Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L skrev:
Jag tycker inte det låter så väldigt oerhört billigt. Nu vet jag inte vad som ingår.
Om det bara är byggsatsen för själva huset eller om vitavaror, värmepump, garderober etc ingår. Inte heller om det priset är inkl resning av huset eller om det bara är leverans av modulerna.

För köper du ett Älvsbyhus Torgrim får du 185m2 (dör 64 m2 är oinrett) för 1.657', dvs 8.936:-/kvm.
Då är det levererat och uppsatt och vitvaror, värmepump och färdiga badrum ingår.
Skriver man "bygga hus" för 5000kr /kvm så tar ja för givet att de är nyckelfärdigt. Därför ja reagera på priset. Är de bara en stomme så är de inget hus.
 
Byggamedlego skrev:
En ide som skulle hålla nere hantverkskostnaderna rejält var om de kunde arbeta ensamma utan en barnvakt/kollega som följer med på alla uppdrag , stort som smått.
Ett givet sätt att komma undan detta är att alltid anlita enmansföretag. Även om så klart vissa risker finns med enmansföretag så har man bara lite bra referenser på firman så vet man åtminstone att den som utför jobbet är kompetent. Anlitar man en firma med många anställda så är rekommendationer av mindre värde eftersom det lär variera väldigt med vem/vilka de skickar att utföra jobbet.
 
Byggamedlego skrev:
Få människor får betalt för sin restid till jobbet, för en hantverkare är det självklart,..........

.........det är helt sanslöst vad lite tid som är produktiv tid.
De ineffektiva byggnadsarbetarna nere i trängselsverige har ju närmast blivit standardskämt i Finland.
Å andra sidan är det inte varken effektivt eller hälsosamt att bära gipsskivor eller göra andra tunga arbeten ensam så då behöver man kunna ropa på kamraten och hjälpas åt.
Som vanligt borde sunt förnuft gälla. Skall det vara så förbannat svårt att arbeta var och en för sig och hjälpas åt vid behov!

Att få åtminstone någon form av betalt för pendlingen är nödvändigt om det skall gå att arbeta. Om arbetsgivaren inte har ekonomisk incitament att åta sig byggen nära arbetarnas bostadsorter kan de skicka arbetare vart som helst på arbetares egen bekostnad. Kontorsarbetare och industriarbetare har ju en fast arbetsplats så de kan räkna ut hur långt de anser sig ha råd att pendla och välja arbetsgivare därefter men en byggare vet inte då man blir anställd var nästa bygge är.

Jag har själv råkat ut för en arbetsgivare som påstod att de har förhandlat bort kilometerpenningen (trots att den är lagstadgad i Finland). Mot slutet av intervjun då han redan hade sagt att han ville anställa mig så frågade jag hur stort område de arbetar på och var min första arbetsplats blir...... och tydligen skulle mitt första bygge vara nära Göteborg.
Nästa bygge kunde bli i östra Finland eller Norge.
Resekostnader och upphälle skulle man själv betala på en finländsk grundlön.....jag tror det var 12 eller 13 euro i timmen före skatt inklusive allt. Jag tackade nej till anställningen och sade rent ut att jag tänker inte låna till uppehället medan jag arbetar.
 
Svar Heimlaga:
Många av oss minns troligen hur det var i slutet av 80-talet när byggarbetare boendes i Uppsala åkte till Stockholm och arbetade och byggarbetare i Stockholm åkte till Uppsala - allt för att kunna kvittera ut höga traktamenten. Denna möjlighet till "rockad" togs efter ett antal år bort.
 
Rogero
I så fall var kilometerpengen på tok för hög i Sverige.
I Finland räcker kilometerpengen nätt och jämt till bilbränslet för normala pendlingsavstånd men då det börjar handla om hundratals kilometer då stiger den men inte så mycket att det skulle löna sig att långpendla.
 
droopy skrev:
Arbetsgivaravgiften skulle inte höra till arbetsgivaren. Den avgiften är innehållen lön (framförhandlat en gång i tiden) och tillhör arbetstagarna inte arbetsgivarna. Dvs att arbetstagarna skulle få 30% mer i lön är riktigare. Arbetsgivaravgiften är ex avgifter till pensioner mm.
Point made (Y)
 
Grundläggande är att politiker älskar alla beslut de tar som framställer dom som "goda", speciellt om de ej behöver ta det över budgeten, dvs någon annan betalar. Att det blir bieffekter skiter de i då det för det mesta är omöjligt att påvisa ett 100% samband mellan beslut och bieffekt.

1: Om man vill ha lite av något så beskatta det högt
Jmf cigaretter och sprit. Om man beskattar byggande högt, byggs det mindre, allt annat
lika.

