex Flashback eller på andra bloggar så får du se!
bara handla sidan så kan du nog redigera det du vill och sen sälja vidare ;)
 
Jag tycker det är härligt att se att konsumenter på husbyggarmarknaden verkligen har kommit till den punkten att de faktiskt, tillsammans med Byggahus.se har blivit en reell maktfaktor som leverantörer, tillverkare och hantverkare i allt större utsträckning faktiskt måste förhålla sig till.

Gör du en bra leverans kommer du ha en trogen kund som ger dig mängder med gratis PR, och om du inte sköter dig som företag så kommer du ha en potentiellt jävligt jobbig sits att hantera.

Traditionellt kan man alltid sparka vidare mot slutkonsumenten som företag, men tack vare Byggahus.se så har det bevisligen blivit allt svårare.
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Det är fint att läsa att Marlene och Byggahus har förstått hur viktigt det är att inte gå in och radera poster i *vissa* fall. För det räcker med att någon skapar en tråd där man belyser att ETT företag vid ETT tillfälle lyckats utpressa en användare till att få bort sina poster. Och där tappar Byggahus en stor del av sin konsumentmaktfaktor direkt. För hur skall vi annars kunna lita på att trådarna vi läser är original, och inte manipulerade? Otroligt viktigt att ha nolltolerans i dessa fall. Jag kan tänka mig några enstaka få undantag, men förlikning är inte ett av dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.