KnockOnWood skrev:
Tjusigt!
Men vad är det för träslag?
Jag tycker mig se ask och ek och troligen mahogny, men vad är det svarta?

PS
Välkommen till forumet!
Men om du går ut så här hårt i första inlägget, var skall det då sluta :wow:
Tackar. Du ser helt rätt.

Är faktiskt inte säker på det svarta själv. Min bästa gissning är african blackwood, väldigt korta träfibrer och lätt att svarva trots att det är hårt. Blir svart efter behandling med olja.

Jag kan ha bränt mitt bästa krut direkt 😉
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
ErikOldin skrev:
Jag kan ha bränt mitt bästa krut direkt 😉
Hehe, varmt välkommen ändå!
 
  • Gilla
ErikOldin
  • Laddar…
Gick en båtbyggarutbildning i mina yngre dagar och tog inspiration därifrån när jag skulle göra ett lådlock. Det svarta är alltså nåt. Det var bra pilligt och resultatet är jag hyffsat nöjd med. Storlek ca. 30x40 cm

Trähantverk av lådlock med inlagd stjärnformad dekoration i mörkt och ljust trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jacobsnickrar och 22 till
  • Laddar…
O
jockeping skrev:
Gick en båtbyggarutbildning i mina yngre dagar och tog inspiration därifrån när jag skulle göra ett lådlock. Det svarta är alltså nåt. Det var bra pilligt och resultatet är jag hyffsat nöjd med. Storlek ca. 30x40 cm

[bild]
Bara hyffsat nöjd? De är till å va kräsen:D
Jag hade inte ens kunnat göra en ram... utan några inlägg...
 
Odjuret skrev:
Bara hyffsat nöjd? De är till å va kräsen:D
Jag hade inte ens kunnat göra en ram... utan några inlägg...
Haha, jo så är det ju ;)
Anledningen är väl egentligen att stjärnan inte blev centrerad och att jag inte fick nåten runt stjärnan lite tjock som nåten i ribborna.
 
Skånelängan skrev:
Mycket snyggt!
Tack! =)
 
Döttrarna fick dominobrickor i en trött pappkartong, så jag tänkte att dom behövde bättre förvaring. Såg möjligheten att göra mitt första finsnickeriprojekt. Valnöt med inlägg av björk i locket. 50/50 handarbete vs maskiner. Taffligt försök till fransk schellackpolityr som finish.

Handgjord förvaringslåda i valnöt med björkinlägg i locket och schellackpolityr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 13 till
  • Laddar…
http://www.stsf.org/arkiv/ToT/Ytbehandling_av_tra_med_Shellack.pdf

Kan tillägga att min morfar, som byggt konsertflyglar och deras egen villa med smått löjlig precision, var en mästare på ytbehandling. I slutprocessen, som utfördes i motljus för att kunna se hur lacken sprider ut sig vid det lätta duttandet med trasan, användes även pulvriserad pimpsten.
 
  • Gilla
Torpolle
  • Laddar…
J-stedt skrev:
[länk]

Kan tillägga att min morfar, som byggt konsertflyglar och deras egen villa med smått löjlig precision, var en mästare på ytbehandling. I slutprocessen, som utfördes i motljus för att kunna se hur lacken sprider ut sig vid det lätta duttandet med trasan, användes även pulvriserad pimpsten.
Tack för länk! Ska göra en ny applicerare till nästa gång som luddar ännu mindre.
 
Försökte mig på att göra en gunghäst till lillkillen. Den blev lite stor, men annars ganska bra.

Hemmagjord stor gunghäst i trä på ett trägolv, placerad inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 14 till
  • Laddar…
snuttekudden skrev:
Försökte mig på att göra en gunghäst till lillkillen. Den blev lite stor, men annars ganska bra.

[bild]
Jösses! Om det där är ett försök att göra en gunghäst så verkar det som att du behöver jobba mer med dina ambitionsnivåer än dina snickarskills. Mycket snyggt!

Och välkommen till Byggahus, by the way!
//Ronnie
 
Instämmer, ser snyggt ut!

Men håller den graciösa häst-figuren för ungarnas härjningar?
 
KnockOnWood skrev:
Instämmer, ser snyggt ut!

Men håller den graciösa häst-figuren för ungarnas härjningar?
Jag tycker tvärt om den ser som gjord ut för härjningar, tex en belägring av Troja. Gillar särskilt den spartanska utformningen.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.