Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Xtruder skrev:
Lånar tråden lite!

Kan du inte skriva vad den tjusiga uträkningens alla siffror heter 😇? Mest i utbildningssyfte!
böjtröghetsmomentet = (bredd * höjd i kubik) delat på 12.
 
  • Gilla
Xtruder
  • Laddar…
Xtruder skrev:
Lånar tråden lite!

Kan du inte skriva vad den tjusiga uträkningens alla siffror heter ��? Mest i utbildningssyfte!
I är böjtröghetsmomentet, b är bredd och h är höjd på balken, tänk på att det gäller massiva och homogena balkar.
 
  • Gilla
Xtruder
  • Laddar…
S
Xtruder skrev:
Njo. Endel bär de. Även om såklart höjden ger mer. Men den har du ju satt ur funktion 😇

Tänk dig att du lägger en 45x45 mellan två punkter och lägger x-antal kilo tryck på mitten.

Lägg sedan en 45x95 på "platten" med samma avstånd till punkterna och samma vikt på mitten. Då kommer den ju svikta mindre än 45x45:an.

Dock är ju de bästa om du har plats så du får den en bit förbi avsågningen. Om du förstår? Alltså att den följer takstolarna en bit upp.

Annars använder du järn! Man skall gå mycket på känsla tycker jag! 👍

I praktiken med material såsom trä så blir det starkare med en liggande 45x95 jämfört med 45x45 eftersom en defekt (tex kvist eller vresighet) gör att säkerhetsmarginalen ökar.

Att knäcka en 45x45 med en kvist är görbart med handkraft men prova med 45x95 så blir det mycket svårare.
 
Tack för infon, men jag vill gärna ha mer åsikter om mina planer. Vad ska jag köpa, hur ska jag göra? :)
 
Om vi återgår till frågan vilket alternativ som är starkast så är det alternativ 2.
Jag bifogar 2 bilder som visar böjmotståndet för de 2 olika tvärsnitten. Ni ska titta på böjmotståndet för parameter Iy i rutan som är rödmarkerad. Tänk på att balken böjer sig kring sin tyngdpunktaxel vilken också är utmärkt i figuren.

Allmänt kan man tänka sig att ju mer massa som är långt ifrån tyngpunktsaxeln, desto starkare är tvärsnittet. Därför är alltid en HEB-balk starkare än en IPE balk eftersom du har mer massa "långt ifrån mitten" (pga att flänsarna är större på en HEB-balk än en IPE-balk).

Teknisk illustration av en balks tvärsnitt med utmärkt böjmotstånd för Iy, markerad i röd ruta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram som visar böjmotståndet för ett balktvärsnitt med tyngdpunktsaxel och Iy-parameter markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S
Ramnemark skrev:
Tack för infon, men jag vill gärna ha mer åsikter om mina planer. Vad ska jag köpa, hur ska jag göra? :)
Vet ej, prova att fråga på ett nätforum för husrenovering! 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
tobbbias skrev:
Om vi återgår till frågan vilket alternativ som är starkast så är det alternativ 2.
Jag bifogar 2 bilder som visar böjmotståndet för de 2 olika tvärsnitten. Ni ska titta på böjmotståndet för parameter Iy i rutan som är rödmarkerad. Tänk på att balken böjer sig kring sin tyngdpunktaxel vilken också är utmärkt i figuren.

Allmänt kan man tänka sig att ju mer massa som är långt ifrån tyngpunktsaxeln, desto starkare är tvärsnittet. Därför är alltid en HEB-balk starkare än en IPE balk eftersom du har mer massa "långt ifrån mitten" (pga att flänsarna är större på en HEB-balk än en IPE-balk).

[bild][bild]
Okej vi pratar om två olika saker här. Jag pratar om vilket järn som ger mest effekt för att förstärka regeln och du pratar om vilket järn som är håller mest last.
 
huggan skrev:
Okej vi pratar om två olika saker här. Jag pratar om vilket järn som ger mest effekt för att förstärka regeln och du pratar om vilket järn som är håller mest last.
Är inte det samma sak? Lasten kommer uppifrån? Eller?
 
"mest effekt för att förstärka regeln"? Jag är inte riktigt med på vad du menar? (ursäkta, jag vill inte verka dryg, utan är bara nyfiken! Alltid kul att lära sig nya saker! :) )
 
Jag tror båda järnen funkar lika bra. Men jag tror det funkar lika bra att förstärka med reglar också. Det blir ju som sagt ingen jättebelastning där ute.
 
Plattjärnet är ju dubbelt så tjockt som L-järnet. Det kanske räcker med ett 6mm plattjärn? Det är billigare än de andra två
 
Vinkeljärnet fläns hjälper till när det gäller tryckspänningar i ovankant när balken och järnet utsätts för belastning men eftersom det inte finns någon fläns i underkanten så kommer det inte att hjälpa mot dragspänningarna som blir i nedre delen av balken om vi nu ponerar att balken ser ut som i alternativ 2.

Flänsen gör då ingen nytta för brottet blir i underkant där ingen fläns finns.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag har svårt att se hur ett 6 mm tjockt plattjärn ska kunna brytas av på 80cm längd, om en 90x45 regel håller.

Sätt ordentliga brickor på baksidan (alternativt ett plattjärn på varje sida, dock räcker det säkert fint med 3 eller 4 mm plattjärn då) av regeln så kryper inte bultarna/muttrarna igenom.
 
Tack för svar, men är inte helt införstådd än. Lasten kommer ju ovanifrån (från taket och snö/eller att någon går på taket). Dragningen i stången blir i ovankant och trycket blir i underkant. I underkant är naturligtvis stången svagast eftersom det är en tunn fläns, men den kommer inte spricka, pga att det är tryck i denna del.

Hur som helst så fungerar båda alternativen utan problem. Även ett tunnare plattjärn fungerar troligtvis men det är onödigt att gå ner för mkt i dimension. Lär ju inte vara många kronor i skillnad :)
 
Ja det blir plattjärn på båda sidorna. Men då kör jag 6mm plattjärn på båda sidorna. Då håller det ifall man nu skulle behöva stå på taket precis ovan dörren 👍

Edit.
Jag ska kolla prisskillnaden mellan 6-8-10mm. Skiljer det bara lite så blir det 10mm :)
 
Redigerat:
  • Gilla
oas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.