GPS-spårning kan man få till sin robotklippare genom att montera en GPS-tracker eller genom att köpa till ett färdigt tillbehör från tillverkaren.

Då kan man få järnkoll på exakt var robotklipparen befinner sig och kanske få ett larm ifall klipparen skulle befinna sig utanför sitt normala arbetsområde.

Det låter ju riktigt "coolt" och så men finns det egentligen någon "verklig" nytta med just GPS-spårningen?

Förutom att GPS-spåraren kostar i inköp så behöver man ju ett SIM-kort som löpande kostar pengar.

Jag tänker att:
  • Min klippare har aldrig lämnat sitt arbetsområde. Jag har ju en begränsningsslinga för just det ändamålet.
  • Jag har "allrisk" på min hemförsäkring och skulle den bli stulen eller försvinna på annat sätt får jag ju en ny klippare.

Om det hade varit så att jag kan få rabatt på hemförsäkringen eller på självrisken så kan jag se nyttan med en GPS-spårning. Annars inte... Det vore mycket intressant att få höra från er ifall att någon här har haft någon verklig nytta av GPS-spårare på sin robotklippare eller inte.
 
Har gräsklipparen något funktionsvärde utan laddstationen etc? Reservdelar? Eller smiter den själv?;)
 
  • Gilla
knorrhane
  • Laddar…
Nöjet med att få sätta dit den som snodde din klippare kanske kan motivera gpsen?!

Eller den hårde åker och "hämtar" tillbaks sin klippare ;)
 
  • Gilla
knorrhane
  • Laddar…
imported_Benno skrev:
Har gräsklipparen något funktionsvärde utan laddstationen etc? Reservdelar? Eller smiter den själv?;)
Vanligen snor de även laddstationen också. De riktigt företagsamma tjuvarna drar även upp slingan! (hände faktiskt i grannsamhället härom året)
 
  • Gilla
knorrhane
  • Laddar…
Läste om en som blev stulen på sin robotklippare och några veckor senare så hittades den i Litauen där den gamle ägaren kunde studera klippningen med hjälp av gps:en. Polisen gjorde inget
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Kloge skrev:
Läste om en som blev stulen på sin robotklippare och några veckor senare så hittades den i Litauen där den gamle ägaren kunde studera klippningen med hjälp av gps:en. Polisen gjorde inget
Ja då hade han ju ingen verklig nytta av GPS-spårningen, snarare blev den rättmätige ägaren frustrerad. ;)
 
engs
Kloge skrev:
Läste om en som blev stulen på sin robotklippare och några veckor senare så hittades den i Litauen där den gamle ägaren kunde studera klippningen med hjälp av gps:en. Polisen gjorde inget
Har de sim-kort borde man kunna skicka kommando som låser ner den, som med smartphones av idag.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
330X, 430X 450X har inbyggd gps spårare. Du kontaktar först Husqvarna som kan spåra och sedan polis.
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
Dagens robotar går väl inte ens starta utan pin koden. Känns ändå tryggt att kunna bevaka roboten men troligen befinner den sig utomlands några dagar efter, typ Östeuropa, och då lär som sagt polisen inte bry sig att kolla upp den. Men finns säkert återförsäljare i östeuropa som inte är så laglydiga och glatt låser upp den åt sin kund för svarta pengar.
 
K Kadey skrev:
330X, 430X 450X har inbyggd gps spårare. Du kontaktar först Husqvarna som kan spåra och sedan polis.
Har en 330X.
Är spårningsfunktionen aktiverad från början?
Fungerar detta på alla 330x även om man inte aktiverat nått ?

Har GPS:en nånn funktion vid vanlig klippning?
 
mimeck skrev:
Har en 330X.
Är spårningsfunktionen aktiverad från början?
Fungerar detta på alla 330x även om man inte aktiverat nått ?

Har GPS:en nånn funktion vid vanlig klippning?
Klipparen kan hålla koll på om alla delar av gräsmattan blir klippt lika ofta. Jag har inte sett någon in action på riktigt, men av det jag har läst så är det ingen exakt navigering med GPS utan mer generell av typen "nordöstra delen av gräsmattan behöver klippas mer".
Kör man med GPS aktiverad så har jag läst att man inte kan ha guiderna aktiverade.

Som sagt inget jag kan bekräfta själv och vet inte om det skiljer sig mellan olika årsmodeller.
 
Kloge Kloge skrev:
Läste om en som blev stulen på sin robotklippare och några veckor senare så hittades den i Litauen där den gamle ägaren kunde studera klippningen med hjälp av gps:en. Polisen gjorde inget
Det låter nästan som en skröna. Funkar verkligen SIM-kortet i alla länder?
 
  • Gilla
vespaman
  • Laddar…
Har en 330X och fick så sent som idag förklara för min servicefirma att den har gps men inte uppringning. Till iaf min var det ett tillbehör som heter connect och kostade ca 1500kr extra montera.
 
G golfgreen skrev:
Klipparen kan hålla koll på om alla delar av gräsmattan blir klippt lika ofta. Jag har inte sett någon in action på riktigt, men av det jag har läst så är det ingen exakt navigering med GPS utan mer generell av typen "nordöstra delen av gräsmattan behöver klippas mer".
Kör man med GPS aktiverad så har jag läst att man inte kan ha guiderna aktiverade.

Som sagt inget jag kan bekräfta själv och vet inte om det skiljer sig mellan olika årsmodeller.
Jo, HQ använder i allra högsta grad guiderna fast GPS är aktiverat. Dock ej med manuellt inlagda ”släppunkter” eftersom det hanteras automatiskt.
 
G golfgreen skrev:
Klipparen kan hålla koll på om alla delar av gräsmattan blir klippt lika ofta. Jag har inte sett någon in action på riktigt, men av det jag har läst så är det ingen exakt navigering med GPS utan mer generell av typen "nordöstra delen av gräsmattan behöver klippas mer".
Kör man med GPS aktiverad så har jag läst att man inte kan ha guiderna aktiverade.

Som sagt inget jag kan bekräfta själv och vet inte om det skiljer sig mellan olika årsmodeller.
Jag har 2018 års modell 315x. Den har har GPS-stöd vilket gör att den inte nyttjar guidekabeln i menyn för klippningen utan efter en viss tids användning skapat en ”bild” över trädgården och utifrån den fördelar klippningen hyffsat jämnt över hela området. Tror det tog ca 5-7 dagar innan klipparen skapat denna karta till 100 %. Resultatet av detta är jag sjukt nöjd med.

Angående spårningen så kan jag med viss eftersläpning veta vart den befinner sig. Senast var t ex när min fru lämnade den på service. Då var jag redan på jobbet så började roboten larma i mobilen att den lämnat skyddsområdet (tomten + säkerhetsavstånd). Jag kunde då se vart den befann sig. Hos återförsäljaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.