K
Halloj,

Jag försöker få lite grepp om det här med fiber! För ett tag sedan lades det ner fiber i gatan, "Telia öppen fiber" där Telia driftar och underhåller nätet. Vem som äger det har jag faktiskt ingen aning om!

När jag köpte huset, hade en kampanj precis löpt ut, priset var då 17k, nu är det ordinarie pris om 27k.
Jag har valt att köra på ADSL tillsvidare, i väntan på en ny kampanj.

I dagarna damp det dock ner ett erbjudande från ComHem Villafiber, där dom erbjuder installerat & klart för 17400.
Dock kräver dom en bindning mot deras 100/10 lina i 12 månader @ 369kr/mån.

Dom kallar det för "öppet nät", men sedan står det att from 1 maj 2018, har jag möjlighet att byta til andra leverantörer inom "iTUX" nätet.

Av principiella skäl och tidigare erfarenheter av ComHem vill jag hellst undvika att ha något med dom att göra, allra minst att dom äger infrastrukturen. Men efter att ha läst denna tråd verkar fibernäteten vara mer invecklade än man kan tro.

Det jag undrar är;
- Har ej funnit någon förklaring i tråden om vad "KO" är för något, men jag tror jag fattar att det är iTux/telia ÖF/OpenGiga, dvs det ledet?
- Kommer Comhem/iTux gräva ner ännu en fiber i gatan? (troligtvis inte, då de flesta på gatan har Telia öppen fiber)
- Använder iTux samma nät som Telia ÖF / OpenGiga, så att jag kan byta typ OpenGiga exempelvis?


Det som lockar är priset eftersom Telia inte spottar ur sig någon ny kampanj, men jag vill inte sitta i knät på ComHem, som alla flerfamiljshus och få dyra räkningar varje månad...

Om man nu kör på detta, kommer man vara bunden till iTux i 5 år, som med OpenGiga? Hittat ingen om det på varken deras eller ComHems sida.
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Vad är det som är bokat till det datumet, har de redan projekterat på plats, grävt fram?

Hos mig har de varit och tittat, sedan skall de i ngn obestämd framtid gräva, och sedan i en ännu mera obestämd framtid borra in i huset (inte samma folk som gör de olika momenten).

Enligt de löften de gav, när de fortfarande pratade om tider så skulle allt varit klart i Augusti (från början var det Maj - Juni). Nu ger de inga tider alls längre. Så jag förutsätter att det i bästa fall blir efter vintern, kanske Juni 2017, om jag har tur.

Sedan har jag också läst omdömen om bahnhof på nätet. De som finns nu är ungefär så negativa som det överhuvudtaget är möjligt. Det är tydligen ett företag som överhuvudtaget inte sköter ngn. kundtjänst längre. Okontaktbara. Det här är något nytt, när jag beställde av dem för ett halvår sedan så fanns det enstaka negativa omdömen, men nu är det i stort sett uteslutande katastrofer. Reparationstider på 3 - 6 månader osv.

Just de som sköter villafiberdelen svarar typiskt på mail inom några dagar, men de har ju inget vettigt att svara.

Det bär mig emot att annullera beställningen, troligen åker jag på att betala ändå.
Projekteringen är klar och luftledning var enda alternativet, så någon grävning blir det inte. Jag måste fixa kanalisation frpn vinden till bottenvåningen där jag vill ha mediekonvertern eftersom de bara går genom ett innertak.

Hoppas att de kommer ikapp med installationer och support inom kort. Bra pris iaf (14 för installation och 595/mån för 1000/100).
 
  • Gilla
Tjompa
  • Laddar…
KjellTimell skrev:
Halloj,

Jag försöker få lite grepp om det här med fiber! För ett tag sedan lades det ner fiber i gatan, "Telia öppen fiber" där Telia driftar och underhåller nätet. Vem som äger det har jag faktiskt ingen aning om!

