nanowire skrev:
Idag blev jag klar med mitt nya lågbudgetsystem för att slipa och bryna eggar. Sjukt nöjd så här långt! :)

[bild]
Berätta mera! Vad är det vi ser?
 
  • Gilla
badtastex
  • Laddar…
Instämmer, det där med att skärpa verktyg har jag skjutit upp länge nog.
 
jonmo skrev:
Berätta mera! Vad är det vi ser?
Ok, startar en tråd :)
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
nanowire skrev:
Jag skulle verkligen vilja se mer av din mustingsutrustning! Uppväxt i en äppelträdgård men vi lämnade bort för mustning men din lösning ser verkligen smidig ut. Hur länge håller sig musten?
Jag kommer behöva justera den lite så då får jag tillfälle att fota mer och kan fixa en tråd i samband med det.
Inspiration till min kreation har jag fått från Youtube (sök på apple grinder)
När det gäller hållbarhet vet jag inte än eftersom det är första gången jag pressat must, men enligt det jag hittat på nätet håller det ca 5 dagar i kylen, vill man spara längre får man frysa eller pastörisera.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag har sågat sönder en kedja :D
[video=youtube;RduVpHcGBqM]http://www.youtube.com/watch?v=RduVpHcGBqM[/video]
 
bulleribock skrev:
Har karvat ur skummgummi, mätklockan låg i papplåda.
Var köpte du skumgummit?
 
Köpt en bil :) Lite trevligare än vår gamla V50.

Silverfärgad Volvo V50 parkerad framför röd stuga med grönskande omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Carreyfan och 2 till
  • Laddar…
Hur många L-boxxar ryms det i den? :D
 
Skaffat en konkurrerande hobby...

Mountainbike demonterad i bakluckan på en bil, synlig genom bilens bakruta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Schysst hojpa! Ser ut som en Scott Spark 940 från 2013. Vad fick du ge? :)
 
Helt rätt! Fick ge 15k, men den är i princip oanvänd så det kändes ändå ganska rätt. Har letat begagnat ett tag och vill ju komma igång också. ;)
 
Med tanke på att den blivit lite använd (ser i det närmaste oanvänd ut) och är från 2013 så skulle jag göra en ytterbensservice på gaffeln. En tur och gaffeln kan ha gjort sitt sen. Det handlar om att skumringarna torkar ur, oljan lägger sig i botten och bussningarna blir torra. Detta i sin tur leder till att bussningarna nöter sönder innerbenen och läckaget är ett faktum samt en märkbart sämre rörelse/känsla/funktion.

Det är inte svårt alls för den normalhändige. Skumringarna behövs inte bytas utan bara rengöras och mätta med olja. Ta reda på vilken olja du ska ha, gå till den lokala cykelhandlarn och be att få köpa en halv mugg mot lite fikapengar. Brukar vara typ 5-15ml per ben. Sen ska du ha några milliliter till skumringarna också.

Klart :) Gör det själv och spara tusenlappen till en schysst hjälm, knäskydd eller något annat roligt.
 
  • Gilla
badtastex
  • Laddar…
Tack för tipsen!

Finns det ingen anledning att byta packningar och skumringen?
 
Välkommen i klubben, vi är ett gäng cyklande byggahussnickare nu :) Verkar va nån synergieffekt på dessa hobbies.
 
richardtenggren
Ytterbensservice kan ju göras någon gång per säsong, tar ju inte många minuter och oljan är ju billig :) Även bakdämparen kan ju behöva lite omsorg, ser inte vad det sitter på din hoj, men brukar ju finnas manualer till de flesta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.