Borkyrka är inte så långt bort. Hittar ni inget närmare kan jag säkert plocka upp några rullar där och skicka.
 
S
Trädgård med staplade tegelpannor och tegelstenar på pallar, skyddade av presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyllt trädgården med 12 pallar med tegel. :x
Ropade hem tegelsten på nätauktion och fick lite annat på köpet...

Någon som vill köpa tegelpannor? Finns lite olika hehe
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Borkyrka är inte så långt bort. Hittar ni inget närmare kan jag säkert plocka upp några rullar där och skicka.
Du får jättegärna köpa 2 st och skicka. Inget av alternativen är nära oss ändå :)
 
Idag har jag spikat upp lite mer panel

Nyuppsatt ljusgrå träpanel på en byggnads yttervägg med ett stängt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Haft finbesök av mexitegel 😄👍

Hoppas diskmaskingrejorna kommer till användning 😁👍🏼

Vovven rymde idag under ett svagt ögonblick av bevakningen. Fick träffa en nyinflyttad granne som mutat vovven med korv ( och varit snäll att hjälpa vovven hem) så han lär bli svårt att hålla hemma framöver 😁😁😁
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ramnemark skrev:
Idag har jag spikat upp lite mer panel
Det ekar här inne, tror jag. :D :cool:
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det ekar här inne, tror jag. :D :cool:
Never endning story :). Det blir samma hela nästa år ;)
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Jag tog bort handsken för att dom är förbjudna :) Så den får du tyvärr inte. Köp en ny i plast och sluta använd den du har. Se förra sidan :)
Som sagt, min är både urkopplad och rödmålad. Vore snyggare med en grön-lackad, men inte tillräckligt snyggt för att motivera blästring etc av befintlig, den skall ju ändå inte användas.
 
Mikael_L
niklasn skrev:
Som sagt, min är både urkopplad och rödmålad. Vore snyggare med en grön-lackad, men inte tillräckligt snyggt för att motivera blästring etc av befintlig, den skall ju ändå inte användas.
Vad ska du ha den till egentligen?

Bara någon slags prydnad?
 
Hi tec i pannrummet.

Cirkulationspumpen gav upp efter 43 år och ett långt stillestånd pga en sommar som aldrig vill ge upp.
Hade pumphaveri i ett annat hus för några år sen, då jobbade jag i Uppsala och klev in på närmaste rörbutik, vilket var en Comfortbutik, jag fick då förstklassig service och en pump med mig hem till bra pris. I dag var jag i Stockholm och trots att jag inte riktigt var i närheten åkte jag till närmsta Comfortbutik, men dom sålde inte rörprylar, bara badrummsinredning. Påväg hemåt funderade jag på var jag skulle hitta en pump och fick syn på Hornbach, chansade och åkte in där.
Hej, har ni cirkulationspumpar "Nej" Nähä, men jag behöver en termostat till ett element "Det fixar vi" När han letar fram rätt termostat får jag syn på pumpar på en hylla, Ni har ju pumpar här "Har vi ?? jag är inte så hemma på sånt där"
Då inte han kunde hjälpa mig vilken pump jag skulle ha ringde jag själv till Grundfos kundtjänst, och åkte hem med en pump 500:- billigare än Rinkaby (som väl ska vara billiga ??)

Byta pumpen borde tagit 10 min, men då nån under åren lyckats flytta pannan, så hade jag bara 160 mm mellan flänsarna när jag väl fick bort den gamla pumpen. Det är väl bara att böja rören lite för att klämma in pumpen tänker ni då, Nja, det var lättare sagt än gjort då jag har 2" stålrör som ogärna rör sig.

Pannan behövde flyttas tillbaka dit den stått från början, men den behövde vridas runt en tänkt axel i mitten av skorstensanslutningen, så efter ha släpat in spett, reglar, talja, spännband mm lyckades jag få pannan dit den skulle stå, och pumpen gled in fint.

Till pumpen är det en kontakt som man själv får ansluta en kabel till, max 1,5#, av nån outgrundlig anledning gick det FK 2,5# till gamla pumpen. Jag skulle kunna skriva en hel sida om hur jäkla korkat kablarna var anslutna i pannan, men efter 1,5 tim satt kabeln där, och pumpen startade fint.

Blir spännade och se om den här hög teknologiska prylen håller i 43 år !!

Nyinstallerad Grundfos cirkulationspump i ett pannrum med digital display och röda ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
niklasn skrev:
Som sagt, min är både urkopplad och rödmålad. Vore snyggare med en grön-lackad, men inte tillräckligt snyggt för att motivera blästring etc av befintlig, den skall ju ändå inte användas.
Ja, nog kan du få den om den inte ska användas. Men jag undrar precis som Mikael, vad ska du med den till? :sly: :D
 
Nybyggd räckessektion i vitt på träaltan med sjöutsikt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggt ytterligare en räckessektion. Fruktansvärt tidsödande, speciellt med tanke på torktiden mellan olja, grundfärg och färdigfärg på alla delar innan ihopskruvning.
 
  • Gilla
stefancrs och 3 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Haft finbesök av mexitegel ����

Hoppas diskmaskingrejorna kommer till användning ������
Kul att träffas IRL! Och uppleva Backen! :D

Korgarna såg lite annorlunda ut men passade perfekt (y)

Den övre korgen verkade gå att justera i höjdled och så jag funderade på i vilket läge den skulle vara och ägnade en stund åt att jämföra med den gamla. Tänkte att det säkert var en finess på din betydligt nyare diskmaskin så jag tänkte jag skulle surfa upp manualerna för att jämföra lite. Och då blev det lite komiskt för:

1. Det gick visst på våra gamla korg också. Tänk om man vetat om det under alla 8 år när man svurit över att de höga höga vinglasen inte går att få in :surprised:

2. Det finns visst tidsfördröjd start, just den funktionen har vi saknat på den maskinen :surprised:

3. Den lilla röda lampan lyser inte för att disken är klar utan för att saltet är slut :surprised:

Pinsamt juh! Allt det här platsar ju i tråden om "Den funktionen hade jag ingen aning om!",
https://www.byggahus.se/forum/ovrigt-husrelaterat/198323-den-funktionen-hade-jag-ingen-aning-om.html :D


Så tusen tack D09, både för korgarna och för att vi nu vet hur diskmaskinen fungerar :D:D:D
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Monterat ner byggställningen och lastat den på kärran..

Förmodligen blir det tidig vinterförvaring i garaget :)

Funderar på om det räcker att förvara ståplattformarna inne under vintern eller om Alu grejorna tar stryk också om de lämnas monterade 🤔
Vad är det för material som inte tål svensk vinter? Låt det ligga ute, det gör allt vårt. 50-75m från havet. Spara på platsen i garaget! Då kan man ju få in en bil, eller något annat som inte trivs ute. ;)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Haft finbesök av mexitegel 😄👍
...;
Ack, den som hade sådana grannar :wow:
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.