Hej!

Mitt första inlägg här då vi just köpt hus. Har inte tillträde än men planerna har ju såklart redan börjar på att få ner driftkostnaden då det är direkt-el i villan.

Kort info:
- 1-plansvilla, ca 105 m2. Har ingen planlösnings-karta men det är ganska avlångt.
- Direktel med mekanisk frånluftventilation.

Tankarna har även gått till bergvärme men det är en bra mycket större investering och det får isåfall vänta tills barnen har blivit äldre.

Har sökt efter tester med luftvärmepumpar och att välja märke är inte heller lätt då alla hyllar just sin modell.
Huset finns i Västerbotten och det kan alltså vara rätt kallt en längre tid om man har otur. På sistone har vi dock haft ganska milda vintrar sett till vart vi bor.

Några tips på vägen?
 
Några år gamla tester, men oberoende.
http://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/luftluftvarmepumpar-2009-2013/
Här finns lite mer som inte tycks vara knutet till en tillverkare.
http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/luftvarmepumpar.html

Man bör se luft luftvärmepumpen som ett komplement till befintligt uppvärmningssystem och inte som en ersättare. Därför är inte effekten på den helt kritisk. Den största besparingen får man under tider när det är halvkallt. Den räcker oftast inte till när det är som allra kallast, men då har du kvar direktelen för att komplettera. Se till att köpa en som är avsedd för nordiska marknaden och vänta dig inte att den kan ersätta elementen.
 
Nä någon ersättning kan man inte räkna med men förhoppningsvis ett gott komplement.
Såg testet där men med tanke på att tekniken går fort framåt så tänkte jag att det kanske hade kommit nya tester.
 
OXYD
Redigerat:
Köp en rejäl pump, bättre med en för stor än för liten. Har du kalla långa vintrar så skulle jag ta en som är specades till ca 170kvm.
 
Fråga nr ett: Hur många Kwh förbrukar huset per år för uppvärmningen idag?

Vet man inte svaret på det så tycker jag att det blir mycket svårt att välja uppvärmning.

Är huset bra isolerat så kan man ofta inte ens på flera årtionen räkna hem bergvärme, har man ett std hus från 1925 på 150m² så räknar man däremot hem det mkt fort.
 
Enligt mig och mina kollegor så är det Daikin och Mitsubishi som presterar bäst och ligger i toppskikt. Panasonic har haft problem med fläktmotorer i innedelarna men vet inte hur det är nu.

Hur som haver. Min Daikin caldo x35 har när det varit som kallast ute (-20) hållit närmare +15 grader i ett 80m2 utrymme med jordstampat golv som kylde av ganska ordentligt samt sommarstugeisolerade väggar.
Renoveringsprojekt med jordstampat golv och byggställningar i ett tomt rum under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo skrev:
Fråga nr ett: Hur många Kwh förbrukar huset per år för uppvärmningen idag?

Vet man inte svaret på det så tycker jag att det blir mycket svårt att välja uppvärmning.

Är huset bra isolerat så kan man ofta inte ens på flera årtionen räkna hem bergvärme, har man ett std hus från 1925 på 150m² så räknar man däremot hem det mkt fort.




Energi till värme och kyla (fördelat): 17600 kWh/år

Varav energi till varmvattenberedning: 3500 kWh.år

Hushållsel (fördelat): 5500 kWh/år


Är 20 centimeter mineralull och nytt tak på huset. Beräkningar på energideklarationen visar att visst finns det en besparing att göra med tilläggsisolering av tak men det var en återbetalningstid på ca 15 år vilket inte känns aktuellt.
 
Redigerat:
Thomasfalun:

Såg den där hos en lokal seriös aktör. 20 000:- inkl. Montering kändes helt okej faktiskt och också inom tänkt budget.
 
Tittat något på ett ventilationsaggregat med återvinnare?
Det största problemet med alla typer av värmepumpar är att dom tenderar att ge en väldigt ojämn fördelning av värme/kyla eftersom det är beroende av vart utrustningen sitter. Ju mer långsmal byggnad desto större blir effekten. Om du redan har mekanisk frånluft har du ju redan en del av systemet och behöver komplettera med nytt aggregat och tilluftskanaler. Antagligen dyrare men ni får också antagligen ett jämnare inomhusklimat, antagligen mer lättstyrt och en bättre luft inne eftersom luften cirkulerar mer.
 
  • Gilla
peddapedal och 1 till
  • Laddar…
Är öppen för alla förslag och ideér då man är rätt grön på det här och även om vänner och bekanta har olika lösningar så ser dom flesta förutsättningarna olika ut.

Fjärrvärme t ex är något som jag inte skulle koppla in då man blir väldigt låst och priserna är ganska dyra.
 
A
Har du direktverkande el och inte skall installera vattenburet är lu bara luft/luft som gäller.
Montera den i största rummet på endera "kortsidan". Du kommer troligen behöva öka fläkten manuellt för att få en jämnare värmespridning så både luftdrag och ljudnivå ökar. Det är bra att ha med sig.
Många pumpar är bra, bla har fujitsus pumpar utprovats i Boden och levererar värme långt ner i ute temp. Fujitsu slim 14 ger bra med nominell effekt också.
 
Tankarna har såklart funnits på att dra in vattenburet och då drar vi isåfall alla rör själv så får någon rör vvs-kompis sköta själva kopplingarna till vad man nu ska ha.

En luftvärmepump känns dock som en så pass "billig" lösning så man kan installera den och inte gråta blod den dagen man måste byta ut den ifall man ska köra vattenburet.
 
OXYD
electroluxaren skrev:
Har du direktverkande el och inte skall installera vattenburet är lu bara luft/luft som gäller.
Montera den i största rummet på endera "kortsidan". Du kommer troligen behöva öka fläkten manuellt för att få en jämnare värmespridning så både luftdrag och ljudnivå ökar. Det är bra att ha med sig.
Många pumpar är bra, bla har fujitsus pumpar utprovats i Boden och levererar värme långt ner i ute temp. Fujitsu slim 14 ger bra med nominell effekt också.
Kanske två pumpar en på varje sida.
Annars brukar mitten på huset vara bra.

Men precis som electroluxaren skriver så måste man manuellt höja fläkten för att få bra värmespridning. Detta resulterar i högre ljudnivå som man får acceptera. Bra är då att inte ha innerdel i tv eller sovrum.

Jag själv har IVTs största och den värmer fint. När jag köpte för 3 år sedan var det IVT och Mitsubishi som ledde ligan.

Det jag saknar och som jag hade prioriterat är att ha en extern innehavare. Finns de med givare i fjärrkontrollen. Mycket smart. Då fungerar Autoläget som tänkt. Som det är på många så uppskattar pumpen vilken temperatur som finns i huset och justerar fläkt hastighet därefter. Vilket inte fungerar.

Något som vissa efterfrågar är om innerdelen fortfarande går på satt fläktläge när den inte behöver värma mer. Där fungerar pumparna olika. På vissa så går fläkten ned, fast man satt fast hastighet och på vissa så fortsätter den snurra luft.
Har man kamin så är det ett plus om fläkten fortfarande snurrar när den inte värmer, för då sprids värmen bättre i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.