PG Lindgren skrev:
Vilket innebär att att min teori att branschen är oseriös, för jag tänker att de måste ju ändå ta betalt med hänsyn till reglerna, eller?
Och som jag reflekterade över tidigare så har jag svårt att ta att det skulle kosta 40000:- för mig som privatperson att sätta upp en ställning. Jag hade troligen tagit den offerten om skillnaden varit 20000:-, kanske 25000:- men sen blir jag tveksam. Kostnaden för säkerheten överstiger den kostnaden jag kan motivera att den ska vara som kund. Men återigen, kan du som leverantör specificera att det är den kostnaden så måste jag ta den, men det kan sällan dessa företag göra. Istället när man ber dem om det så blir man irriterad, arg t.o.m. förbannad i vissa fall. Och då ser jag att det endast är oseriöst.
Som jag ser det så är kostnaden för säkerheten ingett man kan pruta på men man kan naturligtvis välja en firma som inte tar så mycket betalt för den. Om man anser att man kan pruta bort ställningen för att det blir för stor kostnad så kan man ju pruta bort momsen också för den kostar ju massor båda sakerna är reglerade efter lag. Att olika firmor har olika påslag dvs vill ha olika mycket vinst är inget unikt för bygg branschen så funkar det i stort sett överallt. Det är många små firmor som inte har kollektiv avtal men det betyder inte att dom är sämre på säkerheten eller att dom betalar sämre löner.
 
Jag har blandade erfarenheter runt detta.
De polska arbetare som gjort jobb åt mig är väldigt arbetsamma och flitiga.
MEN frånvaron av någon mer omfattande byggutbildning, och bristen på kunskap om svenska normer för vår konstruktionsteknik och miljö, är påtaglig.
Kräver arbetsledning som är alert och kunnig.

Vad gäller pris och konkurrens så blir det ju så på en öppen marknad, på gott och ont.
Jag själv är i IT branchen där vi prisas ner av Indier som för 200:- timmen snor uppdragen.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Ja, ditt ställningstagande bygger ju på att du gör jobbet själv och bygger ställning bara till dig själv och själv är byggherre.
Och det är helt OK. Och om man har kunskapen blir jobbet oftast noggrant gjort. (y) .... men inte OK om det skall vara anställda. Alla har ju tyvärr varken hantverkskunskapen att göra det själv eller insikten att säkerheten är viktig eller insikten att vissa spelregler gäller för att skydda anställda och att detta kostar pengar...:(
Dessutom när det gäller stegar så har regelverket ändrats på senare tid. Kanske idé att studera det. :x

[länk]

revideras mars 2014
Nej resonemanget utgår från att jag är den anställde som gör byggnadsarbetet. Anställd direkt av byggherren på "skattebok" som det heter i Finland.

Jag vet mycket väl att regelverket har ändrats i både Finland och Sverige.

På ett litet bygge måste man höja och sänka och bygga om och bygga till ställningarna mer eller mindre fortlöpande varefter arbetet fortskrider om man skall kunna arbeta någotsånär säkert.
Ingen byggherre kan betala för att jag skall sitta på en frigolitbal i två veckor och vänta på att någon som har ställningsbyggarlicens skall ha tid att komma dit och bygga om ställningarna åt mig så jag igen kan arbeta tre dagar innan nästa ställningsombyggnad.
Valet står mellan att bygga ställningarna själv eller arbeta utan ställningar.

Jag valde att köpa ett litet parti urgamla HAKI som inte är CE-märkta i hopp om att de ändå är litet mer godkända än träställningar som jag alltid har haft förr. Kunskapen finns både teoretiskt och praktiskt. Jag räknar med att sätta upp dem själv enligt gällande bestämmelser om det blir något mera byggande för mig efter den här sjukskrivningen. Jag kan inte tro att någon skulle vara så desperat vansinnig att de bråkar om CE-märkningen och ställningskortet för skall jag ha dem i skick blir det personlig konkurs flera gånger om.
Att följa reglerna och arbeta helt utan ställningar är likvärdigt med självmord.
 
Redigerat:
heimlaga skrev:
Nej resonemanget utgår från att jag är den anställde som gör byggnadsarbetet. Anställd direkt av byggherren på "skattebok" som det heter i Finland.

Jag vet mycket väl att regelverket har ändrats i både Finland och Sverige.

På ett litet bygge måste man höja och sänka och bygga om och bygga till ställningarna mer eller mindre fortlöpande varefter arbetet fortskrider om man skall kunna arbeta någotsånär säkert.
Ingen byggherre kan betala för att jag skall sitta på en frigolitbal i två veckor och vänta på att någon som har ställningsbyggarlicens skall ha tid att komma dit och bygga om ställningarna åt mig så jag igen kan arbeta tre dagar innan nästa ställningsombyggnad.
Valet står mellan att bygga ställningarna själv eller arbeta utan ställningar.

