archen skrev:
Intressant! Min rapporteras som stängd jämt. Enligt manualen så skall även sensorn blinka till när den ändrar state men det händer heller aldrig. Lämnade tillbaka den första sensorn pga detta men den andra nya är exakt likadan, känns väldigt långsökt att jag skulle fått två defekta enheter.
Mina blinkar blått när de ändrar status stängd/öppen.
 
Ändrar den status även när den inte är inkluderad i ett system? Känns ju endera som jag har fått ännu en defekt enhet eller att det blir något fel när jag inkluderar den i Bridgen.
 
Kan det inte vara så att det beter sig olika i olika system ?
att bridgen kanske inte stödjer den funktionen ?
 
Just det jag skulle behöva konstatera om det är fel på sensorn eller Bridgen. Därav min fråga om sensorn blinkar till även när den är exkluderad, isåfall kan jag lätt testa funktionen på min sensor.
 
archen skrev:
Just det jag skulle behöva konstatera om det är fel på sensorn eller Bridgen. Därav min fråga om sensorn blinkar till även när den är exkluderad, isåfall kan jag lätt testa funktionen på min sensor.
Den funktionen har inget med Z-wave Controller att göra. Blinkar oavsett om den är inkluderad eller ej.
 
Då ska jag testa att exkludera den när jag kommer hem och se om den reagerar då.. annars får jag väl åka tillbaka med den till Siba igen..
 
Skärmdump av en kompatibilitetslista för smarta hem-enheter inklusive sensorer och strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av kompatibilitetslista för smarta hem-enheter inklusive sensorer och brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte en enda dimmer för dosa bakom brytare ?
 
Jag installerade Fibaro dimmer 2 insatsdimmer i helgen. Fungerade kanon med Nexan. Dock ingen energiförbrukning kunde utläsas.
 
Jag har fått bättre räckvidd :x Frågan kvartstår dock om z-wave delen hänger sig efter ett tag. Vore kanske läge att labba med 1/4-vågs dipol antenner.

Elektronikmodul med antenner och lysdioder på bord, reflektion och kablar kopplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser även ut att vara Windows CE som motor i bridgen ...

Kretskort med Windows CE-etikett för z-wave kommunikation, detaljbild som visar änden med kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har du lött på spröt av sladdar?
 
Nej, det är original antennerna. 8,6 cm tråd för 868 MHz och 17,3 cm för 433 MHz. Dessa ligger längs kortkanterna i burken så jag bara räta ut tråden. Märkte även innan jag öppnade burken att den har bättre räckvidd om den står på sidan och inte på fötterna.
 
Mmm det har jag också noterat med positionen. Intressant med antennerna. Är de så exakta i längden?

Har glömt bort nästan allt om antennteorin från skolan. Men kvartsvåg hade visst vissa bra saker. Men halvvåg borde man väl kunna få dit. Men hur gjorde man med impedansen..


Köpa en sån här o löda dit?
433MHz SMA-plugg antenn med magnetfot och kabel, för amatörradio.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kan funka med antennen du länkar till. Annars kan man göra en av coax där man skalar och viker flätan tillbaka över kabeln, 8,6 cm (eller lite över) borde bli en hyfsad bipolär antenn.

Ja, längderna är noga. Det är 1/4-vågs antenner där längden i meter är c/f, c = ljushastigheten i km/s (300 000) och f är frekvensen i kHz, och så dela med 4. Visserligen är utbredningen i tråden långsammare än i vakuum så tråden skulle kunna vara ngt kortare men skulle inte tro att det påverkar bridgen så mycket.
 
Redigerat:
Gillar nytänket med bipolära antenner men anar att du inte menar att antennen är psykasjuk :) Dipol kanske?

Och impedansen ? ;) är det därför man inte kör halvvåg?
 
Redigerat:
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.