Fredagscola skrev:
Du har inte missat www.ikea.se/faktum va? Om det nu är faktumkök du har så går det köpa nya luckor till den 30e september eller så länge lagret räcker. Jag köpte två nya luckor för att ersätta två som blivit lite fuktskadade, funkade finfint (och var billigt).

//
Dennis
Jag såg det, men det fanns inte det jag skulle ha, samt att långsidorna fanns ej heller. Inte heller det vinstället jag använder så det blev inte bra :S
 
Thomasx råd om skumgummipensel låter spontant som det bästa om du inte vill köpa nytt eller lämna bort det. Hade mina luckor inte varit så sunkiga + att jag funderar på att blåsa ut köket så hade jag nog satsat på det.

PS. Thomasx du har PM ;)
 
Lime113 skrev:
Thomasx råd om skumgummipensel låter spontant som det bästa om du inte vill köpa nytt eller lämna bort det. Hade mina luckor inte varit så sunkiga + att jag funderar på att blåsa ut köket så hade jag nog satsat på det.

PS. Thomasx du har PM ;)
Ok, kollar min inbox :)
 
Hej!

Nu har jag provat en PFS 5000e och jag kan bara säga att jag är supernöjd!

Det enda jag ångrade var att jag inte köpte den tidigare :(

Målade huset förra året, 2 lager, ca 80 liter färg. Garaget grundades förra året och första lagret, målade även ett staket i sommar men sedan tröttnade jag på målandet och köpte Boschen inför sista lagret på garaget.

Jag har målat hus och garage med Demidekk ultimate och det har fungerat bra utan att späda färgen, största munstycket och max blås, då tar det 1 timme att själv smeta ut 3 liter färg.

Resultatet blir inte lika bra som penselmålat, skarvar täcks inte lika bra och skulle man vara petig så kanske man skulle handmåla dessa, men man kan inte få allt.

En del här inne har pratat om att det kommer färgklumpar ur sprutan och ja jag kan instämma men dessa färgklumpar flyter ut och täcker bra så det har jag inte sett något problem med.

Tvättningen var superenkel, själva pistolen är av plast och man skulle nästan kunna köra den i diskmaskinen om det inte var för fjädrar som skulle börja rosta.
Spola massor av vatten genom sprutan så blir den ren på ingen tid alls.
Lite mer jobb än penslar men vill man verkligen göra rent penslar så skulle jag säga att det var samma tid.

1800kr på Jula, värt varje krona.

Ska prova att måla inomhus någon gång och hoppas att den är lika bra där.
 
Jag sprutade ett par köksluckor inför en släktings lägenhetsförsäljning. Dessa var fuktskadade så efter att ha slipat och spacklat upp dem sprutades de med Jotuns oljebaserade vattenfärg, spädd 10%. Färgen var kulöranalyserad för att matcha övriga luckor som inte målades om.

Jag hade inte möjligheten att ställa in sprutan noga, utan fick chansa lite eftersom det dels var en färg jag aldrig använt förut och dels så hade jag bara drygt 0,5 liter att spela med. Men trots detta så blev resultatet nästintill perfekt, det var antydan till apelsinskal på ett par ställen. Men det får skyllas den nästintill obefintliga möjligheten att hinna ställa in sprutan :).

Färgmatchningen som färgaffären gjorde var dessutom så bra att det faktiskt inte går att se att luckorna är ommålade om man inte vet om det och tittar noga.

Som Cameron också sett så är det är långt ifrån en fin dimma som PFS:en sprutar, men resultatet blir som sagt ändå bra.
 
Redigerat:
Det låter inge vidare att den sprutar ut klumpar, tycker jag. Även om en viss färg flyter ut gör kanske inte en annan det, dessutom blir det olika tjockt med färg, och med t.ex. högblanka färger kommer det inte att se bra ut, skulle jag tro.
 
Jag har bara jobbat med billackeringssprutor lite grann tidigare och det var ett antal år sedan, men där är det ju en fin och jämn dimma som kommer. Den färgen är väl i och för sig mer lättflytande vill jag minnas.

Jag ska se om jag kan ta en bild på hur det ser ut när man bara gjort ett drag - då ser man förhoppningsvis tydligt att hur sprutdimman ser ut- Men hur ser det ut från en Wagner spruta till exempel. är det en fin och jämn dimma där?
 
Den Wagner hvlp jag hade gav en jämn fin dimma. Fast jag lackade aldrig något högblankt med den.
 
När det kommer till panel så får man se till att man lägger på färg så att det täcker och man får in den känslan ganska snart. Har varit ute och känt på resultatet och har man fått den där plastiga ytan så ska man va nöjd och det har jag fått.

Vad gäller att lacka en möbel så får jag återkomma.
 
Cameron skrev:
och det har fungerat bra utan att späda färgen
[...]

Cameron skrev:
En del här inne har pratat om att det kommer färgklumpar ur sprutan och ja jag kan instämma

Jag kan ju bara gissa varför det blir klumpar :)
 
...och problemet är?
 
Problemet är klumpar, anledningen kan mycket väl vara att den inte är späd eller ordentligt omrörd.
 
Du försöker skapa ett problem som inte finns, jag är jättenöjd med resultatet och det är resultatet som räknas.
 
Visst är du nöjd så är jag glad för din skull.
Fast som Thomasx säger så kan det ju i andra sammanhang vara något mindre bra. För bra kan du väl aldrig säga att det är ...?
 
Den var värd sina pengar även fast jag bara målade sista lagret på mitt garage med den och till det ändamålet var den helt grym!

Som jag skrev i mitt första inlägg, om du hade läst det, jag har inte provat att måla möbler med den men så fort jag provat det så ska jag lämna ett nytt betyg.
 
  • Gilla
Mark0 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.