När jag köpte huset, hade en kampanj precis löpt ut, priset var då 17k, nu är det ordinarie pris om 27k.
Jag har valt att köra på ADSL tillsvidare, i väntan på en ny kampanj.

I dagarna damp det dock ner ett erbjudande från ComHem Villafiber, där dom erbjuder installerat & klart för 17400.
Dock kräver dom en bindning mot deras 100/10 lina i 12 månader @ 369kr/mån.

Dom kallar det för "öppet nät", men sedan står det att from 1 maj 2018, har jag möjlighet att byta til andra leverantörer inom "iTUX" nätet.

Av principiella skäl och tidigare erfarenheter av ComHem vill jag hellst undvika att ha något med dom att göra, allra minst att dom äger infrastrukturen. Men efter att ha läst denna tråd verkar fibernäteten vara mer invecklade än man kan tro.

Det jag undrar är;
- Har ej funnit någon förklaring i tråden om vad "KO" är för något, men jag tror jag fattar att det är iTux/telia ÖF/OpenGiga, dvs det ledet?
- Kommer Comhem/iTux gräva ner ännu en fiber i gatan? (troligtvis inte, då de flesta på gatan har Telia öppen fiber)
- Använder iTux samma nät som Telia ÖF / OpenGiga, så att jag kan byta typ OpenGiga exempelvis?


Det som lockar är priset eftersom Telia inte spottar ur sig någon ny kampanj, men jag vill inte sitta i knät på ComHem, som alla flerfamiljshus och få dyra räkningar varje månad...

Om man nu kör på detta, kommer man vara bunden till iTux i 5 år, som med OpenGiga? Hittat ingen om det på varken deras eller ComHems sida.
Fibernäten är nog snarare enklare än man kan förledas att tro....:)

1. KO, kommunikationsoperatör. Det är den part som driftar den aktiva utrustningen i nätet, dvs den som ser till att nätet fungerar. Dom tillhandahåller sedan ett nätverk i vilket tjänsteleverantörer kan tillhandahålla tjänster till dig som slutkund. Du som slutkund har normalt inget med en KO att göra, du har bara en relation med tjänsteleverantören som skickar fakturan till dig. KO's är dom du räknar upp, och några till.

2. Nej, antagligen så hyr dom av skanova om det redan finns fiber i backen.

3. Om det är skanova som äger fibern så kommer du kunna byta senare.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Tack för svaret MathiasS,
Kom du fram till något gällande den 5 år långa bindningstiden? Är det fler som kör på det?
Kollat på ett par KO, men det är knapphändig information man hittar på deras hemsidor..
 
Jag låter den diskussionen vila ett tag. Skulle byta direkt om det inte vore för bindningstiden men jag hoppas att Boan gör slag i saken och snackar fram en förändring enligt tidigare plan....:)

Byte mellan KO's är en rätt ny grej, inte många som hunnit göra det ännu.
 
B
hej

japp, dags att ta tag i det där, Karlung har väl haft lite fullt upp med spridningskollen sista tiden.

Det är tveksamt om de kan låsa den i 5 år, och står det inte i avtalet är det lungt. det är Skanova som installerar själva fibern, och det är en reglerad produkt av PTS. Skanova kan således inte neka någon att hyra den.

Det är ganska "nytt" med operatörsbyte, och det kan ju bara göras om det finns fler än en fiberoperatör i telestationen, men har ni fått erbjudande om fiber från Itux så går det ju bra att byta till Telia sen.

Ingen kommer bygga nytt nät parallellt med Skanova. Finns ingen logik i det alls.
 
B
en brasklapp, här, det har inte prövats hur det gäller med 5 år, detta är ju Skanova som har det som längsta avtalstid mot företag som hyr, vilket blir väldigt konstigt. När jag pratade med PTS var de inte riktigt med på att det faktiskt blev konsekvenser mot slutkund trots att du som privatperson inte får bindas upp i mer än 24 mån.

