lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, det visar sig att även om man har ABS så blir det bromsspår ändå. De blir inte lika feta som annars och kan bli intermittenta eftersom hjulen låser sig en kort stund innan ABS-systemet släpper på trycket (det ser man tydligast efter lastbilar). Sedan så kan man fortfarande bedöma hastigheten efter hur stora skadorna blev vid kraschen/krocken. Det kan iaf säga om du körde "rimligt" nära hastighetsgränsen, eller om du körde alldeles för fort.

Men en annan viktig källa till hastighetsinformation idag är de olika typer av "svarta lådor" som finns i moderna bilar. Bilen håller själv reda på vilken hastighet du haft, hur du bromsat och styrt, när air-bags löst ut osv. innan krock. Detta talas det dock i allmänhet lite tyst om...
Bland annat Saab har haft det bra länge (om dom inte var till och med först i Sverige med det). Men det märket är borta nu.
 
Excel
gein skrev:
Let me break it for you. Jag är man. Hur jävla irrelevant det än må vara. För mig är "backa in" inget annat än ett hackigt sätt att lösa problemet på. Men jag är tacksam för förslagen ändå! :)
Även om man är man kan det vara svårt att backa med bilen. Kvinnor brukar dock ha en högre skadefrekvens när det gäller parkeringsskador. Nu var det utrett också.
 
  • Gilla
keckepro
  • Laddar…
Hade det där varit min garageuppfart så hade jag löst det såhär.
Galler/vattenränna, gallret hade jag tagit bort och svetsat på en förhöjning på (på undersidan) på typ 20mm
Dom tre första plattraderna hade jag lyft upp och fyllt på med lite mer sand under, så det blivit en steglös höjning mot gallret.
Sedan hade jag lyft bort ett antal rader rund där bakhjulet står på bild och skrapat bort lite sand.

Sänker du bakhjulet 1 cm och höjjer framhjulen 1-2cm så blir det stor skillnad, stötfångaren kanske får 3cm mer luft.

Nu ser ju plattsättningen ut att vara rak o fin som en rätskiva, men tror inte att det är omöjligt att få till det så det knappt är synbart efter justering :)

Bild av en grå bil parkerad på ett stenlagt uppfart med markerade höjningar och en vattenränna nära garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Efter 145 inlägg borde detta förslaget redan dykt upp, men gör en liten ramp som överbryggar "sänkan". Om däcket aldrig går längre ner än nivån på betonggolvet kommer bilen klara sig ser det ut som.
Ett par sådana ramper som fortfarande tillåter dränering borde vara enkelt att fixa.
 
sysmali
TS; minska lufttrycket i bakhjulen så höjs fronten någon cm vid inkörning i garaget :surprised:
 
JAAAA, en god anledning att köpa en kompressor

Protte
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
prototypen skrev:
JAAAA, en god anledning att köpa en kompressor

Protte
har man ingen kompressor behövs ingen anledning annat än att man inte har en
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Ja, eller varför inte lägga X- antal säckar vintersand i bagageluckan.
Hur svårt kan det vara, att man inte har löst problemet ännu???.
 
BCAB skrev:
Ja, eller varför inte lägga X- antal säckar vintersand i bagageluckan.
Hur svårt kan det vara, att man inte har löst problemet ännu???.
Och om bilen har automatisk nivåjustering så hjälper det inte ett dugg , du får bara mindre plats med annat i bilen.;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
gein skrev:
Let me break it for you. Jag är man. Hur jävla irrelevant det än må vara. För mig är "backa in" inget annat än ett hackigt sätt att lösa problemet på. Men jag är tacksam för förslagen ändå! :)
Tokslut skrev:
är det nu jag ska säga ingen regel utan undantag :surprised: ;)
Haha - man behöver inte vara kvinna för att vara kärring!

Men allvarligt. Min jävla skitbil har en alldeles för låg front. På vägverkets vägar som jag betalar skatt för att kunna köra på får jag ofta räkna med att det smäller så in i helvete. Hade jag en garagenedfart med en svacka skulle det allra första jag räknade med vara att jag inte kunde göra något annat än att backa ned. Du vet ju redan alternativet - SUV (och kör man t ex i Göteborg funkar ju inga andra fordon). När verkligheten inte ger några fler alternativ, varför fortsätta protestera?
 
Länge sen jag var i Göteborg inser jag... Varför är SUV extra bra där?
 
Sir Duke skrev:
Länge sen jag var i Göteborg inser jag... Varför är SUV extra bra där?
Det är alltid bra med suv när man är långt från storstan.
 
Sir Duke skrev:
Länge sen jag var i Göteborg inser jag... Varför är SUV extra bra där?
Groparna i gatan... Samma anledning att det är mounainbike som gäller.

Förr, när jag bodde på landet fanns det inte alls någon anledning att fundera över terrängfordon, men pga trafikkontoret i Gbg...
 
MathiasS skrev:
Det är alltid bra med suv när man är långt från storstan.
Passarej! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.