Andersson8 skrev:
Jag har samma problem. Ska prova din lösning jag med. Men får du fortfarande ut "max" belysning om du dimmar 100% eller blir det nya 100% då 60%?
Jag upplever det inte som att jag fick svagare ljus på max. Skulle det vara skillnad så är den inte stor i alla fall.
 
Hej!

jag har fibarodimmer,
jag får ut max ljus.
men känns som om jag skulle vilja dimra mera.
har testat lite inställningar, men inte fått till någon lägre nivå.

någon som har råkat ut för att det är åt det hållet istället?
 
Någon som vet om PRO versionen är på gång?!

Det är nämligen brorsan som köpt en villa och han är intresserad av att börja använda Tellstick efter att jag har kört med en Tellstick NET i några år.

Han har en utomhuspool som han gärna vill ha en pooltermometer i, då är väl inte Lite versionen något att ha om jag förstått det rätt?
Det känns även som att man bör avvakta med att köpa en NET eftersom det kommer att släppas en ny PRO version någon gång?
 
Pro ska släppas under andra halvan av 2016 är det sagt.
Om bror din hittar en pooltempsensor för Z-wave så är
problemet löst. "Liten" kan inte ta emot signaler från
433Mhz enheter, bara sända. Z-wave fungerar i båda
riktningarna.
 
Det blir något att kika närmare på!
 
Inför höstkylan vill jag få till styrningen av värmen i de fyra sovrum som har elradiatorer. Individuell temperatur är det som gäller. Befintliga 1kW radiatorer är för nya för att byta (ifall det nu ens skulle vara ett alternativ att hitta elradiatorer med inbyggt zwavestöd), så jag tänker mig att det blir till att lägga en puck bakom dosorna, ställa upp radiatorns egen termostat på max, förbjuda barnen att röra den, och styra med på och av via pucken. Vettigt?

Huvudfunderingen här är ifall det kommer gå att styra detta via Tellsticken på ett tillförlitligt sätt, och vad jag bör lägga för triggers. Kommer det duga med bara en enkel "radiator på" för varje rum när resp. rumstermostat går under ett visst värde, och "radiator av" när temperaturen nått önskad nivå?

En icke Tellstickrelaterad fråga i samma projekt är vad jag ska köpa in och montera för styrsensorer. I Telldus egen webshop finns en multisensor magnet/ljus/temp - det är lite lockande att sätta sådana på fönstren, dels för kommande integrering med larm, men även för att kunna slå av radiatorn när någon får för sig att öppna fönstret och vädra - men jag känner mig lite tveksam till att mäta rumstemperaturen precis vid fönstret. Vad tror ni?
Fibaros multisensor är ju annars en snygging (jag har redan två för andra ändamål) och kan placeras lämpligare för temperaturmätning och fungera minst lika bra för larmövervakning - men då går jag ju miste om vädringstriggern (om jag inte köper båda :D).
Det tredje alternativet jag överväger är att montera en brytarpuck som har ingång för tempsensor på kabel (Qubinos, t.ex.), men jag vet inte om det finns med tillräckligt lång kabel för att komma bort från radiatorn, och om det kommer gå att dra på ett snyggt sätt (det senare löser sig nog, men i ett av rummen finns ibland löst springande gnagare, vilket gör all synlig kabeldragning till en dålig idé).
Tips?
 
(...och sedan upptäckte jag att radiatorerna är på 400V, och det är framdraget två faser och ingen nolla. Nu blev ju allt mycket besvärligare :( .)
 
Så här blev lösningen efter att jag väl fått fram nolla till dosan bakom radiatorn.
Två bilder som visar installation av en kontaktor och Nexa-enhet i en normkapsling bakom en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Komponenterna är:
Art. 67231 Kontaktor 2-pol, 299:90 @ Kjell & Company
Art. 67137 Normkapsling 1-2, 39:90 @ Kjell & Company
Art. 36-6171 Nexa WMR-3500-2 199:00 @ Clas Ohlsson
Denna tunna lilla Nexa passar sjukt bra intill kontaktorn i lådan, och hela anordningen ger ifrån sig ett härligt mekaniskt klick när värmen slås på eller av.
 
  • Gilla
snowballtwo
  • Laddar…
ToHell skrev:
Så här blev lösningen efter att jag väl fått fram nolla till dosan bakom radiatorn.
Någon anledning att du valde Nexa framför ett z-wave-alternativ? Förutom priset då.
 
snowballtwo skrev:
Någon anledning att du valde Nexa framför ett z-wave-alternativ? Förutom priset då.
Nej, bara priset. Jag tyckte det började skena iväg bra ändå eftersom varje radiator behöver en kontaktor, så jag intalade mig att jag klarar mig utan tvåvägskommunikationen. Visserligen hade jag kunnat satt en temperatursensor på z-wavealternativet och sparat in den kostnaden för en separat sensor för styrningen, men jag ville även ha magnetkontakter på fönstren, så jag valde att sätta z-wave där, med tempgivare.
 
Så här ser programmeringen i Telldus Live ut:
Skärmdump av programmeringsgränssnittet i Telldus Live med trigger- och villkorsblock för att styra uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För påslagning har jag triggers för om temperaturen vid magnetkontakten går under en mintemperatur eller när fönstret stängs eller alla timmar på minuten 00, 05, 10, 15... osv.
Villkoren för påslagning om triggern inträffar är en serie ORade villkor för olika veckodagar, tider och lågtemperaturer, samt att fönstret är stängt.
Åtgärden är förstås att slå på värmen.
För avstängning har jag samma tidstriggers, en maxtemperatur eller att fönstret öppnas.
Villkoren är olika veckodagar/klockslag precis som för påslagningen, men med högtemperaturer och en OR till att fönstret är öppet (vilket alltid ska räcka som villkor för åtgärden att slå av värmen).

Nu ska jag testköra detta ett tag innan jag installerar samma lösning i övriga rum. Jag ser inte fram emot att programmera alla triggers och villkor sex gånger till - VARFÖR GÅR DET INTE ATT KOPIERA EN HÄNDELSE? (eller har jag bara inte hittat hur? Snälla, säg att det är så!). Det vore väldigt smidigt om jag bara kunde kopiera de två händelserna för PÅ och AV och sedan anpassa dem för varje rum (och då tänker jag mig även att man nog inte bör lägga alla på slagen på 0, 5, 10... minuter, utan även 1, 6, 11... för ett rum, 2, 7, 12... för nästa osv., för att minimera risken att värmen i hela huset sätts på exakt samtidigt).
 
Telldus Tellstick Znet Live v2 är planerad att börja skeppas ut nästa fredag! :wow:
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Pris?

FredrikR skrev:
Telldus Tellstick Znet Live v2 är planerad att börja skeppas ut nästa fredag! :wow:
 
nikasp
Verkar gå på 1500 utan några tillbehör. Nu blev jag sugen men låg just och reflekterade över hur bra min Tellstick Net funkar.

nikasp skrev:
Pris?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.