Hej!

Jag har skaffat mig en Husqvarna Automower 420 som är 3:e generationen av Automower från Husqvarna. Eftersom jag har hemautomation som hobby faller det sig naturligt för mig att även automatisera min robotklippare. Logiken för detta implementerar jag i mitt system för hemautomation som är Domoticz. Jag vill ha möjlighet att starta, stoppa och parkera min Automower®, visa och ändra klippinställningarna samt få möjlighet att ta emot larm.

Då finns det en färdig produkt som heter Automower® Connect. Prislappen för detta är 1800 kr på Hylte Lantmän. Perfekt tänkte jag först. Men senare upptäcker jag tyvärr att Automower® Connect kräver att gräsklipparen har ett eget mobilabonnemang med internetaccess (GPRS). Kostnaden och administrationen för detta gör att Automower® Connect genast känns ganska ointressant. Dessutom läste jag att 2 års Automower® Connect-abonnemang ingår. Vad det kostar år 3 har jag ingen aning om.

Att kunna använda min mobil som fjärrkontroll låter ju spektakulärt och vore säkert något som man kan imponera på kompisarna med men fjärrstyrning är inget som tilltalar mig. För mig är det stor skillnad på automation och fjärrstyrning. Jag vill själv kunna definiera parametrar och logik som styr klippare. Saker som skulle kunna påverka automationen av min robotklippare är väder (aktuell samt prognos), vind, temperatur, hemmets larmstatus, min närvaro eller kanske hur lång tid det förflutit sedan min kylskåpsdörr senast öppnades. Jag skulle även kunna justera klipplängden beroende på hur torrt det är i jorden.

Jag vill kunna utrusta min nya klippare med "Automower® Connect WiFi-edition" men någon sådan produkt finns tyvärr inte. Något Automower® Connect-abonnemang är jag heller inte intresserad att vara beroende av.

Det verkar finnas en del gör-det-själv-lösningar för äldre modeller av Automower men jag har inte lyckats hitta något som tilltalar mig ännu. Drömmen för mig vore att hitta någon lösning som bygger på en Raspberry Pi med stöd för WiFi inbyggd i klipparen där en web service tar emot kommandon och exponerar klipparens status.

Det finns ett franskt forum där medlemmarna gjort en del framsteg men hittar inget för nyare modeller. http://automower-fans.les-forums.com/forums/

Jag fyller på i denna tråd ifall jag hittar något intressant och hoppas även på värdefulla tips och kommentarer från er "byggahusare".

...
 
Redigerat:
Kanske mitt ämne passar bättre att ligga i forumet Robotklipppare?
 
Räcker det inte med ett kontantkort efter de första två åren ?

Mvh Jörgen
 
jorgenkarls skrev:
Räcker det inte med ett kontantkort efter de första två åren ?

Mvh Jörgen
Nej utöver kostnaderna för GPRS-abonnemanget kommer du att få betala för en tjänst hos Husqvarna också som inte är prisbestämd ännu men de räknar med att det ska kosta 200-250 kr per år.

Ser hellre en "Automower® Connect WiFi-edition" som saknar GPS-tracker. Då finns inget behov längre av SIM (GPRS-abonnemang) och även Husqvarnas tjänst är överflödig för den som klarar av att vidarebefordra en port på sin router.
 
Ser även en väldigt liten nytta av att ha inbyggd GPS-tracker. Visst, det är fräckt men det är dyrt, onödigt och inget man har någon verklig användning för. Men det tog jag upp i en annan tråd.
 
Det jag ser som fördel är att lätt kunna ändra klipptider eller skicka in den i garaget när man önskar.
 
jorgenkarls skrev:
Det jag ser som fördel är att lätt kunna ändra klipptider eller skicka in den i garaget när man önskar.
Japp, det är 2 viktiga funktioner som jag skulle vilja ha när/om jag kommer få möjligheten att styra min AutoMower via WiFi. ;)
 
Vi har en Apple router hemma men den når inte ut över hela tomten ( 1300 kvadrat ) så wifi skulle inte fungera.
 
jorgenkarls skrev:
Vi har en Apple router hemma men den når inte ut över hela tomten ( 1300 kvadrat ) så wifi skulle inte fungera.
Aj då ... men det borde ju gå att åtgärda ganska lätt den dagen ett behov skulle uppstå :)
 
Kanske är det så att jag är ensam om att se behovet av att kunna kommunicera med AutoMower via WiFi (i mitt LAN utan att gå omvägen via extern server) istället för GPRS som används i Husqvarnas produkt Automower Connect.

