undine
Hej,

Jag har en småtråkig situation och behöver konkreta och konstruktiva tips och tricks här.

Jag håller på att sälja ett hus byggt 1977. När jag köpte huset för fyra år sedan för 1.99 skulle man ha tagit prov på syllarna, utan någon anmärkning. Jag och exet som bott där har aldrig känt någon lukt.

Nu säljer vi huset och det blev snabbt intresse och huset gick från 2.2 i utropspris till 2.95 som sista bud. Det var två budgivare som lade om varandra. Vinnande bud blev alltså 2.95 och budet innan var 2.8. Vi skrev kontrakt med köparen och lade in klausul att kring besiktning kan köpet hävas. Vi träffade köparen, som verkade underlig. Mannen där var extremt "dampig", intensiv, frågade samma saker flera ggr, frågade om syllar och konstruktion etc. Jag berättade att huset är från 1977 och att det är tryckimpregnerade syllar, att det räknas som risk, etc. Att det kan ge en doft, men jag har aldrig märkt något. Vi har installerat mekanisk ventilation och luften är god.

Besiktning bokades och exet var med på denna. Han ringer mig efter en timme och då har köparen hävt köpet. Besiktningsmannen hade gått runt och sagt att "huset är en riskkonstruktion och det luktar syllar" och menat på att hon "har ett extra sinne för syllukt". Jag pratade på telefon med besiktningsmannen och sa "nej det luktar INTE syllar. Jag har varit i sk. syllhus och vet hur det luktar". Men jo, det luktade visst, sa hon. Men då hade alltså köparen där på plats, direkt sagt att köpet ska hävas. Ingenting om förhandling. Jag hade ju diskuterat detta med mannen/köparen kring riskkonstruktion och syllarna innan. Han visste ju om det innan han skrev kontraktet!! Jag sa detta till mäklaren, att köparen VET OM detta sedan innan och därför borde kontraktet ej kunna rivas. Men ja, avtalet är skrivet som det är. Anledning behöver ej anges utan om det är i anslutning till besiktning kan avtalet hävas bara sådär. Jag ifrågasatte det men mäklaren sa att det blir svårt juridiskt om man ska definiera in allting vad som anses rimligt.

Mäklaren gick tillbaka till andra budgivaren som lade 2.8 och berättade vad som hänt. De var på visning igen och lade då bud på 2.0! De menade att de var rädda för syllukt och ville byta ut syllarna. Mäklaren förmedlade budet till mig i morse. Jag känner mig ärligt talat djupt förolämpad. Och anser att mäklaren inte direkt tar mitt parti. När jag köpte huset 2012 var det en del saker på besiktningen att åtgärda och jag åtgärdade alla. Jag har rustat upp huset rejält och lagt åtskilliga hundra tusen på att renovera och underhålla huset. Att jag då inte skulle få något, utan sälja huset för 2, känns otroligt tokigt.

Jag har berättat för mäklaren hur jag känner, att det hela är en riktigt orättvis sits och att det minsann INTE luktar syllar, men även han har nu börjat "jo det luktar syllar" och när jag snackar om allt vi gjort och att det inte är rättvist etc., svarar han att "vi måste utgå från denna situationen, att köparen lagt bud på 2". Vad säger han ens till köparen? Har han inte sagt att förra köparen var dumma i huvudet och drog sig ur förmodligen för att de fått kalla fötter? Jag fattar inte. Pekar han inte på alla renoveringar jag gjort under åren? Jag har fan inte gjort annat än att renovera, fräscha upp och underhålla!

Mäklaren vill inte gå ut officiellt på hemnet med huset igen till försäljning och budgivning utan han tycker vi ska sälja till de andra budgivarna. Men varför ska jag acceptera deras fula skambud?! Jag tycker det hela är så ruttet.

Hur som helst så lade de som sagt 2.0 som bud och jag och exet har kontrat med 2.4 som motbud. Väntar på svar.

Hilfe?
 
Redigerat:
Byt mäklare när kontraktet går ut. Skriv aldrig en sådan klausul igen utan ta fram en annan variant om det blir ny försäljning med ny mäklare.
 
  • Gilla
MrXman
  • Laddar…
Jag skulle kräva en ny omgång på hemnet, om möjligt kan det vara bra att vänta ett tag. Eftersom det bara var två budgivare som trissade upp priset så är det inte särskilt konstigt att den kvarvarande sänker sitt bud. Du får se det från köparens sida, varför bjuda mer än nödvändigt. Angående lukten så är luktsinnet väldigt subjektivt och kan säkert påverkas lätt ifall någon annan sagt att det luktar konstigt.
 
Byt mäklare och lägg ut huset igen, sen borde du ta in en annan besiktningsman som ser över lukten då ni kanske inte känner av den pågrund att er näsa vant sig till lukten.
 
  • Gilla
MrXman och 2 till
  • Laddar…
Angående skambud så vet jag inte riktigt om man kan kalla ett bud på 2 för skambud ifall utgångspriset var 2,2. Det är ju inte ens 10% lägre. Då förutsätter jag att inte 2,2 var ett lockpris.
 
harry73
Usch, tråkigt sits ni hamnade in :(
Att köparen häver köpet är helt så som han ska göra.
Är det bara två budgivare och en avbryter köpet, är det inte så konstig om den andra går tillbaka till budet han hade innan han höjde pga av den ena. Med 2 budgivare borde det vara startbudet.

