Betyder .1 att den är årets modell? Har helt plan trädgård på ca 450m2 gräs så då lär den vara fullt tillräcklig.

Det enda som inte ingick var linan eftersom den varit provkörd, men såg att Clas Olsson säljer så tänkte köpa därifrån.
 
Ja, det är årets modell.
Letar du i tråden här så hittar du även exempel på billigare kabel än originalet.
 
Fördelen med den kabel som saluförs för ändamålet robotklippare är att den har förtennade ledare och har en mantel som inte påverkas av UV-ljus eller fukt. Kör man tex med vanlig FK så finns en risk för att kabeln ärgar sönder i skarvar osv efter ett tag => onödiga bekymmer med att söka avbrott, lappa & laga.

Utan tvekan skulle jag ta merkostnaden för riktig avgränsningstråd. Meningen med robot är ju att det ska sköta sig självt och det förutsätter en omsorgsfull och genomtänkt installation ned på detaljnivå som materialval, skarvkonstruktion.
 
Harald Blåtumme skrev:
Fördelen med den kabel som saluförs för ändamålet robotklippare är att den har förtennade ledare och har en mantel som inte påverkas av UV-ljus eller fukt. Kör man tex med vanlig FK så finns en risk för att kabeln ärgar sönder i skarvar osv efter ett tag => onödiga bekymmer med att söka avbrott, lappa & laga.

Utan tvekan skulle jag ta merkostnaden för riktig avgränsningstråd. Meningen med robot är ju att det ska sköta sig självt och det förutsätter en omsorgsfull och genomtänkt installation ned på detaljnivå som materialval, skarvkonstruktion.
Jag ger mig! :cool:
 
evesve skrev:
Jag ger mig! :cool:
Nej... nja! Jag har själv fuskat litet med FK här och var. Får man tätt i skarvarna och inget nöter på isoleringen så funkar det. Bara det att om det blir en skada på isoleringen i en nergrävd FK så sugs det in fukt som förvånansvärt snabbt bryter ner kopparen och man får avbrott.

Var inne i somras och hjälpte grannen felsöka en slinga som hade avbrott, blev litet konfunderad eftersom jag fick en sträcka på ca 15 meter där det inte fanns signal alls från min avbrottsdetektor (sån där med tongenerator/jordspett & en lyssningsenhet). Körde från båda hållen. Trodde det var fel på mina grejer men nej... drog upp kabeln på den signallösa sträckan och hittade ca 10 dåligt gjorda skarvar i FK-kabel, de flesta skarvarna bara föll isär pga genomrutten sönderärgad koppar. Så det var kass kontakt på flera ställen med andra ord. Lätt fixat med ny fräsch kabel och fuktsäkra kopplingar (lödning & krympslang med inbyggt lim i detta fall). Tror inte det hade varit några större problem om man använt rätt kabelsort från början.

Men nu ska jag lämna detta stickspår, har inget med just Worx att göra... :)
 
Redigerat:
Harald Blåtumme skrev:
Fördelen med den kabel som saluförs för ändamålet robotklippare är att den har förtennade ledare och har en mantel som inte påverkas av UV-ljus eller fukt. Kör man tex med vanlig FK så finns en risk för att kabeln ärgar sönder i skarvar osv efter ett tag => onödiga bekymmer med att söka avbrott, lappa & laga.

Utan tvekan skulle jag ta merkostnaden för riktig avgränsningstråd. Meningen med robot är ju att det ska sköta sig självt och det förutsätter en omsorgsfull och genomtänkt installation ned på detaljnivå som materialval, skarvkonstruktion.
Nja det har varit på tapeten tidigare med förtenta trådar,men jag har försökt löda worx kabel utan tillsats av tenn
och dr finns inte det minsta tenn på tråden,hur man än värmer
det har även påtalats att fk inte är U V beständig, men jag har haft en bit hänga i solen hela sommaren utan det minsta
färgförändring
 
  • Gilla
b0dd3
  • Laddar…
Hallå alla!

Är intresserad att programmera och styra min gräsklipparrobot och upptäckte Damme's Landroid projekt på Hackaday. Underbart arbete!

Nu vill jag bara hitta en 2015:a av WG 791E för att kunna börja igång. Ingen här som vill bli av med sin? :) PM:a mig :)
 
Elkludde skrev:
Nja det har varit på tapeten tidigare med förtenta trådar,men jag har försökt löda worx kabel utan tillsats av tenn
och dr finns inte det minsta tenn på tråden,hur man än värmer
det har även påtalats att fk inte är U V beständig, men jag har haft en bit hänga i solen hela sommaren utan det minsta
färgförändring
UV-beständighet är nog sällan något problem eftersom kabeln med fördel grävs ner eller relativt snabbt begravs av sig själv i gräset. Förmåga att motstå fukt är troligen det man vill åt och det är här jag ser de största skillnaderna mellan billig FK-kabel och tex Works avgränsningskabel. Typisk FK har sin PVC-mantel som ett rör runt de nakna kopparledarna, blir det fuktinträngning så badar ledarna i vatten. Avgränsningskabel typ Worx har dels inte naken koppartråd utan ser förtennad ut, dels sitter mantelmaterialet (knappast PVC) mer eller mindre ihopsmält med ledarna och ger mindre chans för vatten att tränga in i kabeln. Ingen som helst tvekan om vilken kabel jag väljer för detta ändamål, i synnerhet inte efter att ha felsökt och grävt upp åtskilliga meter FK hos grannen och sett med egna ögon vad fukten gör med denna kabeltyp på ganska kort tid. Det vittrar sönder helt enkelt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
polarpie skrev:
Hallå alla!

Är intresserad att programmera och styra min gräsklipparrobot och upptäckte Damme's Landroid projekt på Hackaday. Underbart arbete!

Nu vill jag bara hitta en 2015:a av WG 791E för att kunna börja igång. Ingen här som vill bli av med sin? :) PM:a mig :)
Bygg en helt egen? https://www.facebook.com/groups/319588508137220/
 
  • Gilla
polarpie
  • Laddar…
Jag har förvisso en WG 793e från 2015 som är till salu om någon är intresserad. Med laddstation och utan kabel, om intresse finns pm:a.
 
  • Gilla
polarpie
  • Laddar…
Nu har jag testat problemet med stora öar. Det jag konstaterat är att den fungera bra på mindre öar, lämnar ön när den gjort mer än ett varv. När det gäller mina större öar är det däremot värre, där blir den kvar under flera varv som det verkar. Jag har testat på bägge mina två stora öar och avbröt testet efter att den var inne på sitt fjärde varv. Uppenbarligen är det problem med stora öar - såvida det inte beror på något annat, min kabeldragning eller något sådant. (Men jag har dragit på samma sätt för mina vanliga öar och där fungerar det bra). Någon som har några förslag?...

(Tidigare inlägg på samma tema https://www.byggahus.se/forum/robot...2015-modeller-167.html?perpage=15#post2528081)

Skiss över ö-konfiguration med markeringar för laddstation, avgränsningstråd och öar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om felet är en ö så är det väl lätt löst med ngt hinder längst slingan som tvingar bort klipparen någonstans på varvet(?)
 
Fungerar tyvärr inte för när den följer tråden (på väg hem för laddning) stångar den sig blodig mot eventuella hinder längs tråden, något man skulle önska de åtgärdade i programvaran men så här långt har det inte skett.
 
Aha.bull
 
Någon som vet hur logiken är när det gäller öar? Känner den av när den passerar kabeln som går ut till ön och den vägen förstår att den är på en ö eller är det gyrot som används för att känna av att den kört ett varv? - Eller kanske en kombination av bägge?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.