Nu är jag med på vad du menar pellefant. Jo, det är ett scenario som skulle inträffa då och då. Behövs alltså lite fler villkor för vad som ska styra vvc:n men det borde vara ganska lätt att lösa om den övriga idéen fungerar.

T ex skulle man kunna styra det genom att hydrofortanken tvingas ladda sig om vvc:n slagit igång.
 
Jag funderar på att bygga pannrum och kulvert. Slavtank kan man ju slippa med Rokes system med en liten elberedare. Dock kräver den en fyrarörskulvert. Jag hade tänkt en tvårörs med en beredare som värms av radiatorvarmvattnet. Funkar det eller är det vattnet för kallt när det är shuntat? Är novis på området så lite råd är välkommet.
 
Klostergården skrev:
Jag funderar på att bygga pannrum och kulvert. Slavtank kan man ju slippa med Rokes system med en liten elberedare. Dock kräver den en fyrarörskulvert. Jag hade tänkt en tvårörs med en beredare som värms av radiatorvarmvattnet. Funkar det eller är det vattnet för kallt när det är shuntat? Är novis på området så lite råd är välkommet.  
Det fungerar inte att bereda varmvatten med shuntat radiatorvatten.
Det behövs allraminst 60 gr (helst varmare) på vattnet som ska värma tappvarmvattnet (i en effektiv beredare).

 
Klostergården skrev:
Jag funderar på att bygga pannrum och kulvert. Slavtank kan man ju slippa med Rokes system med en liten elberedare. Dock kräver den en fyrarörskulvert.  
Köp 2 st kopparflex kulvert istället för 1 4-rörs pex..
Aquawarm är dubbelt så effektiv som wirsbo pex o de blir inte dyrare att köra med 2 kopparflex som även dom är på rulle.. Kapas med vanlig järnsåg = inga kapavgifter mm.. Shunta före kulverten o vvc på den andra o kör med 2x22 mm med 110 mm isolering.. en 22 mm kulver innehåller 3 dl vatten/meter..
 
komplettera jordvärme med solvärme. Det jag lyckats läsa mig till, bland annat i detta forum, är att denna kombination är lämplig eftersom man kan ”stänga” värmepumpen under sommarhalvåret och därmed spara driftskostnaden
Jag kan inte se meningen med solvärme i ditt fall, flera orsaker:
1.
Återladdningen av jordslingorna sköter väl solen om utan dina solfångare?
Som sagt du kommer inte att spara något utan har bara en investering att se fram emot.
2.
ja shunt med shuntmotor och regler system är bra för att "spara" på det varma vattnet. kanske två shuntar en till rad o en till golvv? vad säger du rogge?
Har man värmepump vill man inte shunta vattnet utan ha ett så öppet system som möjligt

3. Du har kulvert in till huset och jordvärme (se ovan) Du kan egentligen inte köra med slavtank i huset för ackumulering av varmt vatten, eftersom det mest lönsamma med mark/bergvärme är låga framledningstemperaturer.  

4. Jag tror/vet att "maskiner" mår bäst av att köras konternuerligt.

5. Ditt "problem" var väl att du inte fick varmvatten snabbt nog? då vidhåller jag min lösning
Det som du skulle kunna göra som komforthöjning och som inte kostar så mycket pengar är att installera en 15-30L elektrisk vvb i huset på inkommande varmvatten. Då har du alltid varmvatten snabbt och det ska inte kosta många kronor om året för att den ska varmhålla ditt varmvatten.
Men du gör som du vill och jag hjälper gärna till även om jag inte håller med för tillfället, men du kanske kan övertyga mig  :-X
rogge
 
Jag funderar på att bygga pannrum och kulvert. Slavtank kan man ju slippa med Rokes system med en liten elberedare. Dock kräver den en fyrarörskulvert. Jag hade tänkt en tvårörs med en beredare som värms av radiatorvarmvattnet. Funkar det eller är det vattnet för kallt när det är shuntat? Är novis på området så lite råd är välkommet.
Ska du elda med ved? Isåfall kan du ta en tvårörskulvert
Köp kopparflex kulvert
och köra med slavtank om du har långt till "huset"

Ska du ha värmepump, så lönar det sig med 4-rörs Wirso under 15-20 meter kulvertering och över 20 m 2x2 rörskulvert kopparflex. Då kör du mot ett öppet system och det mår vp bästa av

Men du behöver komplettera lite innan någon absolut råd kan ges :-/
rogge
 
patka!
med en "hydroforvvberedare/behållare" så kommer ju vattennivån att variera, och som bekant är det varmaste vattnet överst, och det vill man ju ha ut i kranen. så då behövs ett variabel utlopp från hydrovvbn, tex en flottörhistoria. sen så kommer det varma vattnet att avge värme till luftkudden. så för mej låter den lösningen inget bra iaf. mycket krångel för varmvattnet. normalförbrukning av varmvattenberedning ligger krin 3-4 tusen kWh per år o hushåll, så en investering i krånglig apparatur för att spara in den kostnaden kan ta många år att tjäna in....(som tex solvärme)
sen är det en annan sak om man har tex sol eller annat lite som hobby åxå, då kan de få kosta någon krona ;)
 
Men istället för hydrofor kan man använda en slavtank med kulvertstyrning ;)
 
:)

Lite fritt spekulerande leder ofta till katastrof, hehe... Nej men allvarligt. Om det är många som använder sig av RoKes lösning så tror jag inte att den kombinerade produkten hydrofor/varmvattenberederade vore så dumt?????? Vad gäller den varierande vattennivån så är det väl bara att lägga luftkudden i botten.

