Jag förmodar att Bosch anger vilken viskositet man ska ha på färgen, och jag gissar att de skickar med en liten "tratt" för att kunna mäta att man har rätt viskositet, eller?

Om dom inte gör det, eller om det blir klumpar vid rätt viskositet, då är det inte bra.

Har du spätt till rätt viskostet innan du målade, Cameron?
 
Nej, det följer inte med någon viskositetsmätare och det är urbota dumt. Jag har hittils spätt "på känn" och alla gånger hamnat långt över vad färgtillverkarna anger (10%).

Jag skulle vilja prova vad som händer med sputdimman om man späder ännu mer men jag har inte hunnit med det.Kanske kan bli en stund över i helgen - vi får se :)
 
Kikade lite snabbt på instruktionsvideon och där syns tydligt att det inte blir någon fin dimma, men resultatet blir ändå som sagt bra.

Person som använder en färgspruta på en vägg, skapar en ojämn men täckande grön färgyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vadå "bra", om man målar en fasad med Nordsjö Tinova, eller om man målar en mahognylucka till båten med Epifanes?

Det är ju liksom en jäkla skillnad. Till en fasad är en HVLP fel typ av spruta i min mening, men den är rätt till en mahognylucka till båten. Det jag ser på bilden ser dock inte ut som något som duger till finare lackning.

Men men, Bosch (m.fl.) kanske har gjort HVLP-sprutor för mindre kvalitetskrävande jobb, så kan det ju också vara. Men man ska ju då inte tro att den kan användas till samma jobb som en "riktig" HVLP.

Anger inte Bosch lämplig viskositet heller?
 
Jag har bara använt den till finsnickerier med halvmatt färg och kan bara svara för det ändamålet.

Precis som du noterar så misstänker man ju att "skvättet" skulle resultera i en finish som inte är bra. Så blir dock inte fallet, ytan blir slät och fin. Det är utifrån detta som jag säger att resultatet är "bra", och jag är pedant.

Huruvida det går att måla båtluckor, fasader eller fan på väggen har jag ingen aning om.
 
Men låt oss säga att Bosch har kommit på ett sätt att minska påverkan av klumparna. Både Cameron och Mexitegel vittnar om det. Det hade ju varit kanonbra! Det ska också bli spännande när Mexitegel späder sin färg kraftigt:)

Risken är ju dock att det var dyr (läses bra) färg som fick klumparna att flyta ut. Outspädd Biltema- eller Rusta-färg i Boschen borde vittna om vem som är hjälten (Y)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, den som väntar på något gott. Helgen har varit full av cykeltävlingar, småfixande och kalas tyvärr.
 
En fråga till dig Thomasx, eller annan person med egen erfarenhet.
jag bygger garage på 90kvm nu, takhöjd 3.3 m, sedan tillkommer övervåning.

jag är därför inne på att köpa mig en ordentlig spruta. utsidan är färdigmålad, men inget är målat inne. jag kommer dock inom några år behöva måla om utsida på huset med akrylatfärg (beckers)

min tanke är en wagner 115 eller 117. rengöring av balja är jag inte så rädd för, sen verkar specen skilja skilja på styrkan lite, men det rör egentligen inte min fråga.

1. frågan är hur du har gjort när du målat höga väggar. såg du skrev att du målat 3m höga väggar och då når man ju inte ifrån golv till tak. att springa på en trappstege för varje vertikalt drag känns ju inte aktuellt. hur gör man praktiskt då? målar horisontellt av en bredd av 1,5m, går upp på stege och gör färdigt den 1,5m breda "kolumnen", för att sedan förflytta sig 1,5 åt sidan och upprepa proceduren?
känns som man får problem med dubbla lager där man överlappar sina "kolumner".

kanske är lite rörigt beskrivet, men min fråga är egentligen, hur gör man när man målar väggar som är för höga för att nå högst upp`?

fråga 2: målning panel utomhus. jag ser i princip aldrig "riktiga målare" som målar fasad utomhus. betyder det att dom är gamla stofiler eller finns det något negativt med att måla fasaden med spruta? att man måste maskera är ju uppenbart men det är ju minimal tidsinsats jämfört med att penselmåla ett helt hus.

fråga 3. hur mycket spill uppskattar du att det blir vid användade av din 117. tänker på det i slangar och så vidare. 1 liter?

fråga 4. hur många lager lägger du inomhus direkt på gips? beror ju sjävlklart på färgen men jag tänkte på att man kanske får ett jämnare resultat med ett mindre mundstycke, kanske M (L var väl std), och 2 lager ?

just det, en sista fråga, du råkar inte bo i närheten av Vänersborg/Trollhättan. hade vart kul att kunna få se en vägg som är målad med en air-less spruta.

tror det var allt just nu jag kom på.

Med vänlig hälsning Henke
 
Kul Henke! Från min erfarenhet kan du få följande:

Fråga 1) du kan och bör köpa till en förlängare om du inte vill stå på stege eller stegpallar. Då sveper du upp och ner. Det finns mycket på Youtube bland annat the idaho painter.

Fråga 2: Jag vet faktiskt inte men det finns svenska målare som har Youtube-filmer då de målar garage. På puts har jag sett målare spraya iaf :)

Fråga 3: väldigt litet. Det beror iofs på din skicklighet och snålhet. Jag har vid något tillfälle fått litet vatten i färgen när jag har spolat ut men jag vaskar hellre litet färg i fortsättningen.

