Och om man måste förstärka konstruktionen så blir det antagligen billigare att ta dit ett proffs att sätta matta.



Jag vill kunna inspektera tätskiktet, även 10 år efter att det är satt, men så föredrar jag ju duschkabin oxå just för att vara säker på att vattnet hamnar där det ska.
 
hannaz skrev:
Undrar bara varför det verkar vara så viktigt med kakel för många, speciellt om man bor i ett trähus.

Vi satte in en vit plastmatta som var lite a la "virrvarr" i vårt förra radhus, träreglar, och det blev utmärkt snyggt. Mörkgrå matta på golvet. Kostade en bråkdel mot vad vi fick offererat f kakel.

Jag väljer kakel före plastmatta just för att slippa plasten och eventuella ftalater.
 
  • Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
Om du inte redan har börjat med golvet så ska du kolla på EPS-betong istället. Gjöt det själv i vårt badrum. Man täcker med en plast (ej åldersbeständig) och gjuter upp till överkant på reglarna. Sedan skruvar du armeringsnät (70mmx70mm) direkt i betongen med montageskruv. Uppe på det flytspackar du in golvvärmen. Det är väldigt lättarbetat och blir stadigt.
Pågående badrumsrenovering med plastöverdragna rör och reglar redo för gjutning av EPS-betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hällning av EPS-betong i ett badrumsprojekt med reglar och plastfolie synliga, förberett för golvvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Träreglar i ett byggprojekt med plastfolie under, förberedelse för gjutning av EPS-betong i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
bjorn_s och 2 till
  • Laddar…
Exsicco skrev:
Om du inte redan har börjat med golvet så ska du kolla på EPS-betong istället. Gjöt det själv i vårt badrum. Man täcker med en plast (ej åldersbeständig) och gjuter upp till överkant på reglarna. Sedan skruvar du armeringsnät (70mmx70mm) direkt i betongen med montageskruv. Uppe på det flytspackar du in golvvärmen. Det är väldigt lättarbetat och blir stadigt.
[bild]
[bild]
Jag gjorde likadant med skillnaden att jag monterade golvbrunnen fast i bjälklaget i en monteringsplatta. Det blev väldigt stumt och bra.
 
Man ska inte fästa armeringen i golvbjälklaget då det kan röra lite på sig, har inte läst något om golvbrunnen men det borde vara samma sak där. I vilket fall så är EPS-betongen fantastisk till ändamålet och lätt att arbeta med (låg vikt)
 
Exsicco skrev:
Man ska inte fästa armeringen i golvbjälklaget då det kan röra lite på sig, har inte läst något om golvbrunnen men det borde vara samma sak där. I vilket fall så är EPS-betongen fantastisk till ändamålet och lätt att arbeta med (låg vikt)
Golvbrunn skall monteras i träbjälklag med monteringsplatta och ha stöd på alla fyra sidor. Om den gjuts in ska den monteras i fixtur, således är montering enligt bilderna ej godkänd enligt monteringsanvisning. Så det kan hända att en skada ej blir ersättningsbar med det monteringssättet. Dock säger jag inte att det är fel. Bara att det ger upphov till toökningsproblem.
 
Redigerat:
Blund skrev:
Golvbrunn skall monteras i träbjälklag med monteringsplatta och ha stöd på alla fyra sidor. Om den gjuts in ska den monteras i fixtur, således är montering enligt bilderna ej godkänd enligt monteringsanvisning. Så det kan hända att en skada ej blir ersättningsbar med det monteringssättet. Dock säger jag inte att det är fel. Bara att det ger upphov till toökningsproblem.
Nej då, den är monterad enligt GVKs egna instruktion och jag har ett våtrumsintyg där de som satt tätskiktet och kakel har godkänt installationen. Det enda som skulle kunna vara ett frågetecken är att ett 50mm rör till handfatet är ingjutet i eps-betongen. Här är en länk till GVKs egna instruktionsfilm och där sitter golvbrunnen på samma sätt som min. https://youtu.be/8l1a9Re7RVA
 
Redigerat:
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
3000 för att få en offert....vart ä byggbranschen på väg?😳
Tänk om bilhandeln började med det också.
-Vad kostar den här bilen?
-Tjaa, de kostar 3000 att få se prislappen..

Kanske skulle införa rotbidrag till annat än bygg? Överhetta fler branscher kanske.
 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Perfekt, tack för massa engagerade kommentarer! henkop, väldigt bra lista, jag lär återkomma till den. Blev alldeles till mig och rev ner det mesta av tretexen direkt. Finns det något vackrare ljud än när spikar skrikandes bänds ut ur virke mot sin vilja? :wow:
Hand i skyddshandske bänder loss gammal väggbeklädnad med kofot mot träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt med träreglar på golvet och träpanel på väggarna i ett rum, material och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev en fin fjällstuga av det här istället för badrum. Murstock och träpanel. (Väggarna är alltså inte fullt så snea på riktigt)

Du nämner "våtrumsinnerväggen", men där kör dom cc45 + 15mm plywood och sen gips. Inte cc30 eller cc60 och osb som du nämner. Jag har ju mest kontroll på dom väggar som jag bygger själv, vissa står redan där, med råspont och regelavståndet är oklart. Antagligen runt 60.

Tröskeln och höjden måste jag räkna på helt klart, har helt enkelt glömt att tänka på det hittils. Men jag har tid ännu. Man borde väl kunna höja tröskeln också kanske om det kniper.

Tack för tipset om EPS-betong Exsicco, jag har stött på det innan men jusst nu har jag lite ställt in mig på att köra virke + spånskiva, och köpt material och försökt läsa på så jag tror jag kör på det denna gången. ser ut som en enkel teknik däremot. Lite slabbigt kanske.

