När jag jobbade på axels tivoli en gång för ett par år sen (arbetslös och behövde pengar) så var det lite tveksamt med elen på deras saker då med..
Tex radiobilarna som jag blev satt på, var man blöt om fingrarna och tryckte på startknappen så fick man sig en rejäl smäll...
Vilket var intressant eftersom att man då och då var tvungen att smörja in gummistötfångarna med såpa eller nått liknande så man var för det mesta aldrig torr..
Tillsist lärde man sig att vara snabb med att trycka på knappen eller använda en trasa och vira in fingrarna med.
Tror vi var 3st där så vi turades ju om att starta och fast ingen av oss förstod varandra (rumän, polack och jag svensk) så tyckte vi det var riktigt roligt att se varandra få en smäll.
Fick man en smäll och stod och svor så fick man en applåd samtidigt som dom andra höll på att vika sig av skratt..

En tjej hade inte riktigt samma tur som vi hade, hon skulle starta sin attraktion hon hade fått ansvaret över fick en sån stöt så hon fick åka till sjukhuset.
Hon klarade sig utan större skador som tur är.
Efter det var det ju inte lika roligt att få sig en stöt...
 
Kondens i lampor på Hågelbyparken. Undrar hur det blir när pottan är full. Ingen 12-voltsslinga här.
Glödlampa med kondensvatten, hängande utomhus med fukt i botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Broken arrow och 3 till
  • Laddar…
ullberg
gunric skrev:
Kondens i lampor på Hågelbyparken.
OT:blev det något loppisfynd?
 
Det var inte loppis den dagen jag var där utan bara en sol och värme.
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
gunric skrev:
Kondens i lampor på Hågelbyparken. Undrar hur det blir när pottan är full. Ingen 12-voltsslinga här.
[bild]
- Det troligaste är att den exploderar av ångtrycket..
 
A
Hur tusan lyckas man med det där? Och utan att spräcka glaset?
Lär ju vara begränsad livslängd på denna om luft har kommit in till glödtråden. Ja, vattnet hjälper väll inte till det heller.... :)
 
ahman skrev:
Hur tusan lyckas man med det där? Och utan att spräcka glaset?
Lär ju vara begränsad livslängd på denna om luft har kommit in till glödtråden. Ja, vattnet hjälper väll inte till det heller.... :)
Den har ingen glödtråd. Ser faktiskt ut som led lampa, troligen en modell där glaset inte är gjutet ihop med plasten (har en dyrare sådan lampa, som glaset är i plast och sitter sparsam limmat har lätt fått isär denna).
 
Inte värsta kopplingen, men jag undrar hur denna installation ser ut inuti för att vara korrekt utförd?


Kopparledningar monterade på en stenmur med flera glödlampor för ett industriellt utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
tommib
Tja.. SKX hela vägen och godkända kopplingsutrymmen i socklarna? SELV?

Finns flera sätt att göra det på. Rätt snyggt om man gillar industrilooken...
 
hsd
Har sett det tidigare.....
 
Finns liknande på en restaurang i Umeå

Protte
 
Skulle det vara fel med presshylsor+krympslang inne i rören, och jordade rör?
Väl utfört med materiel av god kvalité tycker jag det borde vara ok.
 
Presshylsor är inte det 12V bilel grejjer? Löda och krympslang känns bättre
 
Presshylsor är bättre än lödning.En lödfog har 75% hållfasthet efter 2 år.
En lödfog blir väldigt stel om lodet sugs in i ledaren och det blir en brottanvisning.

Presshylsor alla dagar i veckan, hittar någon en vecka med 8 dagar kan vi löda den dagen.

Protte
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 6 till
  • Laddar…
prototypen skrev:
En lödfog har 75% hållfasthet efter 2 år.
Hmmm.. Vem har sagt eller lärt ut det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.