Tror du däremot att mäklaren inte jobbar tillräckligt mycket för dig, skulle jag kolla möjligheter att byta mäklare.
Har du möjlighet att vänta lite med försäljningen, kan det vara bra att vänta några månader innan du lägger ut huset på nytt.
Du kan också förhandla med budgivare 2 och komma med ett motbud eller sonika säga att ni inte säljer under utgångspriset.
 
Du borde kunna kräva att mäklaren lägger ut huset på hemnet igen. Du behöver inte alls acceptera 2 miljoner. Men eftersom ni la ut det för 2.2 så borde du ju kunna tänka dig sälja för det så kom med det som motbud.

Sen bara för du inte känner lukt så kan det ju mycket väl vara så att andra gör det, det är ju en rikskonstruktion och frågan är vad det kostar att åtgärda. Går ju inte komma ifrån att man helst inte ska ha tryckimpregnerade syllar.

Även som tidigare skriv, ta in en egen besiktningsman.
 
undine
Tack alla för era suveräna svar!
Så jag kan ta in en egen besiktningsman? Går köpare verkligen med på det? Ska jag betala det själv då?

lbgu skrev:
Angående skambud så vet jag inte riktigt om man kan kalla ett bud på 2 för skambud ifall utgångspriset var 2,2. Det är ju inte ens 10% lägre. Då förutsätter jag att inte 2,2 var ett lockpris.
De la först ett bud på 2.8 och lade sedan bud på 2.0. Det kallar jag skambud.

Jonatan79 skrev:
Byt mäklare när kontraktet går ut. Skriv aldrig en sådan klausul igen utan ta fram en annan variant om det blir ny försäljning med ny mäklare.
Hur skulle en annan variant se ut, typ? Att få in vad som anses som giltigt att häva köpet, t.ex.?
 
harry73
Jonatan79 skrev:
Byt mäklare när kontraktet går ut. Skriv aldrig en sådan klausul igen utan ta fram en annan variant om det blir ny försäljning med ny mäklare.
Köparen har undersökningsplikt och därför är det i alla fall god mäklarsed att föreslå en besiktningsklausul. Så heder till den mäklare som vill ha en öppen besiktningsklausul i kontraktet
 
MagicaDeHex skrev:
De la först ett bud på 2.8 och lade sedan bud på 2.0. Det kallar jag skambud.
Fast det var ju i en helt annan situation då det fanns två budgivare. Hade inte den andra budgivaren funnits så hade de säkert aldrig bjudit över utgångspriset på 2,2. Sen kom det fram en del negativa saker om huset vare sig det är sant eller ej så är det sådant som skapar osäkerhet.

Genom att gå ut med 2,2 som utgångspris har du faktiskt sagt att det är ett pris som du tycker är helt OK. Om inte så har du satt ut ett lockpris vilket inte är OK. Så ifall du tycker 2,2 är ett rimligt pris för huset så har jag svårt att se att 2 är ett skambud. Sen förstår jag givetvis att du hoppats få mer än 2,2.
 
Du kan ta in en egen besiktningsman om du vill, men du "kan" inte hindra en köpare från att anlita en egen. Visst kan du, men jag hade dragit öronen åt mig om jag inte fick besiktiga med en egen besiktningsman innan köp. Ett vanligt råd till husköpare är att inte lita på säljarens besiktning eftersom den teoretiskt så att säga kan vara köpt och vinklad till säljarens fördel. Trist situation i vilket fall, hoppas det löser sig.
 
I klausulen om besiktning måste det ju finnas en gräns när man kan bryta kontraktet. Inte bara om man känner för det eller tror något är fel. Skada eller fel som kan bevisas om överstiger ett visst belopp är vanligt. Annars kan ju köpare hoppa av om han ångrar sig utan anledning och förstöra en hel försäljning.
 
  • Gilla
MrXman och 1 till
  • Laddar…
Ta in en egen besiktningsman som kollar syllarna. Och se till att få ett par offerter på vad det kostar med syllbyte. Sen lägger du ut det igen på hemnet om ett tag. Vid visningen tillhandahåller mäklaren besiktningsprotokoll och kan ge prisuppg på vad det ca kostar att åtgärda. Tror det ger en bra känsla åt köpare.
 
  • Gilla
MrXman och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
I klausulen om besiktning måste det ju finnas en gräns när man kan bryta kontraktet. Inte bara om man känner för det eller tror något är fel. Skada eller fel som kan bevisas om överstiger ett visst belopp är vanligt. Annars kan ju köpare hoppa av om han ångrar sig utan anledning och förstöra en hel försäljning.
Så var det förr, nu för tiden är praxis öppet köp utan att behöva ange ngn orsak. Köpare idag har oftast 10 dagar på sig att besikta och ev hoppa av
 
Den där köparen som du själv beskriver som underlig hade det bara blivit strul med ändå, även om affären fullföljts. Öppen besiktningsklausul är det normala vilket i praktiken innebär att köparen lätt kan hoppa av.
Jag hade sett till att huset kom ut på hemnet igen för en ny runda med öppen visning, självklart är mäklaren ovillig för i hans värld är det klart, han har ju haft visning, budgivning osv så självklart vill han ha det hela ur världen men ge han en spark i röven. Med det bostadsrally som varit de senaste åren har mäklarna blivit bortskämda.
Du hade otur och fick en mupp som vann budgivningen och ångrade sig, på't igen.
Vad skulle du vinna på att ta in en egen besman? Har inte mäklaren marknadsfört huset som "varudeklarerat" eller liknande så skit i det.
 
  • Gilla
MrXman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.