Vad tror ni om mina planer på att förstärka bjälklaget. Är det ok att dom nya reglarna inte går hela vägen fram till nästa bärlina och istället hänger på kortlingar i dom gamla bjälkarna. Eller är det regelvidrigt? ;) Annars lär jag bryta upp golvet i hela korridoren och det blir lite av ett logistiskt helvete, plus massa extrajobb när jag måste lägga nytt golv där också sen. Men det är väl symtomatiskt när man river. Projekten växer lätt fort.
 
Tycker 100 000:- är sjukt mycket pengar för ett badrum! Kostar det verkligen så mycket att bygga ett badrum alltså, och du gör det själv dessutom. Får mig nästan att tänka om när det gäller mitt hus ägande.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Sant, men det är ändå mindre än 250 tusen. Vi får se va det kostar när det är klart antar jag. I budgeten har jag tagit i lite i överkant på allt och dessutom tagit höjd för att leja bort en del grejer.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
bjorn_s skrev:
Sant, men det är ändå mindre än 250 tusen. Vi får se va det kostar när det är klart antar jag. I budgeten har jag tagit i lite i överkant på allt och dessutom tagit höjd för att leja bort en del grejer.
Ja, absolut. Säger ej att du har räknat fel eller liknande, har tyvärr aldrig tänkt på vad det kan tänkas kosta när man väl står där själv bara. Tycker att det måste vara något galet någonstans, när det kan kosta 100 000:- och man gör jobbet själv, nästan. Jag menar att det är mycket pengar för 6-9 kvm och man ska bara bli av med skit 😁
Hmm.. Som jag sa, får nog tänka över mitt hus ägande en gång till😄
 
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Hur stor golvyta är badrummet på?

Våra badrum är typ identiska när det kommer till material :p
Vinkelvy av ett tomt badrum under renovering med träväggar och golv, verktyg och byggmaterial synliga.
Avloppsledningar samt elledning inuti en öppen vägg med synliga träbjälkar under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Haha, dina bilder ger mig flashbacks. Vi har nog samma dimensioner på sponten på väggarna, och golv för den delen.

Jag borde utvecklat lite men jag gjorde helt enkelt så här att jag kottlade med 70 reglar där jag visste att jag skulle ha blandare sedan smällde jag på en 15mm konstruktionsplyfa (det är det som är säker vattenvägg om jag inte minns helt fel). Sedan på övriga väggar körde jag cc60 och osb+gips, godkänt enligt bkr tror jag.

Personligen körde jag i princip helt enligt GVK's branschregler. I dokumentet står det i princip allt du behöver veta om allt från golvbrunnar till tätskikt och fall. Ladda ner och skriv ut. Kolla även Bauhaus instruktionsvideo för våtrum. Den är en GRYM hjälp till hur man bygger våtrum. Notera att filmen inte lirar med de nya branschreglerna med genomförningen av kall/varmvatten genom tätskiktet. När det gäller allt annat är filmen helt enkelt lysande.

GVK Branschregler: https://www.gvk.se/media/121600/sakra-vatrum-2016-1.pdf
Bauhaus video: https://www.youtube.com/watch?v=04uRpbS9WPw

Bra med tretexen där, önskar jag hade haft facit i hand och rivit alla väggar istället för att spackla, men vad gör man?

Förstärk, det är hyffsat enkelt och går rätt snabbt.. Jag hade mellan 45-70cc på allt så la in kortlingar (tror det heter något annat i ju för sig) på 30cc. Så det blev helt enkelt ett fyrkantiga små fack som jag fyllde med isolering. Nu när flytspacklet, klinkret och fogen sitter på plats och i princip allt är klart, är golvet helt stumt, rör sig inte en mm.
Hur du har gjort ser väl sådär ut. Jag hade nog förstärkt lite mer men en balksko isåfall om jag hade gjort på ditt sätt. Gör istället kortlingar hela vägen. Det håller nog bättre. Jag tror i ju för sig inte att det är något problem, du har väl 22 spån som du lägger på efteråt antar jag. Sen har du en kaka med flytspackel som ska på. Det håller, inga problem. Bara du är noga med att de nya, och de gamla reglarna är i nivå med varandra så att du inte får en diff i bjälklaget, då spelar det ingen roll eftersom det kommer att röra på sig. Köp en rätskiva och testa så att allt är i "nivå" (det behöver inte vara i våg eftersom du senare kommer att flytspackla) så att den framtida spånskivan ligger på bjälklaget och reglarna. Använd masonitbitar, eller bandslip för att få till det! Sen tror jag man limmar och skruvar spånskivan med spånskruv. I mitt fall använde jag inga spånskruv utan grövre 6x50 träskruv för att verkligen dra ner hela spårskivan mot bjälklaget.

Jag vill inte skapa mer jobb åt dig men.. Du har ju ett vattenburet värmesystem så du borde verkligen fundera en extra gång på golvvärme. Det är galet skönt att gå på men innebär givetvis en investering i både extra tid och pengar. Det positiva är att uppvärmningen blir bättre, det är skönare att gå på och du kan kasta dina fula element. Golvvärmen kan du lägga in själv. Kolla instruktionsvideor på hur man gör om du är nyfiken. Finns olika system. Du flyter helt enkelt in slangen när du flytpackar. Finns olika tekniker och lösningar. För ditt badrum hade säkert materialet kostat någonstans runt 6-10.000.

Att vara noggrann kommer du att tjäna på i längden! Som sagt, när flytspacklet eller kaklet/fixet eller t.om. tätskiktet sitter så vill du inte vara den som har gjort fel. Följ branschreglerna, kolla på instruktionsvideon en kväll, fundera och planera. Det vinner du på, så vipps om nån månad eller två så sätter du sista klinkerbiten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.