Jag valde att köpa ett litet parti urgamla HAKI som inte är CE-märkta i hopp om att de ändå är litet mer godkända än träställningar som jag alltid har haft förr. Kunskapen finns både teoretiskt och praktiskt. Jag räknar med att sätta upp dem själv enligt gällande bestämmelser om det blir något mera byggande för mig efter den här sjukskrivningen. Jag kan inte tro att någon skulle vara så desperat vansinnig att de bråkar om CE-märkningen och ställningskortet för skall jag ha dem i skick blir det personlig konkurs flera gånger om.
Att följa reglerna och arbeta helt utan ställningar är likvärdigt med självmord.
Ja, vi pratar om samma sak men skillnaden är förmodligen olika regeler i Finland & Sverige.

Det spelar ingen roll om du som byggherre har en anställd eller det är en anlitad firma som har en anställd. Ställningen skall byggas av en licensierad firma och ingen modifiering får ske av byggjobbarna. Detta skall göras av ställningsfirman. PUNKT. (gäller Sverige).
Om en arbetsplatsolycka sker skall den anmälas till och utredas av polisen, och gissa om detta blir gjort snabbt som f-n av arbetaren som drabbats eller hans arbetskompisar. Detta kan vara avgörande för gällande försäkringar skall falla ut.
Det är åtalbart brott i Sverige.
 
Samma absoluta regel gäller i Finland men här har den lett till att allt fler arbetar helt utan ställningar eftersom ingen kan betala alla väntetider och ställningsmontörsutryckningar för lagliga ställningar.
Bestämmelserna motverkar med andra ord sitt syfte. För mig är mitt liv viktigare än några papper.

Det har lyckligtvis kommit ett prejudikat från Finlands Högsta Domstol som säger att maskiners och utrustnings verkliga skick och verkliga skyddsutrustning vid olyckstillfället är det som gäller när ansvaret skall avgöras efter en olycka. CE-märkningar och licenser har underordnad betydelse i sammanhanget.
Såvitt jag kan förstå (och många andra byggare tolkar på samma vis) innebär det här att vi kan bryta mot lagen och använda ställningar av ett system som någorlunda motsvarar ett nutida CE-märkt och montera själva enligt anvisningar.
Det är ett brott men när det kommer till rättegång kan vi inte bli dömda.
Samma sak gäller mina snickerimaskiner som är tillverkade före CE-märkningstiden. De har ovillkorligt användningsförbud men ingen kan dömas till straff såvida de skydd som defacto finns på maskinen vid olyckstillfället någotsånär motsvarar moderna CE-märkta.

Alternativet är att bygga allt från stegar och frontlastarskopor......då är det bättre att vara brottslig!
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Ja, vi pratar om samma sak men skillnaden är förmodligen olika regeler i Finland & Sverige.

Det spelar ingen roll om du som byggherre har en anställd eller det är en anlitad firma som har en anställd. Ställningen skall byggas av en licensierad firma och ingen modifiering får ske av byggjobbarna. Detta skall göras av ställningsfirman. PUNKT. (gäller Sverige).
Om en arbetsplatsolycka sker skall den anmälas till och utredas av polisen, och gissa om detta blir gjort snabbt som f-n av arbetaren som drabbats eller hans arbetskompisar. Detta kan vara avgörande för gällande försäkringar skall falla ut.
Det är åtalbart brott i Sverige.
Tror inte det finns nått som heter licensierad firma däremot ska ställningen byggas av utbildad personal och även alla ändringar skall utföras av personal på samma firma som är ansvarig för ställningen. Att ta ett ställnings kort för att bygga ställning upp till 9 meter tar 1 dag så det är inget större problem även om det naturligtvis är en kostnad liksom skylift kort och motorsågs körkort som ofta behövs inom bygg sektorn.
 
smurfen72 skrev:
Tror inte det finns nått som heter licensierad firma däremot ska ställningen byggas av utbildad personal och även alla ändringar skall utföras av personal på samma firma som är ansvarig för ställningen. Att ta ett ställnings kort för att bygga ställning upp till 9 meter tar 1 dag så det är inget större problem även om det naturligtvis är en kostnad liksom skylift kort och motorsågs körkort som ofta behövs inom bygg sektorn.
Ja, så detaljerat insatt i reglerna är jag inte men det finns en branschorganisation som heter STIB. Dom erbjuder utbildning och så enkelt som det framgår ovan verkar det inte vara att få yrkesbevis...
Kurstiden framgår dock inte men att hinna både praktik och teori på 1 dag hörs optimistiskt.


http://www.stib.a.se/utbildning.html

saxat

Lärlingsutbildningar

För att få ett yrkesbevis måste en ställningsbyggarlärling varva teoretiska kurser med praktik (se Lärlingens väg till
yrkesbevis). STIB erbjuder alla lärlingskurser.
 
politby skrev:
Asså uppriktigt sagt förstår jag inte varför ni fortsätter att älta det här. Ser ni inte elefanten i rummet? :cool:

Svenska hantverkare är inte konkurrenskraftiga på privatmarknaden vad avser totalerbjudandet. Mestadels handlar det om arbetsetik och attityd men även om priserna där vi har ett regelverk (bekvämt att skylla på) som i många fall är hysteriskt komplicerat och som driver upp priserna till groteska nivåer.