2: Fackföreningarna har utomparlamentarisk maktlicens i Sverige
Byggnads har genom speciallagstiftning givits rätt att skada enskild verksamhet. Byggnads bidrar med XX miljoner till sossarna. Tror någon att det är en tillfällighet? Titta på några avsnitt av Sopranos så fattar ni. Fackföreningarnas ställning inom vad man nu får kalla "skyddade yrken" är liknande forna tiders skråväsende. Jag kan alltså inte utan att riskera obehagligheter köpa in de tjänster som jag vill från vilket land i Europa jag vill enl. rörlighetsdirektivet. Om vi kommer se någon förändring? Det vore som att få grisarna att rösta för julens avhållande.

3: Kommunerna gömmer beskattning i anslutnings och planavgifter
Då priset för att bygga är högt tycker kommunerna att de "kan ta lite". Det finns inget tryck på kommunerna att effektivisera sin verksamhet. De kan obehindrat skicka kostnaden vidare. Anslutningsavgifter etc är i många fall mycket överdrivna. Om exempelvis jag på ett godtagbart sätt skulle kunna konstruera ett självförsörjande hus ( solceller, mulltoa, egen brunn etc), blockerar lagar och förordningar detta. Tänk om vi hade en lagstiftning som sa att alla fordon skall drivas på bensin. Vad skulle hända med elbilar?

4: Förvärv av tomtmark är svårt att villkora
Då förvärv av fast egendom har en speciell ställning då det gäller avtalsslutande av transaktion, är det mycket svårt att exempelvis få en optionsrätt till tomtmark. Exempelvis att jag avtalar med säljaren att genomföra transaktionen då starttillstånd givits. Visst går det att fixa med dyr juridik och olika bolagskonstruktioner men... komplicerat. Detta medför att du ta en stor risk när du förvärvar tomtmark som det ej är klarlagt är utvecklingsbar.


3: Idiotiska tillgänglighetsregler
Jag har själv varit inblandad i projekt där jag har tekniska lösningar som skulle lösa funktionen på ett bra sätt. Dock har motparten (alltid kommunen), suttit med sin vältummade SIS standard för badrum och som en dum upprepat att det finns ingen annan lösning som är "godkänd".

Ovanstående är några punkter, sammanfattningsvis så är inträdeshinder, onaturliga avgifter ad infinitum, inte enskilt utan sammantaget av en sådan omfattning att saker fördyras onödigt.

Arbete är värt något. Det är värt vad köparen vill betala. Hantverkare är för dyra idag i Sverige. Det finns billigare att tillgå från Rumänien eller Polen. Jag som köpare vill inte betala mer än nödigt. Jag vill gärna köpa på extrapris och inte vad Byggnads/Skråväsendet/Sopranos kräver att jag skall betala.

När jag säljer något så vill jag naturligtvis ha så bra betalt som möjligt. Men jag hotar inte mina kunder om de inte vill betala det pris som jag erbjuder. Det kallas för en fri marknad. Den vill säkert Byggnads/Skråväsendet/Sopranos ha när de köper en bil eller ett kilo tomater, dock inte i sin egen verksamhet.

Lösningen är inte mer regleringar och subventioner. Lösningen är en kapitalistiskt baserad marknadsekonomi med så låga skatter och avgifter som möjligt. En stat som inte består av 338 olika myndigheter. En stat som inte subventionerar räntor eller ger bistånd för "speciellt byggande". Våra politiker tror att de vet och kan allting. De skall hålla sig undan från enskilda människors liv i så stor utsträckning som möjligt. Detta löser problemen.

Mats
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Innan du Matshs kräver en "fri" arbetsmarknad utan fackföreningar vill jag att du för din egen trovärdighets skull svarar sanningsenligt på följande frågor:

-När har du Matshs senast blivit avkrävd kontanta "ersättningar" utan kvitto i storleksklassen veckolöner av arbetsgivaren för att du var hemma en vecka då du var sjukskriven av läkare (i mitt fall muskelsträckning) och för att du monterade ett ventilationsrör enligt de mått din arbetsledare gav och ritade åt dig på skivan och för att du inte har satt arbetsgivarens märke på alla dina egna verktyg köpta för din egen beskattade lön?
-När har du Matshs senast fått två månaders lön indragen för att du inte betalade de "ersättningarna"?
-När har du Matshs senast blivit mordhotad för att du "bråkade" om den uteblivna lönen?
-När har du Matshs senast processat i domstol för att få ut din uteblivna lön för två månader?
-När har du Matshs senast varit tvungen att fara hem till löneräknaren och begå hemfridsbrott för att få ut någon form av löneintyg för de senaste 6 månadernas arbete?
-När har du Matshs senast upptäckt att du inte är anställd och inte heller har någon lön att få trots att du har arbetat?
-När har du Matshs senast varit med om att arbetsgivaren bytte ut arbetsplatsens enda hink mot en med hål i bottnen för att de anställda inte skall skita på arbetstid? (något utedass eller ens en skitstång fanns inte och om man lämnade arbetsplatsen för att skita drogs flera timlöner bort)
-När har du Matshs senast varit med om att arbetsgivaren krävde lönesänkning till cirka 70 kronor i timmen?
-När har du Matshs senast varit med om att inte få ersättning efter en arbetsolycka för att arbetsgivaren hävdar att du har skadat dig i en biololycka på hemresan..... och när du sedan kunde påvisa för försäkringsbolaget att bilen var oskadd fått höra att du måste stämma dem till tingsrätten för att få ändring..... och inte haft råd att stämma försäkringsbolaget.
-När har du Matshs senast varit med om att skriva kontrakt på en månadslön (i mitt fall 2200€) och sedan blivit informerad att arbetstiden är 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan utan rätt till semester...... och sedan ännu blivit utskälld för att du är så enfaldig att du trodde att du skulle vara ledig efter kockan 5 då du började 7 på morgonen med en halvtimmes matrast.
-När har du Matshs senast fått order att riva asbestisolering utan skyddsutrustning och sedan hotats med löneavdrag då du lämnade asbesten oriven?
-När har du Matshs senast varit tvungen att stå hela dagen på den runda baksidan av en grävmaskinsskopa och arbeta hela dagen 5 meter över mark?
-När blev du Matshs senast nekad anställning för att du var medlem i A-kassan?
-När har du Matshs senast upplevt att arbetsgivaren som nyss sade att de kommer att anställa dig kräver att du skall arbeta ett år utan lön och utan formell anställning innan pappren skrivs?