MEN, om det inte står någonstans så ska det gå att byta.
 
K
Jag har försökt ringa iTUX, men dom svarar inte.
Ringde Telia och berättade om ComHems erbjudande/kampanj, men dom var inte intresserade av att dra igång en kampanj själva, och dom kunde inte säga när deras nästa kampanj är om det ens kommer bli någon, då dom tydligen varit här 3 gånger redan.

Ringde ComHem, och efter att förklarat 2 gångar vad jag menar, så gick damen iväg och frågade ett par kollegor om bindningstid till KO och menade på att så fort bindningstiden för ComHem abbet gått ut, så var fanns det inget som höll en kvar till iTUX heller. Det gick dock inte få skriftligt eller en referens till där man kan läsa det själv, men om det inte står någonstans så är det väl svårt att bli bunden i 5 år.

Jag tror nog jag hoppar på iTUX tåget, 17400 + 4548 = 21948 totalt första året.
Med Telia är det 27000 i bara installationskostnaden + abbonemang, så det är minst 5000, troligtvis uppåt 10000 i mellanskillnad första året som man kan lägga på kul LAN infrastruktur hemma istället.

Så om ingen påtalar något i tråden om iTUX/ComHem som motiverar att betala över 9000kr mer till Telia av någon anledning, så blir det denna lösning.
 
Redigerat:
B
Kör på det! Det kommer ju inte vara så stor skillnad, som att välja mellan Arla och Falköpings mjölk
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Fibern installerades i torsdags, men nu måste jag vänta på att Bahnhof kommer med fiberkonvertern...

Funkar den som den ska blir det 100x nuvarande hastighet (ADSL 10/1).
 
Du ger mig hopp. jag har allvarligt övervägt att häva avtalet, oavsett om det innebär att jag får betala ändå. Förtroendet för Bahnhof som leverantör är nu noll.

Comhem har kört en kampanj här nu. De grannar som nappat har fått besked att installation kommer att ske om 1 1/2 år. Jag drar slutsatsen att det blir då som Bahnhof gör sin installation också, att Comhem bara är ärligare.
 
hempularen skrev:
Du ger mig hopp. jag har allvarligt övervägt att häva avtalet, oavsett om det innebär att jag får betala ändå. Förtroendet för Bahnhof som leverantör är nu noll.

Comhem har kört en kampanj här nu. De grannar som nappat har fått besked att installation kommer att ske om 1 1/2 år. Jag drar slutsatsen att det blir då som Bahnhof gör sin installation också, att Comhem bara är ärligare.
Ja, det är ju Skanova som installerar inte operatören (via underleverantören Eltel hos mig). Så Bahnhof har nog väldigt små möjligheter att påverka. Sjukt dåligt att inte vara transparenta med leveranstiden dock.

Jag är lite överraskad över installationen hos mig - på min sida gatan ligger det ett fåtal villor och bakom oss lägenheter som redan har fiber sen länge. Även villorna på andra sidan gatan har redan fiber, så det är ju ingen gruppanslutning direkt, jag hade kallt räknat med att inte få någon fiber eller betala hutlösa summor...
 
Jo att de har svårt att påverka Skanova, det köper jag. Men att de inte kan ge besked om ens vilket år det skall installeras gör mig helt vansinnig.

Och de nyare omdömena på olika nätsajter om dem är också oroande. Det verkar som man dels inte får någon kontakt med dem överhuvudtaget vid fel, och felavhjälpning verkar normalt kunna ta månader.

Tänker ordna med en mobil bredbandsrouter som backup, fast jag behåller nog i första hand ADSL som backup i något år, så får vi se vilken av uppkopplingarna jag klipper sedan...
 
Skärmbild från Bredbandskollen visar hastighetstestresultat med 476,59 Mbit/s nedladdning och 112,13 Mbit/s uppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ahhhh...

(Över wifi)
 
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.