Och en kommersiell byggmarknad som är fullständigt inavlad.

Bli konkurrenskraftiga eller lägg ner.
Svårt att bli konkurrenskraftiga när det skall ske på polska eller bulgariska villkor i Sverige men du kanske hade tyckt det var jätteroligt om det kom in folk utan yrkesbevis och utan respekt för regler och lagar och konkurrerade om ditt jobb utan att någon bryr sig. Och så jävla dyrt är det inte med en svensk skattebetalande snickare 350-400:- i timmen...har man tummen mitt i näven å inte är villig att betala för skattebetalande hantverkare så kan man bo kvar i sin hyreslägenhet
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Marre666 skrev:
Och så jävla dyrt är det inte med en svensk skattebetalande snickare 350-400:- i timmen...har man tummen mitt i näven å inte är villig att betala för skattebetalande hantverkare så kan man bo kvar i sin hyreslägenhet
Håller med dig i sak, men du får nog reviderar timpengen. Det var nog ett tag sedan en snickare kostade 350-400:-, du glömde kanske momsen ? :)

Men med ROT-möjligheter så blir kostnaden naturligtvis mindre och överkomlig.....
 
roland53 skrev:
Ja, så detaljerat insatt i reglerna är jag inte men det finns en branschorganisation som heter STIB. Dom erbjuder utbildning och så enkelt som det framgår ovan verkar det inte vara att få yrkesbevis...
Kurstiden framgår dock inte men att hinna både praktik och teori på 1 dag hörs optimistiskt.


[länk]

saxat

Lärlingsutbildningar

För att få ett yrkesbevis måste en ställningsbyggarlärling varva teoretiska kurser med praktik (se Lärlingens väg till
yrkesbevis). STIB erbjuder alla lärlingskurser.
Det är så enkelt som det framgår ovan jag har gått 1 dagars utbildning så jag fick besikta och bygga ställning upp till 9 meter men använder det inte längre för har slutat besikta ställning. Men behöver inte gå kursen som ger yrkesbevis den är om man ska bygga över 9 meter eller ställningar som inte finns med i montage instruktion men kan gå en en distans kurs för 850 kr exkl moms http://www.stib.a.se/utbildning/komvux-och-ovriga-yrkesarbetare/yrkesdel-1.html
 
Hemmakatten
Vår bryggare ramlade ner (inte från vårt hus) pga av ett trasigt räcke på första våningen. Han bröt ryggen - ordentligt och första prognosen var att han aldrig skulle kunna gå mer. Mirakel inträffar då och då, så nu är han tillbaka som snickare - men hyr sina ställningar av proffs.
 
Det händer och har hänt en hel del fallolyckor från ställning både under byggandet av ställningen och efteråt och det var därför man införde krav på utbildning även om den är väldigt kort och inte berör själva byggandet så mycket.
 
Har en kompis som totalrenoverat sitt hus och använt både svenska och polska snickare och han berättade:

Första svenska snickarna kapade fjällpanelen 1 dm för korta en hel del brädor, knappt att fodret täckte ändarna. Dom ansåg att det inte var något fel med detta så dom fick inte komma tillbaka nå mer.

Andra svenska snickarna var 65+ då dom hade lite billigare timpenning och han trodde en sån hade mer yrkesstolthet.
Dom gjorde ett hyfsat jobb men använde kapade ändar på regelvirke emot mark medans grundmålad och målad andra änden sattes mot taket på verandan.
Dessutom hade dom använt dålig kapsåg på takstommar så virke hade en hel del sprickor på ändarna som dom inte nämnt nåt om.

När han sedan lejde polacker via en svensk firma så jobbade dom som tusan första etappen och han berömde dom för att dom jobbade så snabbt. Det skulle han inte ha gjort då nästa etapp där dom gjorde ungefär samma mängd jobb så tog det mer än dubbelt så lång tid. När han sen märkte att dom nallat i spritskåpet så åkte dom ut direkt.

Han kanske har haft otur men det känns som det är svårt att hitta snickare som verkligen gör ett snabbt och bra jobb, har yrkesstolthet och har rimlig timpenning.
 
Var hittar ni alla kassa hantverkare 90% av dom jag använder / använt har varit riktigt bra att göra med ( Svenska Hantverkare, eftersom jag bor i Sverige å inte i Polen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.