Om du har upplevt mer än hälften av det här och kan berätta i vilket sammanhang har du en viss trovärdighet.
Annars har du absolut ingen aning om vad du talar om!
Jag har nämligen upplevt allt det där personligen. Ingenting är påhittat och en del av det där kan du läsa om i domstolsprotokoll för jag gick inte med på allt och var fackmedlem i hemlighet så jag hade råd att gå till domstol.

Så där ser det ut den fria oreglerade parallella arbetsmarknad som uppstod i byggnadsbranschen i Finland efter att landet införde fri konkurrens och fri rörlighet. En parallell arbetsmarknad med villkor som var dumpade bortom all rimlighet och total rättslöshet för den anställde.

Visst finns det och har alltid funnits enskilda fackföreningar som har överutnyttjat sin makt på ett oskäligt vis men du Mstshs vet helt uppenbart inte att en helt avreglerad arbetsmarknad är 100 gånger värre.
 
  • Gilla
mawno och 11 till
  • Laddar…
Vi är många här på forumet som skulle må bra av att följa dina fotspår om så bara någon dag heimlaga, det är helt klart.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Heimlaga! Tack
Du har gjort min kväll.
Fanns det en dubbelgillaknapp skulle jag ha använt den.

mvh Findus
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Snacka om otursförföljd ! Var detta i Finland i nutid ?
 
Ja åren 2002-2014 ungefär.
Hela arbetsmarknaden är lyckligtvis inte rutten men jag hade otur och hamnade på den sämre sidan av delningslinjen.
 
Så kallad fri konkurrens driver ner brancher i ett träsk där ingen är villig att betala för arbete. Folk från länder med ännu sämre vilkor och en och annan som inte kan förstå var de skall ta vägen jobbar kvar... ett tag. Yrkeskunskap och självkänsla är inte värt något utan det är bara priset som avgör om man får något jobb. Konsekvenser blir det förstås. Ansvaret blir tunnare och tunnare. Till slut verkar det omöjligt att köpa kvalitet. Alla är uppgivna och ingen litar på någon. Byggbranchen verkar vara på väg dit.

Det blir inte helt nattsvart. I sprickor och smattar mellan de halvkriminella storbolag som gör en regel av att alltid ta det lägsta anbudet till underentreprenaderna, finns det nätverk av folk som saknar tiden då det gick att beställa saker och få det man vill ha. Det skapar ett utrymme för en liten rännil av firmor som ägnar sig åt kvalificerat hantverk. Som måste anställa stolt och skicklig personal och sedan behandla dem väl. Det kommer aldrig att bli mer än en rännil. Lägsta pris gäller överallt annars.

mvh Findus
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Det blir helt fel när ni tror att en fri marknad innebär att det inte skulle finnas några fackförbund. Fri kontraktsbildning är en grundförutsättning för all kapitalism, det möjliggör även för arbetstagarföreningar att förhandla fram olika kollektivavtal. En oreglerad marknad hindrar inte fackförbund ifrån att agera men den skyddar inte heller arbetstagarna ifrån billig ej fackansluten arbetskraft (utländsk).
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Just sådär fungerar det findus42

Finndjävel...... du borde veta att på en marknad där arbetsgivarna kan ta in oändliga mängder med folk som arbetar under kollektivavtalsnivå så klyvs arbetsmarknaden i två. En krympande del som med tiden kommer att omfatta endast små grupper med spetskompetenser vars kollektivavtal följs och en växande del där det enda sättet att få ett arbete är att gå med på ännu sämre ockervillkor än de andra går med på.
Det finns ingen fri kontraktsbildning när säljarna är tvungna att sälja till vilket pris som helst eller gå under och köparna är få.
Det blir tvådelning av samhället där sådana som jag tvingas slå yxan i skallen på sådana som du för att själva överleva.
Varken jag eller du vill ha ett sådant samhälle!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.