Men vad blir kostnaden för Automower Connect ?

  • Automower Connect hårdvara 1800 kr
  • Telefonabonnemang med surf 84 kr per månad
  • Husqvarnas tjänst 250 kr per år

Om man summerar (inköpskostnaden uppdelad på 5 år) blir totala månadskostnaden för Automower Connect 135 kr i månaden. Om man slår ut samma kostnad på de månader man klipper gräs under denna tid (7 av årets 12 månader) så blir kostnaden hela 233 kr per månad för att kunna fjärrstyra och spåra sin klippare med en app i mobilen. Det känns på tok för dyrt för mig och jag har inte ens fått möjligheten att automatisera något.

Jag hittade följande roliga projekt. pyhusmow på GitHub. Mycket intressant steg för att kunna automatisera sin Automower exempelvis med hjälp av Domoticz. Projektet bygger på ett pythonscript och en lokal webbserver som kommunicerar direkt med Husqvarnas servrar via ett API. Tyvärr krävs fortfarande Telefonabonnemanget och Husqvarnas tjänst och därför blir månadskostnaden lika hög. :eek:
 
Redigerat:
gol skrev:
Antar du redan sett detta inlägg:
[länk]

Innehåller länkar till en fransk sida som kanske kan vara av intresse för dig.

//Göran
Tack Göran! Jo då, jag har allt varit inne på http://automowerfans.free.fr/ och tittat men min franska är inte på topp om man säger så. Det jag tycker mig se där är väl att de jobbat med lite äldre modeller av Automower och nyckelpersonen poildecarotte verkar inte vara aktiv längre. Det finns en engelsk artikel där man kan läsa om hur man bygger in en Fonera-router i klipparen men jag tror inte det är så "up-to-date". Men man kanske ändå ska göra något inlägg där och se ifall det finns någon som jobbar på ett alternativ för senaste modellerna av Automower.

Ifall Husqvarna själva inte kommer att erbjuda någon WiFi-lösning så öppnar det ju upp för att tredjepartslösningar tas fram...
 
Jag har Automower Connect sedan ett par månader och betalade bara 1800 spänn vid installation, inga månadskostnader har tillkommit än så länge, vi får väl se om knappa 2 år. Det tillkommer säkert en årskostnad för access till HQs tjänster, kanske ligger det på 250 kr per år som du säger.

Är dock tveksam till om man behöver ett "riktigt" mobilabbonnemang med surf för 84 kr per månad efter de första 2 åren. Jag gissar att klipparen (och andra liknande uppkopplade ting) inte använder sig av ett vanligt mobilabbonnemang med surf utan ett som är specialanpassat för låga volymer datatrafik och ingen taltrafik. Tror ju inte att HQ betalat 84x24 kr till Sweden Mobile för det kortet som följer med AM Connect.

Har experimenterat lite med pyhusmov och har det rullande nu och monitorerar klipparen i min Home Assistant-installation med hjälp av detta script, funkar finfint. AM Connect är en riktig REST-tjänst så det går ju utmärkt att bygga mer avancerad integration om man skulle vilja.
 
mhacker skrev:
Är dock tveksam till om man behöver ett "riktigt" mobilabbonnemang med surf för 84 kr per månad efter de första 2 åren. Jag gissar att klipparen (och andra liknande uppkopplade ting) inte använder sig av ett vanligt mobilabbonnemang med surf utan ett som är specialanpassat för låga volymer datatrafik och ingen taltrafik. Tror ju inte att HQ betalat 84x24 kr till Sweden Mobile för det kortet som följer med AM Connect.
Jag visste inte att man fick med ett SIM-kort när man köpte installation av AM Connect. Om det ingår i HQ:s tjänst så blir det ju intressant igen tycker jag. Är du säker på att du inte kommer att få en räkning av Sweden Mobile?
 
Svarar själv.

SIM-kort och abonnemang får man allt hålla med och betala själv. Har dock sett att någon återförsäljare skrivit angående Automower Connect att: "Om du väljer med installation så ingår även ett SIM-kort laddat med 100 kr."

Hittade ett kontantkort för M2M från Telenor. Laddat med 100 kr och det kan nog räcka ett tag om Telenor inte tar ut fasta månadsavgifter. Det kan ju också vara så att Telenor kräver att kontot måste laddas med jämna mellanrum för att fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.