Fråga 4: jag grundmålade gips och puts med dålig vitfärg där svaret blev 5 dubbellager. Med bra grundfärg klarar du dig med 1-2 lager beroende på hur mörk kulör du ska måla på sen. På min Wagner P115 från tyskland var det medium munstycket.

NB: Wagner P115 säljs inte till en tid tillbaka. De dyker upp på blocket ibland men har blivit löjligt stor efterfråga på dem. Dock finns det ju en motsvarande liggande spruta (paint crew...?) Som säljs med ungefär samma spec och prisklass. Hornbach har den intill dina P117 och P119 och Conrad har den säkert online.

En annan fråga är om du kanske ska hyra en spruta istället. Men visst är det kul att äga :)
 
Hejsan Henke

1. Jag vill minnas att jag gjorde så, att jag först målade den nedre halvan av en vägg. Sedan tog jag en trappstege och målade den övre halvan. Man når ju ett par meter i bredd när man målar från trappstege, så man behöver inte flytta många gånger. Och det går så löjligt snabbt att måla, att det aldrig riktigt blir tal om dubbla lager i den meningen.
Taket målade jag med hjälp av en lans som man sätter mellan handtaget och munstycket, på så vis kunde jag stå på golvet och måla taket utan några problem.

2. Det enda jag hört är att man inte får in färgen i träet lika bra när man sprutmålar. Men det gäller ju egentligen bara första gången man målar. Målar man på redan målad fasad, så är har ju färgen redan trängt in mellan de sågade fibrerna. Ett alternativ är att först spruta på färgen och sedan gå över med en pensel, om man vill. Även det är mycket snabbare än att måla med pensel från scratch.

3. När jag slutar måla med min 117, så blir det ca 1 liter färg över, det är det som är kvar i burken för att det ska funka att suga, + det som finns i slangarna som man tömmer tillbaka i burken. Sedan blir det lite spill när man tvättar, men det är inte mer än den färg som sitter fast på insidan slangar och pump, i stort sett. Jag har inte testat 115, men jag gissar att man kan köra den tills den är tom, och det på så vis inte blir någon färg över annat än det som fastnat på insidan pump och slangar. Om man kör helt slut på färgen. Det kan man nog egentligen göra på 117 också om man klurar lite och fyller på försiktigt med vatten på slutet.

4. Jag satte ett furugolv på väggarna, det målade jag med två lager täckfärg. Jag antar att jag la ett lager grundfärg också även om jag inte minns det ;) Men ett lager räckte gott för att få täckning, men det hänger ju mycket på färgen också.

Jag skickar dig ett pm med mer personlig info ;)
 
Lime113 skrev:
Kul Henke! Från min erfarenhet kan du få följande:

Fråga 1) du kan och bör köpa till en förlängare om du inte vill stå på stege eller stegpallar. Då sveper du upp och ner. Det finns mycket på Youtube bland annat the idaho painter.
Det räcker inte med förlängare/lans, man måste ha så man kan vinkla munstycket också. Det blir inge bra att måla med en vinkel mellan munstycke och yta.

Tak funkar däremot bra med lans, eller om man vill stå längre ifrån.
 
Ja du har rätt Thomasx i det sista, mea culpa.
 
Tjenare, hittade wagner 115 på ebay från tyskland för 2500SEK, detta jämfört med en 117 för 6000kr på Bauhaus talar för 115-modellen, då specarna är "ganska" lika.

jag gissar att tillbehören är de samma.

med en lans på 1m, så borde jag ju nå taket.

en fråga thomasx, du skrev att du målade sida till sida. menar du då att du målade 2m lågt, sen 2m högt, repeat. eller menar du att du målade 10m lågt, sen 10 högt?

som lime skriver så verkar inte 115 finnas längre, inte i Sverige iaf. kollar jag på wagners hemsida så står där en airless sprayer plus som enda alternativet. funktion verkar dock likna 115-modellen. ingen som vet något om denna?

Med vänlig hälsning HEnke
 
Tänk på att även luftlösa sprutor ger färgdimma som kan flyga iväg med vinden om man sprutar utomhus, jag fick rekonda grannens bil efter jag sprutat mitt garage.
Jag sprutade så lång upp jag nådde på fasaden, 3 brädor i bredd, sen upp på stege bredvid det målade och tog resten på brädorna och takfoten.
Hade en Wagner med enliterskopp, sambon hjälpte till och fyllde en ny kopp medans jag sprutade, efter en dryg timme var hela garaget på 42kvm målat, dagen efter gjorde vi om samma sak under en timme, och målningen var klar.
 
busgraab skrev:
Tjenare, hittade wagner 115 på ebay från tyskland för 2500SEK, detta jämfört med en 117 för 6000kr på Bauhaus talar för 115-modellen, då specarna är "ganska" lika.

jag gissar att tillbehören är de samma.

med en lans på 1m, så borde jag ju nå taket.

en fråga thomasx, du skrev att du målade sida till sida. menar du då att du målade 2m lågt, sen 2m högt, repeat. eller menar du att du målade 10m lågt, sen 10 högt?

som lime skriver så verkar inte 115 finnas längre, inte i Sverige iaf. kollar jag på wagners hemsida så står där en airless sprayer plus som enda alternativet. funktion verkar dock likna 115-modellen. ingen som vet något om denna?

Med vänlig hälsning HEnke
Jag sprayade 10m lågt, från vägg till vägg, och sedan 10m högt, från vägg till vägg. Det går så snabbt att spray den lägre delen så man tar hela den innan man tar fram trappstegen, sedan kör man hela den övre delen på trappstegen. Åsså på det viset en hel vägg i taget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.