Monteringen av en Robonect Hx i min Husqvarna Automower 420 gick på en liten stund, jag gjorde enligt denna beskrivningen och det var inte alls krångligt. Nu kan jag komma åt min Automower via en webbläsare och även via en särskild App som finns att köpa för 50 kr. Mängder av information finns att tillgå och det går att göra alla tänkbara inställningar samt fjärrstyrning såklart. Jag är supernöjd med denna lösningen. Det finns även ett API så att det ska kunna gå att integrera med Hemautomationen. Hur nöjd som helst.

Enda nackdelen jag kan se är att man blir av med garantin om man bryter sigillet på chassit. Jag har haft min automower i ett år redan så jag tyckte inte det kändes så farligt. Annars så går det att återställa Automowern dvs plocka ut Robonect-modulen utan att det syns några som helst spår av ingreppet.

101 Euro kostade det totalt med porto. Produkten är oerhört proffsigt gjord och gedigen på tyskt manér.

Gränssnitt för Robonect Hx i en Husqvarna Automower med statistik över driftstimmar och klipptider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du pytteliten tomt eller jättebra wi-fi? En större klippare som har lite tomtyta har omöjligt Wi-fi på hela tomten..

Tycker Autoconnect appen är grymt enkel/snygg, och för 150:-/år...
 
Husqvarna220Ac skrev:
Har du pytteliten tomt eller jättebra wi-fi? En större klippare som har lite tomtyta har omöjligt Wi-fi på hela tomten..

Tycker Autoconnect appen är grymt enkel/snygg, och för 150:-/år...
Lite dyrare än så blir det nog allt. Avgift till HQ samt avgift för SIM. ;)

Men det är funktionaliteten som är viktigast tycker jag. Får nu in klipparens status, schema och laddningsnivå direkt in i min hemautomation (Domoticz).

Nej så stor tomt har jag väl inte och dessutom så har jag en fantastiskt bra WiFi accesspunkt monterad inomhus i taket. Ungefär 100 meter åt alla håll utomhus. Modell: Ubiquiti UniFi UAP-AC-PRO. Man vill ju ha en fet WiFi signal när man är i trädgården ;)
 
  • Gilla
nortish
  • Laddar…
Har också kikat lite på Robonect till vår 310. Men det är ju garantin som är kruxet. Vill inte sabba något när den är ny. Är installationen tillräckligt simpel för att man ska kunna göra den utan att det syns om man måste lämna in klipparen?
 
En till här med 310 som är sugen. Jag såg när jag tittade på min klippare häromdagen att det satt en "warranty seal" klisterlapp på chassit. Jag antar att den bryts om man öppnar?
 
joob skrev:
En till här med 310 som är sugen. Jag såg när jag tittade på min klippare häromdagen att det satt en "warranty seal" klisterlapp på chassit. Jag antar att den bryts om man öppnar?
Den liksom "splittras" och det står typ VOID i plasten när man öppnar. Min var redan bruten eftersom den varit inne på service en gång. :wow:
 
kramfors skrev:
Den liksom "splittras" och det står typ VOID i plasten när man öppnar. Min var redan bruten eftersom den varit inne på service en gång. :wow:
Ok, så efter första servicen så är det fritt fram med andra ord ;)
 
nortish skrev:
Ok, så efter första servicen så är det fritt fram med andra ord ;)
Japp, ifall de inte sätter på ett nytt sigill men det gjorde de inte i mitt fall. :)
 
nortish skrev:
Ok, så efter första servicen så är det fritt fram med andra ord ;)
Och som jag skrev tidigare så går det att återställa Automowern dvs plocka ut Robonect-modulen utan att det syns några som helst spår av ingreppet. Det enda är sigillet men det bröts ju vid servicen som de gjorde så...
 
kramfors skrev:
Den liksom "splittras" och det står typ VOID i plasten när man öppnar. Min var redan bruten eftersom den varit inne på service en gång. :wow:
Haha!. Bra att veta. Får väl säga att den var så om nån ifrågasätter det. :)
 
Jag är lite nyfiken på vad man vill åstadkomma.

Teknik är kul inget konstigt med det!

Men är inte en robotgräsklippare automatiserad nog i sig själv, eller vad är det som fattas?
 
hanpa skrev:
Jag är lite nyfiken på vad man vill åstadkomma.

Teknik är kul inget konstigt med det!

Men är inte en robotgräsklippare automatiserad nog i sig själv, eller vad är det som fattas?

Hej!

Det enkla svaret på den frågan är - Nej.

kramfors skrev:
Att kunna använda min mobil som fjärrkontroll låter ju spektakulärt och vore säkert något som man kan imponera på kompisarna med men fjärrstyrning är inget som tilltalar mig. För mig är det stor skillnad på automation och fjärrstyrning. Jag vill själv kunna definiera parametrar och logik som styr klippare. Saker som skulle kunna påverka automationen av min robotklippare är väder (aktuell samt prognos), vind, temperatur, hemmets larmstatus, min närvaro eller kanske hur lång tid det förflutit sedan min kylskåpsdörr senast öppnades. Jag skulle även kunna justera klipplängden beroende på hur torrt det är i jorden.
:D
 
OK, finlir på högsta nivå. Dock borde väl det mesta av detta kunna styras via inställningar man gör på klipparen i någon meny eller via anslutning till app eller dator. Men normalanvändaren har väl inget behov av allt det där...

Själv har jag misskött trädgården i flera år så jag tror inte det skulle funka med robotklippare. Robotmossrivare, robotogräsrensare och robotträdbeskärare först då... :)

Men om du vill justera klipplängden baserat på hur torrt det är, och inte via fjärrstyrning, då behöver du alltså en fuktighetsgivare och en dator eller liknande som tolkar detta och ändrar klipplängden i robotklipparen?
 
Redigerat:
hanpa skrev:
Men om du vill justera klipplängden baserat på hur torrt det är, och inte via fjärrstyrning, då behöver du alltså en fuktighetsgivare och en dator eller liknande som tolkar detta och ändrar klipplängden i robotklipparen?
Just det. All data från olika givare, väderprognoser samt klipparen går in i min Domoticz hemautomation. (Min klippare heter "Glenn")
Skärmdump av Domoticz hemautomationssystem som visar status, timer och batterinivå för en enhet vid namn Glenn.

I Domoticz finns script som bestämmer vad som ska hända med klipparen.
 
  • Gilla
Lycksen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.