Tror också att den energimängd som skulle kunna tas upp av luften i kudden är tämligen försumbar?? (du kan lagra energin åt ett helt hus i ett dygn i ett par kubik vatten)

Summa summarum är det ju bara en isolerad upponedvänd hydrofor med elpatron :) (eller om man så vill, en varmvattenberedare med luftkudde/kompressor samt två tryckavkännare).

Självklart kanske det inte är något man skulle byta till från ett fungerande system, men vid nyinköp kanske inte den tekniska krångligheten eller ekonomin är till nackdel?

Tror nog att det skulle kunna bli betydligt mindre krångligt och billigare än en slavtank med kulvertstyrning ;)

Som sagt var, fritt spekulerande. Det är lätt att tycka att den ena lösningen är krångligare än den andra bara för att lösningen inte finns idag. Sen om min idé är bra ur energisparsynpunkt etc etc vet jag inte. Men det känns som att det skulle finnas en bra lösning på RoKe:s vvc-styrning. (om inte annat får man väl bygga en isolerad reservoar på taket och utnyttja det naturliga trycket ;)
 
rogge_vvs skrev:
Köp kopparflex kulvert
och köra med slavtank om du har långt till "huset"

Men du behöver komplettera lite innan någon absolut råd kan ges  :-/
rogge[/quote]

Vi skall elda med ved alt. pellets och hur långt det är beror på vilken sida av huset vi väljer att gå in med kulverten. Och det beror förstås på hur krångligt det blir att dra om en del av systemet i huset. Kulverten blir ca 14 eller ca 35 m. Slavtank verkar onödigt dyrt och komplicerat så Rokes lösning med fyra rör och elberedare verkar som en vettig lösning. Skall dock fundera och undersöka mer. Hur är det med begagnade vedpannor och tankar. Vågra man köpa sånt - och finns det??
 
Rokes lösning med fyra rör och elberedare verkar som en vettig lösning. Skall dock fundera och undersöka mer. Hur är det med begagnade vedpannor och tankar. Vågra man köpa sånt - och finns det??
Rokes lösning är en bra lösning i vissa fall tex hans eget.
Men har du 35 meter kulvert förordar iaf jag en tvårörskulvert med slavtank. 14 meter 4-rör och shuntning i pannrummet.

Begagnade pannor och tankar finns att köpa på blocket etc.. men jag rekommenderar inte att köpa pannor. Acktankar ok, men bara om de stämmer överens med vad du vill ha, inte bara för det är billigt. Tekniktank och panna köper du nya för där har det hänt mycket de senare åren, effektivitet och placering av slingor, uttag mm.

Titta på den "bästa" vedpannan som finns idag Calmarpannan www.trebema.se

rogge
 
Kolla även in Baxis Innova serie.
www.baxi.se

Ska du köpa en panna så ska du se dom live!
 
patka77!
i en hudrofor av "normal" typ så är"luftkudden" alltid överst pga att luft har lägre densitet än vatten.....

fast du kanske menar en hydrotank?

tyvärr är det väl så att gummmiblåsan inte tål varmt vatten i längden....

nej jag tycker iaf att det är enklare med en tekniktank, det är beprövad teknik

skulle nu "hydroforer" ombyggda till vvberedare vara bra och billiga så skulle det finnas färdiga att köpa......
 
rogge_vvs skrev:
Titta på den "bästa" vedpannan som finns idag Calmarpannan www.trebema.se
Vad är det som gör den bäst? Vad skall man tänka på vid valet av panna?
 
Hur tycker ni som förordar slavtank att styrningen ska fungera?
Tror ni på termoventilers lösning att ladda slaven med 60 grader?
(eller 70 gr)
(http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/Lmkulvert31-24_w.pdf)

I mitt huvud är detta idioti.
Och sen gör man reklam och framhäver att låga laddtemperaturer är bra för det minskar kulvertförlusterna. Ja, självklart, detta hänger jag med på. Att låga temperaturer minskar kulvertförlusterna. Helt klart.

Hur tycker ni att man ska minska kulvertförlusterna ännu mer?
Ska vi sänka temperaturen ytterligare?
Ska vi inte ta och skippa slavtanken och köra färdigshuntat?
Då kanske vi kan köra 35-40 gr i stället för 60.
Skulle inte det vara bra?
Då skulle kulvertförlusterna vara minimerade.
Eller hur?
(Men,, om vi slopar slavtanken,,, då skulle det inte säljas prylar i samma utsträckning. och vem förlorar på det?)

Om vi talar slavtank och satsvis laddning tycker jag att man ska ladda en STOR slav med 95 gradigt vatten, och ladda snabbt.

Jag hävdar att det är att kasta pengar i sjön (på prylar och kulvertförluster) om man laddar en liten pytteslav med 60 gradigt vatten där temperaturen knappt räcker till att bereda vv.
Shunten står nästan fullt öppen och slaven dräneras direkt på värme.
Och vad händer då?
Jo. Vi pumpar 60 gradigt vatten i kulverten oavbrutet.
Slavtanken blev i praktiken ett större rör.

Den eminenta dyra kulvertlösningen med så fin slavtank som tar så mycket dyrbar plats i huset kunde man, när man räknar på det, lika bra vara utan. Eller?

Jag undrar var den ekonomiska kulvertländsgränsen för slavtankens vara eller inte vara faktiskt går vid realistiska förutsättningar.

Tycker Ni att jag är ute och cyklar?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.